زمان آموزش شاخه نظری 35 ساعت است/ اضافه شدن خوشه های جدید درسی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گردهمایی مشترک معاونان آموزش متوسطه و روسای ادارات مشاوره استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد اظهار داشت: استقرار پایه دهم ادامه فعالیتی است که چند سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در تایید سند تحول و برنامه درس ملی انجام شده است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته در پایه اول ابتدایی تغییراتی ایجاد کردیم و طبق آن باید هر سال یک پایه تغییر می کرد اما اکنون تغییر محتوای اموزشی باید طی دو سال تا سه سال باشد و در یک سال دو پایه تصویب شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در برخی پایه ها بازنگری محتوای آموزشی داشته ایم افزود: در دوره اول متوسطه در یک سال 2 پایه تغییر پیدا کرد اما چون هر پایه تنوع در آموزش عمومی نداشت ملزم شدیم تا در متوسطه دوم تنوع رشته و شاخه و تعدد عناوین را رعایت کنیم.

محمدیان تصریح کرد: الزام اقتصاد دوره آموزش عمومی و الزام اقتصاد دوره آموزش عالی همچنین ورود به بازار کار باید در نظر گرفته می شد همچنین یک الزام دیگر به وجود آمد آن نیز ارائه رشته های فنی ، حرفه ای و کارو دانش در 3 سال است در حالیکه در نظام قدیم در 2 سال بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظام قدیم برای شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش ساعت آموزشی فراتر از 40 ساعت بود و در برنامه درس ملی نیز این موضوع 35 تا 40 ساعت دیده شده بود.

محمدیان بیان کرد: برخی معتقدند فعالیت های امسال معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت متوسطه و سازمان پژوهش امکان اجرایی ندارد مانند هدایت تحصیلی دانش آموزان .

هدایت تحصیلی یک مرحله ای اجرا می شود

وی ادامه داد: هدایت تحصیلی و آنچه در سند تحول بنیادین آمده است به صورت چندمرحله ای ذکر شده اما امسال ما این موضوع را یک مرحله ای اجرا می کنیم.

تمرین دانش آموزان برای انتخاب رشته در درس کار و فناوری

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: در پایه نهم در درس کار و فناوری یک رویکرد برای دانش آموزانی که انتخاب رشته را در پیش دارند به عنوان یک تمرین آورده شده است اما این موضوع باعث نمی شود که مطالبی مانند علاقه ، توانایی و استعدادهای دانش آموزان نادیده گرفته شود.

محمدیان افزود: امسال توانستیم عناوین دروس و زمان آموزش متوسطه شاخه نظری را طراحی کنیم زمان آموزش در این دوره 35 ساعت در نظر گرفته شد .

ورود خوشه های درسی جدید

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در جهت پاسخگویی مطالبات سند تحول بنیادین چند عنوان درسی جدید تحت عنوان خوشه های درسی وارد شده است.

وی ادامه داد: این خوشه ها منبعث از سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی ، سایر اسناد بالادستی مانند نقشه علمی کشور ، مهندسی فرهنگی ، سیاست های جمعیتی ، سیاست زیست محیطی یا مراجعی مانند مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

جذب نیرو برای تدریس هر درس؛ متناسب با رشته تحصیلی معلمان

محمدیان اشاره کرد : در درس های تفکر و سواد رسانه ای برای جذب نیروی انسانی اولویت اول معلمان با رشته های علوم ارتباطات ، علوم اجتماعی و دینی است . اولویت دوم علوم اجتماعی، جامعه شناسی و فناوری اطلاعات و اولویت سوم سایر معلمان خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تدریس درس خانواده و زندگی اولویت اول نیروهایی با رشته دینی مشاوره و جامعه شناسی و اولویت دوم رشته های علوم تربیتی و زیستی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: برای تدریس درس هنر، معلمان باید رشته آموزش هنر، گرافیک، سنتی و پرورشی داشته باشند و برای درس انسان و محیط زیست معلمان با رشته های زمین شناسی و زیست شناسی، جغرافیا و علوم تجربی گرفته خواهند شد.

محمدیان تصریح کرد: برای تدریس درس سلامت و بهداشت اولویت اول معلمان با رشته زیست ، اولویت دوم رشته روانشناسی و اولویت سوم سایر معلمان است.

وی همچنین ادامه داد: برای تدریس درس مطالعات فرهنگی معلمان باید دارای رشته معارف و دینی ، فلسفه و منطق در اولویت دوم روانشناسی و در اولویت سوم سایر معلم ها باشند همچنین برای تدریس درس آزمایشگاه تمام رشته های علوم تجربی می توانند فعالیت کنند.

تصویب عناوین برخی رشته ها تا 3 روز اخیر

معاون وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: کلیات آموزش عمومی و شایستگی های فنی و تخصصی برای شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش نهایی شده اما عناوین برخی رشته ها هنوز تصویب نشده است که تا 3 روز اخیر نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 9 ارديبهشت, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.