سیاست ها، اهداف و برنامه‌های سازمان پژوهش با توجه به شعار سال 95 تبیین شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکترمحی الدین بهرام محمدیان در نخستین نشست عمومی کارکنان و اعضای هیات علمی سازمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقدامات و فعالیت ها در سال 94 به تشریح و تبیین برنامه ها در سال 95 با توجه به شعار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در نخستین روز سال 95 در حرم مطر رضوی (ع) مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پرداخت.

مشروح سخنان وی به شرح ذیل است:

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

یاد یاران را گرامی می داریم و به روح بلند شهدای انقلاب اسلامی، امام الشهداء و شهدای گرانقدر به ویژه شهدای آموزش و پرورش، شهیدان رجایی و باهنر درود می فرستیم و برای مقام معظم رهبری، آرزوی طول عمر همراه با عزت و سربلندی داریم تا پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی آن، یعنی حضرت بقیه الله الاعظم، ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء تحویل دهد.

آنچه امروز داریم، لایه ای از لایحه هایی است که از زمان های گذشته روی هم قرار گرفته و پایه های آن را دیگران ساخته اند که باید یاد آن ها را گرامی داشت. گرچه هرکس قدمی برداشته در دفتر الهی ثبت و ضبط شده است که فرمود« وَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ ».

همچنین از همه همکارانی که در سال گذشته عزیزی از دست داده اند آرزوی صبر واجر دارم و از درگاه ایزد منان برای درگذشتگان طلب مغفرت می نمایم.

ادب ایجاب می کند از همکارانی که کار کرده اند، تشکر نمایم. آنچه انجام شده جای تشکر دارد و آنچه باقی مانده ، دِینی است برگردن ما که باید به انجام برسانیم و ادا کنیم .

آموزش و پرورش یک مجموعه است و عوامل مختلفی در آن دخیل است. کتاب، فضا، معلم، برنامه، مدیریت، محتوای آموزشی و... و همه این ها باید با همکاری و هماهنگی پیش بروند. همینجا لازم می دانم از همکاران گرامی در صف (مدرسه) نیز تشکر کنم.

به قول آقای قرائتی؛ از هرکس بپرسی مسجد کجاست ؟ گنبد و مناره آن را نشان می دهد. درصورتی که نماز در صحن مسجد و شبستان ها اقامه می شود که دیده نمی شود. مدرسه هم همین گونه است.

از همه همکاران نیز تشکر می کنم که در ارتقاء دانش خود قدمی برداشته اند؛ آنها که دیپلم بوده و فوق دیپلم گرفته اند، آنها که فوق دیپلم بوده و لیسانس کرفته اند، آنها لیسان بوده و فوق لیسانس گرفته اند، آنها که فوق لیسانس بوده و دکترا گرفته اند و آنها که دکترا بوده ورتبه های بالاتری کسب نموده اند، تشکر می کنم و آرزوی موفقیت بیشتر برای آنان دارم. فقط من بوده ام که درجا زده ام.!

گزارش هایی توسط آقای طلایی و عصاره ارائه شد. ارائه گزارش به معنای نفی کارهای گذشتگان نیست. من هم بنا داشتم گزارشی ارائه کنم ولی ضیق وقت اجازه نمی دهد ، اسباب تصدیع می شود.

آنچه تعهد داشتیم در بسته آموزشی انجام شد. تولید محتوا و توزیع کتاب های پنجم و نهم به موقع توزیع شد.

فعالیت های علمی- پژوهشی بدون توقف انجام شد. از دوستان تشکر می کنم از فعالیت های حوزه تحقیق و پژوهش تشکر می کنم. گزارش مفصل آن در هفته پژوهش ارائه شد.

در حوزه پشتیبانی و اداری آقای طلایی گزارش دادند. من اجرای حسابداری تعهدی را برجسته می کنم که می تواند هم بهره وری را افزایش دهد و هم عدالت نسبی را برقرار کند. و آرامش خاطری را به وجود آورد.

بسته آموزشی شامل کتاب، نرم افزار، فیلم، راهنمای معلم، شبکه ملی رشد، سایت رشد و... آنچه از قلم افتاده به صورت مجموعه انجام شد.

برنامه را با عنوان سازمان باید جلو برد و باید به چند نکته اشاره کنم:

1- از حیث سازمان بودن؛ چه برنامه ای در پیش داریم؟ در بحث نظام اداری انتظار داریم با مساعدت و همکاری، نظام سنجش و ارتقاء بهره وری را طراحی و عملیاتی کنند. تلاش هم مقبول است. از سالهای قبل با کاهش هزینه های غیر ضروراز جمله هزینه آژانس 500 میلیون تومان را صرفه کردند که 2 یا طبقه 3 را بازسازی ونوارکردیم. از محل دیگر صرفه جویی ها نیز ( مثل زمان جنگ که اعلام می شد یک نوبت برنج کوپنی را به جبهه اختصاص دهند و مردم با رغبت استقبال می کردند، مبلغ قابل توجهی می شد. قطره قطره جمع گردد ...). کارهای بزرگی انجام می شد.

بحث ارتقاء بهره وری، در دستور اول باشد. تدوین برنامه ششم سازمان و مدیریت بهینه منابع مالی و انسانی. البته نه به معنای حذف، مقابله یا تعدیل، بلکه درست و بجا. یک ریال بیجا، اصراف است، اما میلیارد برای انجام کار لازم است. نگران نباشید از جگر فروش های میدان شوش تامین می شود.

2- پژوهش: انجام پژوهش های کاربردی، توسعه ای و اشاعه آن باید در دستور کار بعدی باشد. سال قبل شعاری مطرح شد«اقدام بدون پژوهش، هرگز»، تاحدودی موفق بودیم، امروز نیاز است پژوهش انجام شود. پژوهش های انجام شده در بانک اطلاعاتی به کاربست برسد. گرچه ممکن است برخی آن را تکراری بدانند. اکثر آنها باید به تولید ثروت برسد. یا تسهیل کننده باشد و یا به فعالیت ها را بهبود ببخشد.

همینجا از دوستانی که جلسات کاربست را فعال کردند تشکر می کنم. با دعوت از صاحب نظران و مسئولان با جدیت کار را ادامه دهید.

نیازسنجی پژوهش های آینده: دنیا با حساب و کتاب کار می کند. علم غیر مفید، نه تنها فایده ندارد، بلکه خطرناک است. باید به دنبال شناسایی نیازهای اولویت دار باشیم. توصیه من تخصیص بخشی از اعتبارات به پژوهش های بنیادی و اساسی و زمانبر(بلندمدت) است که منجر به نظریه پردازی شود. مبتنی بر مجموعه اسناد بالادستی، انجام پژوهش های کاربردی متناسب با مراحل رشد در چهارچوب فلسفه تعلیم و تربیت. سند تحول فقط برای روی کاغذ نیست، بلکه اجرای بند بند آن از مطالبات مقام معظم رهبری است.

شکست ها را به بهانه بستر سازی، ریل گذاری و... تاکی می توان توجیه کرد؟ سند نوشته شده تا به عمل درآید. واقعا بندها را به مورد اجرا بگذاریم. برخی نیاز به پژوهش دارد، بالاخره اخلاق تعلیم و تربیت چگونه باید باشد؟ برنامه های اساسی بدون پژوهش نباشد. کارهای انجام شده نیز ارزیابی شود. باید ناظر مستقلی آن را ارزیابی کند.

3- برنامه ریزی آموزشی؛

در این حوزه، کارهای زیادی شده، ولی به نظر می رسد، برخی باید با سرعت به تصویب نهایی برسد.

از آقایان دوراندیش و امانی و همکارانشان تشکر می کنم. در حوزه های مختلف تدوین اهداف دوره های تحصیلی و اهداف را به تصویب برسانیم. در شورای عالی باید پیگیری شود. اهداف زیاد است ولی از بین آن ها اعتبار بخشی، تولید و اعتباربخشی کاردانش و ابتدایی را به جد مطالبه می کنم. هرچند می دانم در کنار آن تولید محتوای کتاب های پایه دهم باید انجام شود، بارها گفته ام امسال در گردنه پر پیچ و خمی هستیم، مباحث و عناوین زیاد است. پایه نهم عناوین محدود بود. اما پایه دهم یعنی حرفه ای، فنی. پایه دهم یعنی کاردانش، پایه دهم یعنی ریاضی- فیزیک، پایه دهم یعنی علوم انسانی و معارف اسلامی. البته دروس مشترک هم دارند. امسال باید کار بیشتری انجام شود.

(یک خبر از قلعه گنج کرمان):

یکی از بچه ها رفته بود قلعه گنج فاریاب کهنوج، با اردوهای جهادی، تعریف می کرد؛ بچه ها کتاب درسی نداشتند! کمک آموزشی که مطلقا !

به مدیرکل زنگ زدم، خبر نداشت. به رئیس اداره و ... خبر نداشتند، گفتند پیگیری می کنیم. حقوق ما از منابع طبیعی و مالیات همان قلعه گنجی است. آن ها ولی نعمتان ما هستند. باید کاری کنیم که همان دانش آموزان اول مهر کتاب داشته باشند. وقتی شنیدم عرق ریختم، آقای وزیر ده برابر من عرق می ریزد. رئیس جمهور صد برابر من و مقام معظم رهبری هزار برابر!!

حتما باید تلاش کنیم که چنین مشکلاتی نداشته باشیم . از آقای باهو درخواست کردیم سامانه را راه اندازی کند. یک کلمه ، یک پیشنهاد بهتر باید مورد توجه قرار گیرد. دوستان جدی بگیرند. سامانه هوشمند الکترونیک را جدی بگیرید. این سامانه یک امر تشریفاتی و زاید نیست . از مرجوعه و منسوخه جلوگیری می کند، هرسال چقدر هزینه می شود؟ این یعنی صرفه جویی در هزینه ها، هزینه سفر، هزینه حمل و هزینه توزیع نداده ایم. کتابفروشی ها گاهی یک بسته دفتر هم کنار کتاب می فروشند.

4- در حوزه کمک آموزشی جدی تر وارد شوند. چاپ مجله باید اثرگذار باشد. مجله چاپ نمی کنیم که صرفا بگویند مجله رشد داریم. حتی مجلات علمی-پژوهشی باید آثار خود را نشان دهند. این آثار باید در درجامعه، در مدرسه و در دانش آموزان خودش را نشان دهد. صاحب نظران و پژوهشگران بررسی کنند.

پشتیبانی های شبکه رشد نیز همینطور. شما هم کمک کنید به آقایان ناصری و بدیعی. باید تلاش کنیم حداقل یک دهم معلمان و دانش آموزان از این ها استفاده کنند.

تولیدات مهم است، اما بازار مهم تراست. پیش از آن باید مصرف کننده پیدا کرد. از تولیدات مختل کننده آموزش باید جلوگیری کرد. باید مراقبت کرد به استناد مصوبه 828 از تولیدات اخلال کننده جلوگیری می کنیم.

ما به هیچ کس اجازه نمیدهیم برای پول، آزمون برگزار کند وکلاس بگذارد، ولو آن که صندوق ذخیره فرهنگیان باشد. ما خودمان چندین کنکور برگزار می کنیم، به اسم سمپاد، به اسم نمونه مردمی، به اسم .... صندوق ذخیره رقیب گاج هم بشود.

ما باید سامانه را توسعه دهیم. در قرآن هم هیچگاه نهی بدون امر ندارد. اول می گوید «کلوا والشربوا »و بعد می گوید « ولاتسرفوا » نواهی، جایگزین می خواهد.

سازماندهی جشنواره کتاب، مخصوصا آثار قرآنی را تکرار کنید. اول که مطرح شد فکر می کردیم خیلی کار شده ولی دیدیم نه کار چندانی نشده . برای دانش آموزان جشنواره را طراحی کنید.

5- شورای هماهنگی علمی توصیه بر پیگیری سیاست ها و بالابردن دانش اعضای شورا باید فرایندهای نو را مورد توجه قرار دهند. اعضاء اطلاعات و آگاهی خود را به روز کنند. این طور نباشد که کاری ما انجام می دهیم و انها بی خبر باشند.!!

(رفته بودم فذهنگستان. یک عضو پیوسته می گفت آقا مجله تولید کنید. این بنده خدا نمی دانست و خبرنداشت. فکر می کند هیچ کاری نشده!)

6- کتابخانه ومرکز اسناد ؛ امسال تجهیز وکامل شود. از خانم عینی ممنونم. به آقای طلایی گفته ام فضای کتابخانه را بازآرایی نماید.

7- حراست؛ امنیت خاطر لازم است. حراست در خدمت سازمان و کارکنان و تسهیل گر امور افراد است. حراست سرعت گیر نیست. نه سرعت گیر است و نه نیروی خفیه!. حراست یعنی تامین کننده امنیت خاطر دوستان.

مدیران در سفرهای خارجی حراست را مطلع کنند. خیلی جاها شما را می شناسند. مواظبت کنید. گزینش داریم، باید دقت کنیم، نیروی ما در سازمان به شما حرفی بزند، مثل این است که به من گفته اند. لذا مواظبت کنید.

8- نظارت و ارزیابی؛ که هم بحث نظارت است و هم بحث ارزشیابی سالانه. معیارها را جدی بگیرید. به همه نمی توان 100 داد. این خلاف عدالت است. عملکرد برخی ضعیف تر است. برخی " باز مدرسم دیر شد" است.

انتشارات مدرسه؛ پارسال 2 تا کار گفتیم ، نهج البلاغه انجام شد. انتظار می کشیم فرهنگنامه صحیفه و قرآن با رویکرد فرهنگی انجام شود.

- انتظار می کشیم نوسازی تا شهریور تمام کند.

مدرسه دارالفنون هَم، هَم، زیرا آقای حافظی با جان و دل کار می کند. در دلم قول داده ام، دارالفنون را تا شهریور به جای مشخصی برسانیم و با حضور رئیس جمهوری افتتاح کنیم.

- مرکز آموزشی، رفاهی مشهد را تا اردیبهشت انجام دهند.

از خدا پنهان نیست از شما هم پنهان نباشد. دغدغه خاطر من شده. اگر از مقام معظم رهبری نمی شنیدم، تاکید نمی کردم. خدا را شکر در سازمان از زمان آقای نشاسته ریز در خصوص برنامه های اقتصادی کار شده. فکر کردیم کفایت می کند. اما نیاز به توجه بیشتر دارد. ساحت تربیت حرفه ای ناظر بر همین معناست. بحث کار فکری، مصرف کالای داخلی، ترویج فرهنگ تولید داخلی.

نمی دانم چرا در دهه 70 از کتاب ادبیات، کارزدایی شده ؟ برو کار میکن مگو چیست کار، نابرده رنج، گنج میسر نمی شود، مزد آن گرفت جان برادر که کارکرد. داستان دو برادر که یکی غلام پادشاهی بود و... حذف شده! چرای آن را نمی دانم.! رویکرد باید تقویت کار، فناوری و اقتصاد معیشتی باشد. از فرهنگ مصرف کالای خارجی باید اجتناب کرد.

نکته دوم؛ رویکرد فرهنگی تربیتی است که هنوز فرهنگ گفتمان ما جنبه آموزش دارد. تا زمانی که ملاک کنکور باشد راه به جایی نمی بریم. احترام به بزرگتر کجا دیده شده؟ احترام به پدر و مادر کجا دیده شده؟ اداره خانواده کجاست؟ رویکرد فرهنگ تربیتی باید در جای جای برنامه های آموزشی تربیتی دیده شود، مبتنی بر پژوهش بر بستر فرهنگ.

سومین مطلب بحث هویت اسلامی، ایرانی، انقلابی است که باید مورد توجه قرارگیرد که متاسفانه هم عرض و گاه معارض هم دیده می شود که نباید اینگونه باشد. این هویت ها باید در هم تنیده باشد (مثل پیاز درهم تنیده باید اسلام، ایران، انقلاب را با هم ببینیم) متاسفانه بعضی احساس حقارت می کنند که بگویند من یک ایرانی هستم.

رهبر فرمودند من انقلابی هستم. در دوجا. یکی در ملاقات با اعضای مجمع خبرگان و دیگری در ملاقات با مدیران حوزه های علمیه. فرمودند: باید انقلابی بمانید یعنی به مبانی اسلامی و ارزش های انقلاب وفادار بمانید.

بررسی سیره نظری؛ این انقلاب سفره امام است و امروز در دنیا ما را به واسطه ایشان می شناسند. انقلاب ما انقلاب امام خمینی است نه مارکسیست لنینیستی یا چگوارا و یا کاسترو. انقلاب را باید با امام خمینی تعریف کرد.

نژاد آریایی از ژرمن ها عقب نماند. هنگامی که بخواهد همه عالم این را بگوید، می گوید؛ شریعت آن را گفته. به ویژه مجلات و کتاب های ما باید با برنامه وارد شوند و پاسخگوی سئوالات نسل نو باشند.

معنا ندارد بچه های مسئولین بروند آنطرف آب. معنا ندارد وقتی می خواهیم از کالا سخن بگوئیم، بگوئیم کالای خارجی! چندتا از ما رفته و بر گشته؟ ما اگر انقلاب را دوست داریم باید مثل خودمان تربیت کنیم یا بهتر از خودمان تربیت کنیم.

من احساس تکلیف می کنم. (با اشاره به توصیه آقای حائری شیرازی در پایان بزم اندیشه 7 مبنی بر برخاستن و در آغوش کشیدن یکدیگر) دست به دست هم بدهید به نحو مطلوب، نه تحمیلی, هویت در فرایندی طبیعی ساخته شود. همت در اتوبان خلاصه نمی شود. باید به ترویج افکار و اندیشه های آن بزرگواران پرداخت.

خیلی دوست داشتم بیشتر صحبت کنم. فرصت نیست امید است در آتی خدمت دوستان ابراز ارادت تجدید شود و مطالب دوستان جمع آوری و تحلیل شود .

والسلام علیکم و رحمه الله

همیشه ایام به کام

وی در پایان افزود : آنچه من گفتم گزارشی از فعالیت‌های همه بخش‌ها بود و طاووس به پر و بالش پز می‌دهد و شما به‌عنوان پر و بال من در سازمان، این همه کار را انجام داده‌اید.

شایان ذکر است: قبل از سخنان دکتر محمدیان، مهندس صموتی، دکتر عصاره و سید حسین طلایی زواره گزارش مشروحی از اقدامات و فعالیت های حوزه کاری خود ارائه نمودند.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 23 فروردين, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.