اعضای خانواده نسبت به یکدیگر مثبت‌نگر باشند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در همایش علمی «ارتباط خانواده با فرزندان» که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: مباحث عمده اجتماعی نیازمند فلسفه اجتماعی است و هر کسی فاقد پشتوانه فلسفی باشد نمی‌تواند از عهده مباحث اجتماعی برآید.

وی ادامه داد: خانواده در تفکر دینی، قدسی‌ترین، اساسی‌ترین و پایدارترین تشکل انسانی است و این تشکل مبتنی بر نیاز فطری انسان شکل می‌گیرد نه نیازهای غریزی و اجتماعی.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: تفاوت نیاز فطری با نیاز غریزی در این است که نیاز فطری، انسان را از حیوان متفاوت می‌کند و باقی و همیشگی است یعنی مبتنی بر بودن و اصالت انسانی است، البته شاید تحریف شود اما از بین نمی‌رود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وجود انسان در عالم به شکلی خانوادگی بوده است و به عشق الهی نیز بدون زوج، شایستگی زیست انسانی ندارد، افزود: انسان به لحاظ فطری نیازمند آرامش، انس و سکنی‌ گزیدن همراه هم‌نوع بوده و مقدس‌ترین شکل آن خانواده است.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده با دو عنصر مودت و رحمت بنیان نهاده شده است، گفت: این دو عنصر باید هم عاشقانه باشد و هم مهربانانه و ابراز رحمت کند و خانواده اولین هسته تشکلی جامعه انسانی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به مفهوم خانواده در قرآن گفت: قرآن، خانواده را قدسی، فطری، به هم پیوسته و کمالی دانسته و درباره عنصر ازدواج می فرماید بهترین بنیادها ازدواج و خانواده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ ساختار خانواده و مبنای آن قراردادهای اجتماعی یا شریعت است و یکی از دلایلی که در ازدواج اسلامی مطرح می‌شود این است که نتیجه چنین ازدواجی آرامش بوده و خانواده با چارچوب ضابطه قانونی و قدسیت همراه است و صحبت اسلام از خانواده،‌خانواده متعالی است.

وی تأکید کرد: خانواده ما باید محل بندگی باشد، این در بعضی خانواده‌ها وجود دارد و در بعضی نیست؛ در خانه مسلمان، قبله و جهت معلوم است جای محرم و نامحرم مشخص است و خانه مسلمان عبادتگاه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با مقایسه کعبه و خانه افزود: در کعبه که قبله‌گاه بوده، محل وحدت است و همه رنگ‌ها و گرایش‌ها در آن یکپارچه می شود و در خانواده نیز همه سلایق سر یک سفره می‌نشینند؛ در مسجدالحرام نزاع کردن حرام است و در خانواده نیز اینطور است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانه محل طواف است و هر کجا باشیم باید به خانه برگردیم و نباید از آن فرار کرد، گفت:‌ زندگی اساساً در خانه می‌چرخد و اگر این عناصر جمع شود خانواده به طرف تعالی می‌رود و مهمترین عنصر و جایگاه در خانواده مادر بوده و او حلقه وصل است.

وی بیان داشت: کانون خانواده مادر است و ده‌ها حدیث نیز در خصوص کرامت زن وجود دارد؛ در روایات آمده است اگر می‌خواهید فرزندان کرامت را از شما به ارث ببرند به مادران آنها احترام بگذارید و وقتی دو فرزند دختر و پسر دارید، اول هدیه را به دختر و سپس به پسر بدهید.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: اینکه شریعت اسلامی سه دوره هفت سال را برای فرد عنوان کرده است، یکی استقرار و پذیرفتن و دیگری وزارت است یعنی مشورت کردن که بعضی والدین این را بلد بوده و بعضی دیگر بلد نیستند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره متوسطه اول حادترین سن است و دانش آموز استقلال می‌خواهد و می‌خواهد با گروه همسال ارتباط داشته باشد، گفت: قرآن کریم اول می‌گوید بخورید و بیاشامید و بعد می‌گوید اسراف نکنید. در صورتی که ما کلکسیونی از (نه) داریم مانند نخوردن، نپوشیدن، ندیدن و ... ولی اینکه چه بخوریم و بپوشیم، وجود ندارد و در مدرسه نیز همینطور است؛ اول تذکراتی داده می‌شود که با نه شروع می‌شود در حالیکه نگاه اسلامی نگاه مثبت‌گرایانه است.

وی یادآور شد: اعضای خانواده باید نسبت به همدیگر مثبت‌نگر باشند در حالیکه ما خیلی اوقات از فرزندان دستگیری و یاری نمی کنیم بلکه از آنها مچ‌گیری می‌کنیم و نگاه اسلامی مثبت بوده و گاهی اوقات حکم می‌کند که ما تجاهل کنیم یعنی بدانیم اما آن را به رو نیاوریم.

حجت‌الاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: خانه‌داری ویژگی مهر و محبت و عشق ورزی است، محل نزاع نبوده و باید تعادل بوده و رو به تعالی باشد.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 17 اسفند, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.