نگاه ما به دانش آموز به عنوان یک امانت الهی است

آموزش و پرورش دستگاهی ملت‌ ساز ، دولت ساز و نظام ساز است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست مشترک اعضای کمیته آموزش و ارتقاء سلامت با حضور دکتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صبح امروز برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و تائید آن از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: معظم له بر اجرای بند، بند این سند که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، تاکید فرمودند.

وی با اشاره به برنامه درسی ملی اضافه کرد: سند تحول دارای چند زیر نظام بود که یکی از آن ها برنامه درسی ملی بود که به عنوان نقشه راه تدوین کتاب های درسی تدوین و تصویب گردید و متعاقب آن سازمان ماموریت یافت تا هر سال کتاب های درسی دو پایه تحصیلی را هم سو با سند تحول و مطابق با برنامه درسی ملی تغییر دهد که امسال کتاب های پایه پنجم و نهم جدیدالتالیف بوده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به هدف تربیت که دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است، تحقق آن را به کمک 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در 4 عرصه رابطه با خویش، رابطه با خدا، رابطه با خلق و رابطه با خلقت در بستر 11 حوزه یادگیری ممکن دانست.

وی تصریح کرد: یکی از حوزه ها «حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی» است که نگاه ما به دانش آموز به عنوان یک امانت الهی است و باید با استفاده از روش های درست زمینه ارتقای سلامت جسمانی، روانی و حرکتی وی را با آموزش اصول سالم زیستن و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را به کمک سایر نهادهای مرتبط فراهم نمائیم.

معاون پژوهشی وزیر، آموزش بهداشت و سلامت را در کتاب های دوره ابتدایی تلفیقی عنوان کرد و افزود: در دوره متوسطه اول، کتاب مستقلی به نام تفکر و سبک زندگی داریم که مسائل خاص دختران و پسران در دو پیوست جداگانه مورد توجه قرار گرفته است. البته سبک زندگی تنها به بهداشت مقید نشده و موسع تر از آن نسبت به موارد فکری، انتقادی، اجتماعی و... نیز توجه شده است. در دوره دوم متوسطه علاوه بر کتاب بهداشت کار برای رشته های مهارتی، رشته های مستقل بهداشت، خانواده و کودکیاری نیز داریم.

وی با انتقاد از سبک زندگی غربی به ویژه در مورد تربیت کودک که درنتیجه انقلاب صنعتی و نیاز صنایع به اشتغال ارزان زنان به وجود آمده است، اضافه کرد: نگاه تربیتی ما برگرفته از ارزشهای والای اسلامی است و نمی توانیم در این خصوص از آنان تبعیت کنیم.

دکتر محمدیان با استقبال از تصویب لایحه ای در خصوص صیانت از سلامت کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: البته برای آن که مصوبات جنبه اجرایی پیدا کرده و استمرار یابد باید به مقدمات، استلزامات، تامین منابع اعتباری و.. آن نیز توجه شود.

وی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش دستگاه ملت ساز، دولت ساز و نظام ساز است و محتوای کتاب درسی، سند علمی و فرهنگی یک کشور محسوب می شود، اضافه کرد: کتاب درسی تابلو اعلانات و یا صفحه نیازمندی های روزنامه نیست که هر دستگاهی توقع داشته باشد مطالب مورد نظر آنان در آن درج شود. بلکه تدوین محتوای کتب درسی فرایند پیچیده ای را مبتنی بر نیاز سنجی، کار کارشناسی، اعتباربخشی، اجرای آزمایشی، اعتبارسنجی و... را طی می نماید.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 20 مهر, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.