محمدیان: آموزش و پرورش یکی از هزینه‌های ضروری دولت است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بررسی موافقان و مخالفان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب سیما با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع رضایت یا عدم رضایت شغلی فرهنگیان، اظهار داشت: رضایت شغلی غیر از تأمین رفاه است، زیرا فردی که مسئولیتی را انتخاب کرده است، مشتاقانه آن را می‌پذیرد.

وی در خصوص اینکه تأمین کننده امکانات برای فرهنگیان چه کسانی هستند، خاطرنشان کرد: آیا خود وزارتخانه این امکان را دارد یا سایر دستگاه‌هایی وجود دارند که اولویت پذیری و تخصیص اعتبارات را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: آموزش و پرورش از زمان انقلاب تاکنون به این نگاه مبتلا بوده است و برای افراد بودجه‌ریز اولویت‌های فرهنگی و تربیتی متفاوت بوده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه باید اولویت‌های اعتباری را تشخیص دهند، تصریح کرد: اینکه امنیت، سلامت و آموزش در جامعه نیاز است یک موضوع مهم است، اما تشخیص دهنده منابع مالی کدام نهاد است.

وی ادامه داد: در این راستا دولت اعتباری را برای بودجه پیشنهاد می‌دهد و مجلس آن را بررسی و در نظر خواهد گرفت؛ از طرفی مبالغ دریافتی از مالیات، نفت و منابع دیگر را در اختیار دارد؛ در اینجا مجلس با تولید پول بیشتر و تخصیص آن به عنوان مثال به آموزش و پرورش موافقت نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان درپاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش پیشنهاد بیشتری برای اعتبارات ارائه کرده است؟»، گفت: آیا دولت‌ها رها هستند و هر عدد و رقمی را می‌توانند برای بودجه ارائه کنند، باید بپذیریم که قدرت تأمین بودجه در کشورمان همین میزان بوده است.

*آموزش و پرورش یکی از هزینه‌های ضروری دولت است/ نیاز اعتباری آموزش و پرورش بیشتر است

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا دولت به اندازه کافی بودجه به آموزش و پرورش تخصیص نمی‌دهد؟»، تصریح کرد: ما یک سقفی در بودجه داریم و از فروش نفت و اخذ مالیات و منابع دیگر بودجه را در کشور تأمین می‌کنیم و از طرفی هم دولت هزینه‌هایی دارد و باید از جاهایی این هزینه‌ها را جبران کند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش یکی از هزینه‌های ضروری دولت است؛ دولت در سال 93 اعتباراتی برای آموزش و پرورش مصوب کرده بود و 10 درصد هم بیشتر داده است اما نیاز آموزش و پرورش بیشتر است.

وی ادامه داد: مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند که اگر نتوانیم در یک تا 3 سال این فاصله حقوقی فرهنگیان را کم کنیم فکری برای آن داشته باشیم.

*موضوع آموزش و پرورش سَرسَری گرفتن نیست

*فاصله‌های طبقاتی در دولت‌های مختلف برای فرهنگیان اتفاق افتاده است

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در پاسخ به این پرسش که «چرا تاکنون آموزش و پرورش لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه نکرده است؟»، اظهار داشت: موضوع آموزش و پرورش سَرسَری گرفتن نیست.

وی افزود: فرض کنید دولت نتوانست این طرح را به مجلس بیاورد، مگر این مشکلات از سالیان سال در آموزش و پرورش وجود نداشته است؛ از طرفی این فاصله‌های طبقاتی در دولت‌های مختلف برای فرهنگیان اتفاق افتاده است.

*واگذاری مدارس پول گرفتن از مردم نبود/ با واگذاری مدارس اجازه ندادیم بچه‌های مردم از تحصیل باز بمانند

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا تبدیل مدارس دولتی به بخش خصوصی خلاف اصل سی قانون اساسی نیست؟»، گفت: بر اساس اصل سی قانون اساسی آموزش رایگان است، اما اگر کسی بخواهد بر حسب قانون برای فرزندان این کشور از اعتبار خود دستگاه هزینه کند، نمی‌تواند؟

وی افزود: در سال گذشته در همین روزها با کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه بودیم، اما موضوع در اختیار گذاشتن مدارس به موسسان غیردولتی خودگردان کردن و از مردم پول گرفتن نبود.

وی ادامه داد: پول دولت باید به هزینه آموزشی تبدیل می‌شد و در این راستا خرید خدمت آموزشی انجام گرفت و با این موضوع اجازه ندادیم بچه‌های مردم از تحصیل باز بمانند.

*استیضاح حق نمایندگان مجلس است

* استیضاح وزیر آموزش و پرورش مصلحت عمومی و مصلحت تعلیم و تربیت نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا وزارت آموزش و پرورش کاری برای جلب نظر نمایندگان مجلس انجام داده است؟»، اظهار کرد: امیدوار هستیم؛ ضمن اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است.

وی افزود: معتقدم اساساً در این زمان استیضاح وزیر آموزش و پرورش مصلحت عمومی و مصلحت تعلیم و تربیت نیست؛ مگر منابع خاصی به آموزش و پرورش داده شده است؟

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: باید با صبر و حوصله و همراهی و همدلی کارها را دنبال کنیم.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 20 خرداد, 1394

نظرات

ببخشید استاد محمدیان عزیز ! با همه ی احترامی که به شما قائلم و نسبت به آقای دکتر فانی نیز به عنوان یک فرد صاحب نظر و کارشناس اعتقاد دارم ولی معتقدم موضوع استیضاح به توضیح خواستن تنها وزیر نیست بلکه پرسیدن از سیاستهای دولت در برابر دستگاه تعلیم و تربیت و معلمان است .مجلس و معلمان که نمی توانند از آقای رییس جمهور سؤال کنند پس بهتر که در قالب استیضاح آقای وزیر و رییس جمهور محترم در مجلس توضیح دهند که چرا دولت نگاه تبعیض آلوده به آموزش و پرورش دارند ؟! و من با عرض شرمندگی با نظر شما مخالفم ،مصلحت این است که مسؤلان بازخواست شوند تا در جهت مصالح ملی بیشتر تلاش کنند. البته من دوست ندارم مجلس به ایشان رأی اعتماد مجدد ندهد ولی بهتر است رییس جمهور محترم و وزیر محترم در مجلس حاضر شوند به افکار عمومی پاسخ دهند.

سلام ، جوادی عزیز من مخالف نیستم و ناراحت هم نیستم که جناب دکتر محمدیان چرا با استیضاح در شرایط فعلی موافق نمی باشند ،چرا که برخی دلائل را می توانم حدس بزنم. ولی حقیقت این است که مشکل وزارت آموزش و پرورش تنها مدیریت یک وزیر نیست بلکه مشکل نوع نگاه به تعلیم و تربیت و جایگاه سازمانی آن در حاکمیت است . به اعتقاد من تعلیم و تربیت از جنس هدایت و از شؤون ولایت است و وابستگی آن به دولت جایگاه آن را در اندازه یک سازمان اداری متأثر از سیاستهای دولتی تنزل داده و در تعاملات حزبی و جناحی و یا رقابت های میان دولت و مجلس(متناسب با خاستگاه های حزبی و فکری آنها )گرفتار می کند . باید آموزش و پرورش به صورت یک نهاد فرا دستی همانند خود قوا یا دستگاه وابسته به رهبری همانند نیروهای مسلح و یا صدا وسیما اداره شود در آن صورت با سیاست پایدار به دور از فشارهای سیاسی ناشی از رقابت های حزبی و یا طمع های جناحی و با منابع انسانی و مالی هدفمند می تواند به مشکلات فائق آید. البته ای نظریه قبلا از سوی استاد محمدیان نیز مطرح شده بود و در سایت ها هنوز قابل رد یابی است . اما نمیدانم چرا به دنبال حل ریشه ای مشکل توجه نمی شود؟!

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.