هجمه دشمنان به هویت‌های ملی و قومی ایران/‌قدم فرزندان پیغمبر (ص) به ‌تبرستا‌ن رسیده است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان صبح امروز در نخستین همایش ملی بزرگداشت شاعرعاشورایی «میرزامحمود فدایی» که در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: گاهی برخی کتاب‌سازی‌ها انجام می‌شود اما مجموعه‌ای از اطلاعات مفید و منظم را در اثر تصحیحی فدایی تلوکی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه از دلایل دلبستگی من به این اثر، این است که در حوزه ادب عاشورا کار کرده بودم و سه دفتر با عنوان عاشورا در آینه تاریخی و ادب آماده کردم، افزود: لذت انجام چنین کاری و همچنین سختی‌هایی که بر سر راه وجود دارد را می‌دانم و آگاه هستم و باید از مصحح نسخه خطی دیوان فدایی تلوکی، تشکر کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درباره تصحیح نسخه خطی دیوان فدایی تلوکی باید به مازندران تبریک گفت که گنجینه ناشناخته استان را شناسایی کردند، ادامه داد: امروز در روزگار هجمه و حمله به هویت‌هایی ملی و قومی قرار داریم و برای ما اشتهای کاذب درست کرده و نسل ما را نسبت به دل‌مشغولی‌هایی که اهمیت ندارد، جذب می‌کنند و نشان دادن آب گوارا در این شرایط، کار سختی است.

این مسئول با بیان اینکه لایه‌های مهم هویتی اسلامی و ایرانی را باید برای دانش‌آموزان بازشناسی کنیم، تصریح کرد: در وزارتخانه آموزش و پرورش مجموعه ایران‌شناسی و استان‌شناسی داریم که گنجینه‌های معنوی و طبیعی، از سرمایه‌های ما هستند و این بازشناسی از چهره شاعری سترگ و عالمی بزرگوار مانند فدایی کار بسیار پراهمیتی است.

محمدیان با اشاره به دانش فدایی در علوم مختلف مانند علوم قرآنی، فقهی، نجوم، موسیقی و ... ادامه داد: پرداختن به مسائل اجتماعی روزگار در اشعار فدایی نشان می‌دهد میرزا محمود از دانش مدنی روزگار خود هم بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه فدایی به زبان روسی هم آشنا بوده و در شعر خود از الفاظ روسی هم استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: دربار داخلی را هم می‌شناخته که چه نقطه‌ضعفی دارد و این مسائل نشان می‌دهد با شخصیت جامعی مواجه هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم از 20 درصد سهم آموزشی که بر عهده استان است طرحی ارائه شود که چهره‌هایی مانند فدایی مورد توجه قرار گیرند، اظهار کرد: این مسیر جدیدی است و ما که دیر به فدای پرداختیم از این طریق می‌توانیم بخشی از کم‌کاری‌ها را جبران کنیم.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه در جست‌وجوی ریشه تشیع در ایران با یک واقعه تاریخی برخورد کردم، گفت: هر جا موکب امام‌حسن(ع) عبور کرده آنجا به تشیع گرویده‌اند و تبرستان اگر ماوای شیعه بوده به دلیل آن است که قدم فرزندان پیغمبر به این منطقه رسیده است.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 7 خرداد, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.