کتاب 24 جلدی «تاریخ امام حسین» محصول عشق، دانش و تعهد است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: انتشار 13 مجلد از کتاب 24 جلدی «تاریخ امام حسین(ع)- موسوعه‌ الامام حسین(ع)» طی سه سال گذشته عشق و تعهد در کنار دانش و مهارت و روش‌شناسی همکاران فعال دراین بخش را نشان می‌دهد.
دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ستاد خبری دفتر انتشارت کمک آموزشی گفت: در طراحی، اجرا، تدوین،‌ تحقیق و نگارش این موسوعه، عشق و تعهد در کنار دانش و مهارت و روش‌شناسی با هم جمع آمدند تا 24 مجلد آن در زمانی متجاوز از 26 سال پدید آید.
وی ادامه داد: اما در این فاصله، برخی از بزرگانی که در آغاز و اثنای این کار بزرگ همراه بودند و یا به تشویق و تأیید خود بر انجام تأکید می‌ورزیدند امروز در عالم ملکوت شاهد رونمایی از آن هستند.
وی از آیات عظام و حجج‌ اسلام مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی، مرحوم شیخ محمدرضا جعفری، مرحوم علی دوانی، مرحوم علامه محمدتقی جعفری، مرحوم محمدباقر محمودی و مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی به عنوان همراهان در گردآوری و تالیف این کتاب خبر داد.
محمدیان در ادامه آیات عظام و حجج اسلام جعفر سبحانی، سیدمحمدرضا حسینی جلالی، محمدعلی جاودان، شیخ احمد محمودی و استاد عبدالحسین حائری و امیرحسین درگاهی را از دیگر بزرگان فعال در نشر این کتاب برشمرد و گفت:‌ چند سال پیش، آبان‌ماه سال 1378 بود که اولین جلد از «موسوعه امام حسین(ع)» به همراه نامه‌ای با امضای مرحوم مهندس علاقمندان، رئیس وقت «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» به دستم رسید. شگفت‌زده شدم که سازمان پژوهش دست به تدوین و انتشار کتابی از جنس دایره‌المعارف، آن هم در حوزه‌ای تخصصی غیر از موضوع آموزش و پرورش زده است. هر چند پیش از آن در دوره مسئولیت آقای گلدانساز، در «دفتر انتشارات کمک‌آموزشی» در جریان انجام پژوهشی درباره امام حسین(ع) قرار گرفته بودم که تعدادی از خواهران مشغول آن بودند.
وی تاکید کرد: دست تقدیر چنین رقم زد که من خود در رأس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گیرم و در به انجام رساندن این پروژه سترگ تحقیقاتی و مطالعاتی نقش پی‌گیری را ایفا کنم و با تهییج و تحریض همکاران در به فرجام رساندن آن، بتوانیم، به اتفاق، 13 مجلد باقی‌مانده آن را طی سه سال اخیر به انجام برسانیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بی‌انصافی است اگر به نقش برجسته برخی از همکاران در این زمینه اشاره نکنم و از آنان به‌ویژه تشکر و قدردانی نکنم؛ خواهران پژوهشگری که در استقامت و پایداری در میدان تحقیق، گوی سبقت از مردان ربودند و در اتقان و انسجام این کار علمی و پژوهشی، اثری کم‌نظیر پدید آوردند.
محمدیان افزود: مراجعه به بیش از 250 عنوان منبع و مرجع علمی و پژوهشی از قرن اول هجری و استقصاء، تنظیم و تبویب بسامان آن‌ها، و به عبارت دیگر، گنجاندن یک کتاب‌خانه عظیم تاریخی از مدارک دست‌ اول تا منابع دست چندم تا روزگار معاصر درباره امام حسین(ع) و واقعه بزرگ عاشورا، در چنین مجموعه‌ای به نام موسوعه کاری است بی‌سابقه که بیش از ربع قرن عمر و وقت این عزیزان را به خود اختصاص داده است.

کتاب 24 جلدی «تاریخ امام حسین» روز 25 دی ماه و با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی در شهر قم رونمایی می شود.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.