ماه مبارک رمضان، روزه‌داری و درک شب قدر زمینه‌ساز و تقویت کننده تقوای الهی در انسان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام دکتر محمدیان در آستانه سومین شب از لیالی قدر، پس از نماز ظهر و عصر روز یکشنبه در محل نمازخانه سازمان، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علی(علیه السلام) اظهار داشت:

ماه مبارک رمضان همانگونه که در دعای شریف ذکر شده است از سه ویژگی شرافت، عظمت و کرامت نسبت به سایر ماه‌ها برخوردار است و این برتری به چند دلیل است:

اول آن که روزه(صیام) در آن واجب شده است تا زمینه ساز تقوای الهی در انسان گردد.

دوم آنکه در این ماه نزول دفعی و یکپارچه قرآن بر قلب مبارک و مطهر پیامبر اکرم(ص) صورت پذیرفته است و این اتفاق در طول 23 سال نبوت ایشان و به موازات نزول تدریجی آیات الهی، هر سال در ماه رمضان و شب قدر تکرار داشته است.

دیگر آنکه شب قدر در این ماه واقع شده است که به تعبیر سوره قدر، فضیلتی بالاتر از هزار ماه دارد. همچنین تنزیل ملائک و روح بر انسان کامل به اذن پروردگاردر چنین شبی محقق است و آیات مبارکه این سوره بر تداوم و استمرار این اتفاق بزرگ پس از پیامبر اکرم و تنزیل ملائک و روح بر حجت خدا در هر دوره و زمان دلالت دارند، که در حال حاضر بر وجود و محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج) وارد می‌شوند.

دکتر محمدیان با اشاره به فلسفه قرآن بر سرگرفتن در شب‌های قدر نیز اظهار داشت: با این عمل عبادی توصیه شده و برحسب حدیث شریف ثقلین، ما به واقع در پرتو و سایه آیات نورانی قرآن و با توسل به ائمه معصومین(علیهم السلام) و قسم دادن پروردگار به ایشان، بهترین تقدیر را که همانا بهره‌مندی هرچه بیشتر از انوار هدایت این دو ثقل و نائل شدن به توفیقات بیشتر در بندگی و طاعت خالق متعال و طی مسیر رشد و تعالیست، از خداوند درخواست می‌نماییم.

وی همچنین اضافه نمود انسان به منظور طی طریق در مسیر تغییر، تحول، تکامل و تعالی بایستی از یک میزان حداقلی تقوا در قلب و وجود خویش برخوردار باشد تا بتواند پذیرای هدایت آیات الهی شود، که بر اساس نص صریح قرآن، ماه مبارک رمضان، روزه داری و درک شب قدر زمینه تحقق این امر را به خوبی فراهم می‌سازد.

وی در پایان تأکید داشت: در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و حوزه تولید محتوا و رسانه‌های آموزشی از جمله تدوین و تألیف کتب درسی، نگاه تحولی مدیران و کارشناسان باید نگاهی رو به جلو باشد و گذشته تنها حکم پله‌های زیرین را در نردبان تعالی دارند.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 30 تير, 1393

نظرات

سلام علیکم ، حضرت آقای محمدیان ،ای کاش برنامه های سخنرانی و مراسم شبهای قدر مسجد نور را روی سایت بارگذاری می کردید. همچنین تفسیر و شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه را که امسال ایراد کردید . اگر اجازه دهید من آمادگی دارم به صورت صوتی ضبط کنم و در اختیار مدیر سایت قرار دهم تا دیگران نیز استفاده کنند. با تشکر محمدی نماز گزار مسجد نور

آیا کتابهای آسمانی دیگر مانند تورات و انجیل و زبور نیزدر ماه رمضان نازل شده اند ؟ چون برادرم از شما نقل می کرد که در کتابی که شما درباره ی قران نوشته اید ، که ای چنین گفته اید؟

شب قدر شب امام المتقین و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب ، بر رهروان ولایت ،شب تقدیر نیک و فرجام خوش و آشنای با تکلیف و توفیق انجام آن مقرر باد.
از علی آموز اخلاص عمل

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.