کتاب درسی تابلوی اعلانات و صفحات آگهی روزنامه ها نیست/ مقابله با جریانات تکفیری در مدارس

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز چهارشنبه در نشست خبری تبیین اندیشه های شهید بهشتی در کتابهای درسی با بیان این مطلب گفت: در برنامه درسی ملی صیانت از هویت اسلامی و ایرانی در افق چشم انداز 1404 لحاظ شده است که یکی از روش‌ها برای صیانت از هویت ایرانی و اسلامی پرداختن به ارزشهای انقلاب اسلامی، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس است تا شاهد گسستگی بین نسل ها نباشیم و نسل اول انقلاب با نسل چهارم انقلاب ارتباط نزدیکی داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: شهیدان بهشتی و باهنر در اوایل انقلاب جزو گروه معارف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند. ریشه‌های انقلاب اسلامی با کتاب‌های تعلیمات دینی که تألیف این شهیدان بود معرفی شد که به نظر من باید کتابهای درسی دوران شهید بهشتی بازنگری و در چرخه آموزشی وارد شود.

ورود اندیشه‌های شهید بهشتی به کتب درسی

محمدیان با اشاره به نحوه ورود اندیشه های شهید بهشتی توضیح داد: یکی از وظایف ما این است که اجازه ندهیم شکاف فرهنگی میان نسل‌ها ایجاد شود. بنابراین اندیشه‌های شهیدانی همچون شهید بهشتی و مطهری را مطابق با نیاز و ذائقه نسل امروز بازخوانی، بازنگری و بازآفرینی کرده و در کتاب‌های درسی لحاظ کنیم.

به گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، باید جوهره اندیشه آموزشی از اندیشه شخصیت‌های بزرگی همچون شهید بهشتی، سیراب شود. بنابراین در قالب فیلم، رمان، داستان و کتاب درسی شخصیت‌های بزرگ ایرانی و اسلامی را به دانش آموزان معرفی می‌کنیم.

محمدیان با بیان اینکه در کتابهای درسی نسبت به معرفی افرادی که در پیروزی انقلاب اسلامی و صیانت از آن نقش داشتند، تصریح کرد: ما در حال حاضر تلاش می کنیم که بتوانیم چهره اندیشمندان ایرانی و اسلامی و سرمایه های فرهنگی و هنری را به دانش آموزان معرفی کنیم. در ایران شخصیت های فرهنگی بسیاری وجود دارد که باید اقدام به معرفی آنها به عنوان میراث علمی جهانی کنیم.

کتاب درسی تابلوی اعلانات و صفحات آگهی روزنامه ها نیست

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بسیاری از دستگاه ها خواستار ورود مباحث تخصصی مرتبط با دستگاه خود به کتاب های درسی هستند، گفت: کتاب درسی صفحه نیازمندی روزنامه‌ها نیست که هر مطلبی را در آن درج کنیم چرا که کتاب درسی نشان علمی و فرهنگی یک ملت است.در سال های آینده اگر بخواهند بگویند ایران چه فرهنگی خواهد داشت، آن را در کتاب‌های درسی جستجو می‌کنند.

محمدیان ادامه داد: ما درباره درخواست های دستگاه ها، گشاده‌دست نیستیم ،اما نهایت همکاری را با آنها خواهیم داشت اما اینکه هرکسی یک خط بنویسد نمی‌توانیم آنها را در کتاب بیاوریم و الگوی ما برنامه درسی ملی است.

به گفته وی، مطالب درج شده در کتابهای درسی باید چهار عنصر ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و خلقت و آفرینش را توسعه دهد و در نهایت به شایستگی‌ها منجر شود.

محمدیان درباره تعداد درخواستهای ارگانها برای ورود مباحث تخصصی به کتابهای درسی گفت: تاکنون 250 تا 260 خواسته برای درج مطالب در کتابهای درسی، به ما مراجعه کرده اند. اگر بخواهیم برای هر کدام از این درخواست‌ها کاری انجام دهیم باید کتاب‌های 250 صفحه‌ای برای همه آنها تولید کنیم.

حقوق شهروندی در کتاب پایه هفتم آورده شده است

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق شهروندی و آموزش به دانش‌آموزان در کتب سال تحصیلی جدید وجود دارد، گفت: حقوق شهروندی به معنای حقوق اساسی ملت است که آموزش آن را از پایه هفتم آغاز کردیم و در همان موقع که رئیس جمهور این موضوع را عنوان کرد در کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم گنجانده شد.

وی با بیان اینکه در پایه سوم ابتدایی هم درباره حق تکلیف مطالبی گنجانده شده است، تصریح کرد: برخی از مطالبی که بزرگان می‌گویند باید در کتابهای درسی گنجانده شود به این معنا است که آن چیزی که وجود دارد باید تقویت شود.

محمدیان درباره درسهای گفتگو و انشا نیز توضیح داد: در همان 5 ساعت درس ادبیات فارسی، زنگ انشاء و گفت‌وگو را هم داریم، در حال حاضر باید از روش تلفیقی در آموزش‌ها استفاده کردو یک درس را به شکل یک مجموعه می‌نویسیم تا به تمام مطالب بپردازد و آنچه که تأکید شده، در کتاب‌های درسی وجود دارد اما بیشتر خواهد شد.

آشنایی با سمندر لرستان در کتاب های استان شناسی

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: قوه قضائیه، اداره آگاهی و ناجا نسبت به پیشگیری از جرم در کتاب‌های درسی تأکید دارند تا کاری انجام شود. همچنین در زیست‌شناسی دوره دبیرستان، استان‌های مازندران، گلستان و سمنان که محل حیات وحش هستند موضوع حیات وحش گنجانده شده و سمندر لرستان نیز به کتاب‌های درسی اضافه شده است.

مقابله با جریانات فکری تکفیری در مدارس

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «برای مقابله با ورود جریان‌های تکفیری به داخل مدارس چه کاری انجام خواهید داد، گفت: تقویت بنیان های فکری را در دستور کار خود قرار داده ایم. چرا که آنها عمدتاً هجمه‌های فکری را تسخیر می‌کنند که در این‌باره باید بنیان‌های فکری دانش‌آموزان تقویت شود و به آنها آموزش داد که اسلام با صلح و سازش همراه است.

به گفته وی، باید مراقبت کنیم که این تفرقه‌اندازی‌ها در حوزه فکری دانش‌آموزان ورود نکند؛ در کتاب‌های درسی در قالب موضوعات فرهنگی، این موضوعات را آموزش می‌دهیم. دیگر دستگاه‌ها در این باره کارهای تحقیقاتی انجام داده‌اند که در این باره حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش فعال است تا رگه‌های این جریان‌ها را شناسایی کند و جلوی نفوذ را بگیرد.

جنایت‌های داعش در تاریخ بعد از نازیسم تکرار نشده است

محمدیان با اشاره به جنایات گروه داعش گفت: برخی حوادث در سالهای اخیر در منطقه با پشتوانه سیاسی قدرت جهانی صورت گرفته است و ابرقدرت‌های جهانی طراحی‌های مختلفی کرده‌اند تا نفوذ انقلاب اسلامی در میان کشورهای عربی را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حزب‌الله محبوبیتی را در جهان دارد و به عنوان یک گروه آزادی‌بخش شناخته می‌شود بنابراین برای ضربه زدن به آن گروه القاعده را طراحی کردند، افزود: جریان تکفیری ساخته و پرداخته سیاست آمریکایی و انگلیسی است، آمریکا و غرب به دنبال این هستند که پس از موفق نشدن جریان اسلام هراسی در اروپا و امریکای لاتین از طریق گروهک‌های تروریستی مانند داعش جلوی گسترش اسلام را بگیرند و هم اکنون به دنبال ایجاد درگیری در کانون کشورهای اسلامی هستند.

مقابله با خرافه در کتابهای درسی

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال خبرنگاری برای مبارزه با خرافه گرایی در کتابهای درسی گفت: با خرافه‌های برونی در کتاب‌های درسی مقابله می کنیم. به عنوان مثال قمه زنی در کتاب‌های درسی نیست زیرا نه گفته‌ایم قمه بزنید و نه گفته ایم قمه نزنید؛ اما می‌گوییم در اسلام ضرر زدن به خود جایز و درست نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه پیش‌نویس کتابهای درس جدید روی پرتال سازمان پژوهش قرار گرفته است و آیا باعث سوء استفاده تولید کتابهای کمک‌ آموزشی نمی‌شود، گفت: یک کار خوب را انجام دادیم تا تمام معلمان به این پیش‌نویس دسترسی داشته باشند و نظرات خود را اعلام کنند.ما با تولید کتاب‌های کمک‌آموزشی غیر استاندارد موافق نیستیم یعنی از ناشرانی که کتاب‌های خوب تولید می‌کنند، تقدیر می‌کنیم و اگر کتاب خوبی تولید نکنند جلوی آن را می‌گیریم ضمن اینکه پیش‌نویس به معنای کتاب کامل نیست.

آموزشها در کتابهای درسی باید به زبان فارسی باشد

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات معاون پژوهشی برای جلوگیری از فراموش نشدن فرهنگ بومی در کتابهای درسی گفت: در جمهوری اسلامی قانون برای فرهنگ اقوام حدود معرفی کرده و در همین‌ زمینه شبکه‌های محلی، مطبوعات و سایت‌هایی در استانها به زبان محلی وجود دارد. ادبیات‌ها را در کتاب استان‌شناسی داشته و این کتاب جغرافیای انسانی و فرهنگی است که در آنها بعضی از ادبیات محلی را معرفی کردیم.اما اینکه بعضی آموزش به زبان بومی باشد در قانون به آن اشاره نشده و آموزش باید به زبان فارسی باشد و باید هویت یکپارچه ما حفظ شود.

محمدیان پیشنهاد داد: اعتقاد دارم آموزش با فرهنگ اقوام با یک سرمایه ملی می‌تواند قابل طرح باشد؛ بسته‌ای از ادبیات و اقوام ایران را تولید کنیم و هرکسی که علاقه‌مند است از آنها استفاده کند.

منبع خبر:

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 4 تير, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.