نمازی که بدون ولایت باشد عمود دین نیست

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان مشاور برنامه ریزی و نسل نو ستاد اقامه نماز کشور در ابتدای این نشست گفت: معمولا سه نکته در کارهای فرهنگی از امام صادق(ع) وام می گیرم و آن ها را مطرح می کنم. ما اگر بایستگی های و شایستگی های فعالیت فرهنگی را بخواهیم تبیین کنیم نیازمند شناخت زمان، زمینه و زمین فعالیت هستیم. امام صادق (ع) فرمودند کسی که زمان و روزگار خود را بشناسد دچار شبهه و تردید نمی شود.

وی ادامه داد: ما باید زمین را هم بشناسیم. در چه عصری، مکانی و کسانی صحبت می کنیم. که حضرت به عنوان یک بایستگی ،به عنوان نکته دوم، فرمودند: نسبت به تربیت نسل با پدیده های جدید همت کنید پیش از آنکه منحرفان بر شما سبقت بگیرند. نکته سوم این است که ما اهم و مهم را بشناسیم.

مشاور برنامه ریزی و نسل نو ستاد اقامه نماز کشور افزود: ما در کنار نمازی که می خوانیم فقط نباید به خواندن اذکار نماز بپردازیم و دیگر تمام. نماز در کنار اینها شرایط دیگری هم دارد. پس عنصری به اسم عنصر سیاست که تحت عنوان ولایت مطرح هست وارد مقوله مقبول بودن نماز می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: الصلاه عمود الدین. پس آن نمازی که بدون ولایت باشد عمود دین نیست. حالا اگر نماز ستون دین شد اون ذکر چه خاصیتی دارد که از کار مخصوصه است؟ الا بذکر الله تطمئن القلوب. آن نمازی که ما می خوانیم باید آرامش درونی بدهد.

وی اذعان کرد: حالا اگر ما بخواهیم دیگران را به نماز دعوت کنیم به کدام نماز دعوت می کنیم؟ نمازی که اقم الصلاه لذکری باشد. ما بزرگان دین را بر چه اساس می ستاییم؟ مثلا امام رضا (ع) را چون مقیم الصلاه بودند می ستاییم. نماز دغدغه جدی ما باید باشد زیرا بسیار مهم است اما این پیام با این ویژگی ها یک شرایطی دارد که در انتقال پیام باید با آن‌ها توجه کنیم.

مشاور برنامه ریزی و نسل نو ستاد اقامه نماز کشور در پایان صحبت های خود بیان کرد: سومین نکته در پیام رسانی انتقال پیام به مخاطبان هست. باید ویژگی مخاطبان را شناسایی کنیم. اگر این ویژگی ها را نشناسیم خوب عمل نمی کنیم. یکی از این ویژگی ها زبان مخاطب هست ما باید ظرفیت علمی و فکری مخاطب را شناسایی و مانند پیامبران با مردم اندازه فهمشان صحبت کنیم.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 14 دى, 1401

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.