باید ها و نبایدهای «نظام معلمی»

موضوع رتبه‌بندی معلمان بار دیگر ضرورت توجه به تأمین عدالت‌محورانه نیازهای آن‌ها را مورد تأکید قرار داده است.

از سویی عده‌ای با اشاره به تجمعات صنفی فرهنگیان بیم آن دارند که این مطالبات مورد سوءاستفاده گروه‌های سیاسی قرار گیرد، به همین دلیل موضوع تشکیل «سازمان نظام معلمی» از سال‌ ۱۳۸۴ تاکنون بارها مورد توجه کارشناسان مختلف قرار گرفته است تا این مجموعه بتواند به عنوان سازمانی غیردولتی ضمن پیگیری مطالبات معلمان، بر فرایند تعلیم و تربیت و ارتقای شغلی آن‌ها نظارت کند.

نظام معلمی نهادی مدنی صنفی و حرفه‌ای باشد

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با ما نیاز به وجود «سازمان نظام معلمی» را بیشتر شرح می‌دهد و می‌گوید: توفیقات آموزش و پرورش وقتی بیشتر می‌شود که از مشارکت جدی و همه‌جانبه معلمان در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، پیشرفت‌های علمی و همچنین نظارت بر ارزشیابی و کیفیت امور بهره بگیریم. بنابراین سازمان معلمی باید به عنوان یک نهاد مدنی، صنفی و حرفه‌ای و یک تشکل غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی و تحت نظر دولت از نظر نظارت حاکمیتی و با انتخاب معلمان تشکیل شود.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان می‌افزاید: سازمان نظام معلمی ناظر بر معلمان خواهد بود تا به هر معلمی بگوید در چه رتبه‌ای قرار گرفته است و صلاحیت حرفه‌ای‌ وی چقدر است. این مجموعه شاخص‌های سنجش را تعیین می‌کند تا هیچ‌کس معترض نباشد و معلمان همواره انگیزه لازم برای پیشرفت را داشته باشند و دانش خود را به‌روز نگه دارند.

نگران از سوءاستفاده جریان‌های سیاسی

وی معتقد است: در برخی مواقع معلمان مورد سوءاستفاده جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرند و گاهی به دلیل اینکه به مطالبات صنفی آن‌ها پاسخ داده نشود از سوی دیگران متهم به سیاسی بودن می‌شوند؛ در حالی که اگر سازمان نظام معلمی تشکیل شود به عنوان یک مرجع داوری بی‌طرف که حاکمیت، آن را تأیید کرده و صلاحیت‌های مرجعیت علمی، پژوهش و تربیتی بودن را دارد می‌تواند علاوه بر ارزیابی‌ها و سنجش حرفه‌ای معلمان، پشتیبان آن‌ها درزمینه حقوقشان و حقوق دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها باشد، چنان‌که اگر حقی از دانش‌آموزی ضایع شد در این سازمان پیگیری شود و به سایر مراجع کشیده نشود؛ مانند سازمان نظام پزشکی که اگر بیمار و یا خانواده او از پزشکی شکایت دارند به دادگاه مراجعه نمی‌کنند بلکه شکایت خود را در سازمان نظام پزشکی مطرح و پیگیری می‌کنند. علاوه بر این، افرادی که خارج از نظام رسمی آموزش و پرورش مثل معلمان مدارس غیردولتی و یا معلمانی که به عنوان معلم خصوصی به منازل مردم مراجعه می‌کنند؛ باید از سازمان نظام معلمی مجوز داشته باشند.

به گفته بهرام محمدیان، سازمان نظام معلمی یک نهاد مدنی و صنفی، غیردولتی و غیرانتفاعی و غیرسیاسی خواهد بود که رئیس آن با حکم رئیس‌جمهور تعیین می‌شود و تابعی از حاکمیت خواهد بود و ورود به امور انتفاعی و اقتصادی برای اعضای این سازمان مجاز نخواهد بود.

تاریخ خبر: 
شنبه, 18 دى, 1400

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.