اعتبارات پژوهشی با هزینه‌هایی مانند حقوق جابه‌جا می‌شود/ مدیران ارشد با ادبیات پژوهش بیگانه‌اند

حجت‌الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر ضرورت انجام پژوهش‌های بنیادی اظهار کرد: هزینه در پژوهش به شرط آن که طرح پژوهشی و فرایند اجرایی آن درست انجام گیرد سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وی ادامه داد: با پژوهش می‌توان راه آینده را ترسیم و اشتباهات گذشته را جبران کرد همچنین به ارتقای کیفیت بهره‌بری هم کمک می‌کند و از هزینه‌های آزمون و خطا می‌کاهد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان تأکید کرد: سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان امور سران کشور باید برای اتخاذ تصمیم، پیوست پژوهشی آن را ملاحظه کند و برنامه ریزی بدون پیوست پژوهشی مانند قدم برداشتن بدون چراغ در شب تاریک است.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت آشنایی نداشتن مدیران ارشد با ادبیات مطالعات پژوهشی کم حوصلگی و شتاب در اتخاذ تصمیم در برابر فشار مشکلات را از موانع پژهش در کشور بر شمرد و اظهار کرد: معمولا پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در برابر مشکلات اجرایی واکنش سریع مطالعاتی ندارند و زمان‌بر بودن انجام تحقیقات مدیران را ناگذیر به اتخاذ تصمیم‌های بی پشتوانه می‌کند.

وی بیان کرد: عمل به نتایج پژوهشی و التزام به پژوهش‌های بنیادی، میدانی، کاربردی و حتی کتابخانه‌ای متناسب با مسئله‌ها، نیاز‌ها و ابهام‌ها باید تبدیل به یک میثاق ملی در مراکز تدوین سیات‌ها و برنامه‌ها از صدر تا ذیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: امروز کاهش بودجه تحقیقاتی و تخصیص نیافتن به موقع آن حتی جابه‌جایی این موضوع صدمات زیادی به تحقق اهداف و ارتقای کیفیت و بهره وری می‌زنند؛ متأسفانه هزینه‌های پژوهشی جزو هزینه‌های غیر قابل اجتناب تلقی نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از مسئولان مالی در پایان سال اعتبارات پژوهشی را با هزینه‌هایی مانند حقوق و مزایا جابه‌جا می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت ادامه داد: به عنوان مثال در آموزش و پرورش طی این سال‌های اخیر جز بخشی از اعتبارات پژوهشگاه و سازمان پژوهش به امر تحقیق اعتبار دیگری تخصیص نیافته است و همیشه از این موضوع در استان‌ها و معاونت‌های تابعه که دارای سر فصل مشخص است دچار مشکل بوده‌ایم اگر در استان‌ها چراغ پژوهش اندکی روشنایی داشته باشد از واگذاری تحقیقات به استان‌ها و ابلاغ اعتبار ما به ازای آن از سوی سازمان پژوهش بوده است.

ضرورت تخصیص به موقع اعتبارات پژوهشی

وی از دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان برنامه و بودجه خواستار تأمین و تخصیص اعتبارات پژوهشی به هنگام شد و گفت: بر هزینه‌کرد این اعتبارات نظارت کامل انجام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان همچنین از بخش‌های غیر دولتی که در حوزه تعلیم وتربیت فعالیت می‌کنند درخواست کرد بخشی از منابع خود را برای انجام تحقیقات در بخش سند تحول بنیادین مانند نظام جامع ارزشیابی، هدایت تحصیلی، نیاز‌های شغلی آینده، بازار کار، استاندارد‌های آموزش‌های حرفه‌ای تحت جامع مدارس ایمن از حیث فضا و روابط انسانی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل اختصاص دهند تا همانند خیرین مدرسه‌ساز چراغ خیر را در مطالعات و تحقیقات روشن کنند.

انتهای پیام/

تاریخ خبر: 
شنبه, 8 دى, 1397

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.