۳۱ فروردین رونمایی از برنامه درس ملی/ تغییر نظام نمره‌دهی و روش‌های تدریس معلمان

خبرگزاری تسنیم: معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ برنامه درس ملی ۳۱ فروردین رونمایی می‌شود که بر این اساس محتوای آموزشی، روش‌های تدریس و نگاه به معلم تغییر می‌کند.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه برنامه درس ملی 31 فروردین رونمایی می‌شود، اظهار داشت: یکی از دلایل تغییر و تحول در محتوای آموزشی این بود که از محصولات ناراضی بودیم یعنی وقتی به تلاش همکارانمان نگاه می‌کردیم با توجه به این تلاش از خروجی‌ راضی نبودیم.

وی افزود: محتوای آموزشی ما از متون غربی الگوگیری شده بود در حالیکه نظام آموزشی و تربیتی ما مبتنی بر این نظریه است که جهان خالق دارد و باید این موضوع را برای دانش آموز ذکر کنیم یعنی باید در روش تدریس، روش‌های تربیتی و دل و جان دانش آموزان یاد خدا را زنده کنیم.

** برنامه درس ملی معیار تولید کتب و محتوای آموزشی

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برنامه درس ملی نظام ارزشیابی متناسب با حوزه‌های یادگیری طراحی می‌شود، گفت: نظام نمرده دهی در مدارس به صورت تراکمی یعنی از 0 تا 20 است در حالیکه نظام نمرده دهی باید به صورت ارزشیابی توصیفی باشد هم اکنون در مقطع ابتدایی نظام ارزشیابی توصیفی اجرا می‌شود که شاهد نتایج خوبی هستیم به عنوان مثال اضطراب دانش آموزان کم شده است.

وی بیان کرد: برنامه درس ملی معیار تولید محتواهای آموزشی و تدوین و تالیف کتب درسی و سایر رسانه‌های آموزشی خواهد بود.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: نظام ارزشیبای دانش آموزان باید به گونه‌ای طراحی شود که به شکوفایی مستمر آنها بیانجامد و پیشرفت تحصیلی و تربیتی را با هم مدنظر داشته باشد؛ طبق برنامه درس ملی آموزش‌ها باید به صورت توصیفی، تشریحی و عملی باشد مثلا برای درس‌های فنی و مهارتی باید در میدان عمل دانش آموز را بسنجیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه طبق برنامه درس ملی نگاه به معلم متفاوت شده است، گفت: در گذشته معلمان تصور می‌کردند باید درس را سر کلاس بگویند و صرفا وظیفه آنها انتقال آسان مفاهیم به دانش آموز است در صورتیکه طبق برنامه درس ملی معلم باید در فرآیند یاددهی و یادگیری نقش راهبری و پژوهشگر داشته باشد یعنی معلم می‌تواند در کلاس درس برنامه ریزی خاص آموزشی را انجام دهد.

تاریخ خبر: 
جمعه, 23 فروردين, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.