برنامه درس ملی 2 روز مانده به پایان سال ابلاغ شد/تغییر تمام کتب درسی مطابق با برنامه درس ملی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، شاید بتوان یکی از مهمترین اخبار آموزش و پرورش در سال 91 را تصویب سند برنامه درس ملی ایران دانست که دو روز مانده به پایان سال یعنی 28 اسفند توسط رئیس جمهور برای اجرا به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.

برنامه درس ملی یعنی مجموعه‌ای از آنچه همه دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی مختلف باید یاد بگیرند به علاوه آنچه که بعضی از دانش آموزان طبق علاقه و استعداد می‌توانند یاد بگیرند، این برنامه قبل از این در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و برای بررسی و ابلاغ به رئیس جمهور ارائه شده بود.

** اصول حاکم بر فرآیند تولید برنامه درس ملی چیست؟

مهدی نوید دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در باره این سند می‌گوید:برنامه درسی ملی سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه ریزی درسی کشور را به منظور تحقق اهداف آموزش وپرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین می‌کند.

وی هدف از تدوین این سند را چنین برشمرد:تعیین رویکرد و اهداف برنامه درسی در سطح نظام آموزشی دوره های تحصیلی و حوزه های یادگیری، تعیین منطق، جهت گیری‌ها و ابعاد هر یک از حوزه های یادگیری، تعیین اصول،سیاست ها و فرآیند طراحی و تدوین برنامه درسی، تعیین اصول سیاست ها و فرآیند اجرای برنامه درسی، تعیین اصول و سیاست های ناظر بر موارد و منابع آموزشی، تعیین ساختار، اصول و فرآیند ارزشیابی و اصلاح برنامه درسی و تعیین نظام برنامه ریزی درسی کشور از جمله اهداف این سند است.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به اصول حاکم بر فرآیند تولید برنامه درسی ملی می‌افزاید: اصل رعایت مبانی اسلامی تعلیم وتربیت،دیدگاه های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری،اصل مشارکت و بهره گیری از صاحب نظران حوزه و دانشگاه،کارشناسان و فرهنگیان درهمه سطوح، اصل تعامل فعال با نهادهای فرابخشی، رعایت آرمان گرایی، واقع بینی و آینده نگری به گونه ای هماهنگ و متعادل، جامعیت، انسجام و هماهنگی در مولفه ها و عناصر سند از جمله مهمترین اصول حاکم بر این سند است.

نوید ادهم ادامه می‌دهد: با تایید و تصویب این سند تحول بزرگی در برنامه ریزی درسی و تربیتی کشور ایجاد خواهد شد.

بلافاصله پس از ابلاغ سند برنامه درس ملی از سوی رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش، حاجی بابایی طی نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مصوبه «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» مصوب جلسات 857 تا 872 شورای عالی آموزش و پرورش را برای اجرا ابلاغ کرد.

محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز معتقد است که می‌توان "برنامه درسی ملی" را اینگونه تعریف و تبیین کرد؛ این سند، نقشه جامعی برای تولید محتوای آموزشی در نظام آموزش و پرورش کشورمان است که مشخص می‌کند، چه موضوعاتی در چه حوزه‌هایی و با چه روش‌هایی باید تدوین شود و به چه میزان به دانش‌اموزان ارائه شود و در نهایت، چکونه ارزشیابی شود؟

در واقع می‌توان، برنامه درسی ملی را "قانون اساسی تولید محتوا برای دانش‌آموزان" نامید که برای نخستین بار پس از 100 سال اخیر که نظام آموزش و پرورش نوین مستقر شده است، به صورت یک سند رسمی و بومی تدوین و تصویب می‌شود.

حجت الاسلام ذوعلم یکی از مدیران طرح تولید برنامه درس ملی آموزش و پرورش نیز درباره این سند می‌گوید: برای تولید این سند، برنامه درسی 14 کشور جهان را مورد مطالعه تطبیقی قرار دادیم و همچنین از مطالعات تحقیقاتی که استانها انجام داده اند نیز استفاده کردیم، بیش از 80 نفر به شکل مستقیم و چند برابر هم غیرمستقیم در کمیته استانها و ستادی در تولید کار کمک کردند.

وی با بیان اینکه در تولید برنامه درس ملی به تفاوت های بومی نیز توجه شده است، گفت: انعطاف در تولید محتوای های آموزشی به تناسب استان‌ها از مواردی به شمار می رود که در سند قید شده است.

به گزارش تسنیم با ابلاغ برنامه درس ملی از این پس تمام کتب درسی مقاطع مختلف بر اساس این برنامه تغییر کرده و تنظیم می‌شوند.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 7 فروردين, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.