ازدواج

ازدواج اجباری چگونه است؟

سلام عليكم ،والدينم مي خواهند به اجبار دختري را به عقد من در بياورند و من دوست نميدارم. اگر چنين ازدواجي اتفاق بيافتد درست است؟

باسمه تعالی
یکی از شروط عقد ، رضایت زن و مرد است. عقد مکرَه و مجبور جایز نیست. ولی اگر زنی را برای مردی بدون اجازه ی آنان عقد کنند و بعداً زن و مرد بگویند به آن عقد راضی هستیم عقد صحیح است. والله اعلم

هنگامیکه که یکی از طرفین عقد موقت یا صیغه را قبول ندارد؟

سلام علیکم در یک ارتباط و دو ستی( دختر ، پسر یا مرد ، زن) دو طرفه که میخواهیم عمل حرام یا خلاف شرع انجام نشود و تصمیم به خواندن صیغه میگیریم اما طرف مقابل این عقد موقت را قبول نداشته باشد یعنی اعتقادی به این عمل صیغه جهت حلال شدن ندارد حال تکلیف چیست ؟

باسمه تعالی
ازدواج شرعی در چارچوب اجرای عقد مطابق آنچه فقهای عظام در رساله احکام بیان کرده اند ، شرعی است.
در فرض مذکور باید مشخص شود کدام یک از طرفین عقد ( طرف ایجاب و یا طرف قبول )عقد را قبول ندارد.؟ منظور از قبول نداشتن چیست ؟ به این معناست که عقد موقت را قبول ندارد و یا رابطه در چارچوب شرعی را نمی پذیرد؟ به عبارتی روابط آزاد را بر رابطه ی شرعی و قانونی ترجیح می دهد؟!!
هر کدام از این وجوه جواب مخصوص خود را دارد ، که می توانید از مرجع تقلید خود استفتاء کنید. والله اعلم

اذن پدر در ازدواج دختر

آيا هميشه اجازه پدر ومادر براي ازدواج شرط است؟ آيا همه مراجع اين اجازه را لازم ميدانند؟

باسمه تعالی
مشهور فتوای فقهای عظام إذن پدر ویا جد پدری در ازدواج دختر باکره ی رشیده شرط است . مگر زمانی که مخالفت آنها موافق مصالح دختر نباشد که در این صورت دختر میتواند با إذن حاکم شرع ازدواج نماید.الله اعلم
اما برخی از فقها نیز قائل به احتیاط و یا استحباب در این استیذان هستند مشروط به اینکه دختر بالغه و رشیده بوده و کفویّیت در ازدواج را رعایت کند.

Subscribe to RSS - ازدواج