سال آینده برخی از دروس علوم پایه با رویکرد "چندتألیفی" ارائه می‌شود

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در بازدید از غرفه «نسیم» در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، با اشاره به اجرای رویکرد چندتالیفی در وزارت آموزش و پرورش، گفت: چندتألیفی، سیاستی است که زمان زیادی می‌برد؛ چرا که تعریف همه جانبه نشده و برای اجرایی شدن به یک بازه زمانی پنج تا شش ساله نیاز دارد.

وی افزود: برای استفاده از معلمان به عنوان پژوهشگر، راهبر آموزشی و همچنین تولیدکننده محتوای آموزشی، نیازمند این هستیم که معلمان را در این عرصه وارد کنیم؛ البته در حال حاضر هم در تألیف کتاب درسی از معلمان استفاده می‌کنیم، به طوری که یک شورای برنامه‌ریزی 15 تا 25 نفره داریم که حداقل چهار معلم مجرب خانم و آقا در جلسات آن‌ها حضور دارند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم که در این راستا باید بتوانیم معلمانی را که توانایی نوشتن و نویسندگی دارند، شناسایی کنیم؛ به طور مثال در حال حاضر یک میلیون معلم داریم که باید توانایی این افراد را شناسایی و طبقه‌بندی کنیم.

محمدیان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کدام کتاب‌ها چندتألیفی هستند، گفت: هم اکنون در رشته‌های شاخه فنی و حرفه ای کتاب‌های چندتالیفی داریم؛ در سال آینده برخی از کتاب های علوم پایه نیز چندتألیفی خواهند بود. همچنین در حوزه علوم انسانی باید یک بررسی مجددی انجام دهیم تا بدانیم کدام یک از کتاب‌ها می توانند چند تالیفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: فراتر از رویکرد چند تالیفی در سازمان پژوهش، واگذاری تالیف به استان ها، افزایش مشارکت استان ها و کاهش تمرکز در تولید کتاب ها برای ما اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، درباره تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد در رسانه ملی هم گفت: شما از طرف بنده و جامعه دانش‌آموزی از صدا و سیما بپرسید که آیا دریافت هزینه‌های تبلیغاتی برای تبلیغ کتاب های کمک آموزشی بدون مجوز، می‌ارزد به اینکه فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش و تربیت دچار اختلال شود؟!

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 21 آبان, 1393

نظرات

با سلام و احترام ، استاد گرانقدر جناب دکتر محمدیان ، مستحضرید سیاست چند تألیفی چندین نوبت در سازمان مطرح شده است ، و یک نوبت نیز درباره کتاب تاریخ عملیاتی شد ولی جواب مناسب نگرفت ، خواهشمند است با تدبیر و درایتی که جنابعالی دارید این طرح را پیش از اجرای سراسری به صورت آزمایشی اجرا کنید . با تشکر

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.