امام رئوف پیشتاز در عرصه مناظره و آزاد اندیشی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان در مراسمی که به مناسبت میلاد امام هشتم علیه السلام در نمازخانه سازمان برگزار گردید اضافه کرد: ائمه معصومین علیهم السلام همه نوری واحد بوده و برای هدف واحدی تلاش می‌کرده اند، اما به توجه به شرایط و اقتضائات زمان خود، از روش‌های مختلفی استفاده کرده اند، امام حسین علیه السلام شهادت را برگزید و امام سجاد علیه السلام دعا با مضامینی بلند و عرفانی، امام باقر و امام صادق علیهم السلام نیز به اقتضای زمان خود، با پالایش روایات و احادیث، تربیت شاگردانی اثرگذار در حوزه دین را به سرانجام رساندند.

وی با اشاره به شرایط سیاسی زمان مأمون افزود: امام رضا علیه السلام با درکی درست از شرایط موجود از باب تقیه ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند تا بهتر بتوانند به تکلیف الهی خود عمل کنند، زیرا یک اصل کلی در مشی پیامبران و ائمه اطهار از آغاز وجود داشت که این بزرگواران خود را مأمور به انجام تکلیف می‌دانستند و نه نتیجه، گرچه به نتایج هم توجه داشتند اما اصل خدشه‌ناپذیر اجرای فرامین الهی بود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقدهایی که در آن زمان از داخل و خارج به امام وارد می‌شد اضافه نمودند: ایشان با صبر و بردباری تمام خردمندانه و مستدل به نقدها پاسخ می‌دادند و در جلسات مناظره‌ای که از طرف مأمون و با دعوت از دانشمندان اقوام مختلف تشکیل می‌شد، شرکت می‌نمودند. در واقع امام رضا علیه السلام را می توان از بنیانگذاران مناظره های علمی، دینی و کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانست. زیرا با هرگروه ( اعم از صابئین، مسیحی، یهودی، مجوس و...) با زبان آن قوم و به استناد دلایل و شواهد مورد قبول آن‌ها در عین صلابت به نرمی با آنان به مناظره می پرداخت تا جائی که طرف‌های مناظره که به قصد تخریب شخصیت امام رئوف پا به میدان گذاشته بودند با خضوع هر چه تمامتر استدلال مبتنی بر علم و خرد امام را می‌ستودند. از این جهت ایشان به عالم آل محمد (ص) شهرت یافتند.

دکتر محمدیان در خاتمه ضمن جمع‌بندی مطالب چنین نتیجه گرفت که یک رهبر و امام باید ضمن تسلط و اشراف کامل به مسائل مختلف علمی، دینی و مذهبی اسلامی و غیر اسلامی، برای پاسخگویی به هرگونه سئوال نیز آمادگی کامل داشته باشد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 16 شهريور, 1393

نظرات

با سلام واحترام ، حاج آقا انصافا سخنرانی پر مغز و نابی بود لطفا فالی صوتی آن را منتشر کنید.

با سلام و احترام لطفا اگر در سایت شخصی امکان ندارد در سایت سازمان سخنرانی های در سازمان را منتشر کنید ،این کار به مجموعه محتوا های مناسب در محیط مجازی اضافه می کند

با سلام و عرض ارادت
استاد معزز در صورت امکان دستور فرمائید فایل صوتی سخنرانی های حضرت عالی نیز در سایت بارگذاری شود.
واقعا خیلی ها نیاز به این اطلاعات دارند. به ویژه اگر به صورت مجموعه ای منتشر شود و در اختیار عاشقان
خاندان ولایت علیهم السلام قرار گیرد.

انتظار داشتیم در خصوص واقعه 17 شهریور و شهادت هزاران مرد و زن و کودک بی گناه به دست مزدوران اسرائیلی نیز مطلبی در سایت شما بخوانیم

باسمه تعالی
دوست عزیز ، حق باشماست . اعتذار مرا به خاطر مشغله ی زیادی بپذیرید . لازم بود درباره قیام هفده شهریور که نقطه ی عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود ،مطلبی ارائه می شد . براستی هفده شهریور، از روزهای فراموش ناشدنی تاریخ ماست که شقاوت و جنایت سلطنت پهلوی را با همدستی استکبار و إسرائیلی ها ثابت کرد و از طرف دیگر صلابت و پایمردی مردم ایران و رهبری آن را برای جهانیان نشان داد که مشت بر سندان ، گل بر گلوله و خون بر شمشیر پیروز است.یاد شهیدان میدان ژاله و هفده شهریور گرامی باد.
البته در این روزها لازم بود از آیةالله شهید مدنی مربی نفوس و معلم اخلاق و شهید محراب نیز یاد می کردم و همچنین یاد أبوذر زمان و مالک اشتر دوران حضرت آیةالله طالقانی را نیز گرامی می داشتیم. از خداوند متعال علوّ درجات شهدا و این عالمان ربانی را که خود نیز مجاهد فی الله و شهید پرور بودند صمیمانه مسألت می نمایم.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.