دین برای انسان زندگی شایسته و بایسته‌ای تعریف کرده است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر محمدیان رئیس این سازمان در گفتگو با جمعی از خبرنگاران پیرامون حجاب و عفاف، با بیان مطلب فوق افزود: دین آمده است تا انسان را به سوی زندگی شایسته و بایسته‌ای که همان "حیات طیبه" است رهنمون گردد و او را از پلیدی‌ها و رذایل اخلاقی دور ساخته و زمینه باروری و شکوفایی استعدادهایش را فراهم سازد.

وی اضافه کرد: هر موجودی شأن و جایگاهی دارد که شأن انسان، فوق همه آن‌هاست، به تعبیر قرآن کریم، انسان همان خلیفه الهی بر روی زمین است. در واقع دین آمده است تا آن شأن را محقق سازد. از طرفی دین دارای کلیتی به هم پیوسته است و نباید آن را تجزیه کرد، زیرا توجه به کلیت دین و پیروی از آن، اهداف مورد نظر را محقق می‌کند و این امری کاملا منطقی و عقلانی است.

دکتر محمدیان در ادامه افزود: در روایات نقل شده است که فرشته وحی از جانب حق تعالی سه عنصر را (عقل، علم و حیا) به عنوان هدیه برای "آدم" به ارمغان آورد که از آن میان یکی را برگزیند و او عقل را برگزید، زیرا هسته مرکزی فطرت انسانی، عقلانیت است و هرجا عقل باشد، علم و حیا نیز حضور خواهد داشت.

وی فطرت انسانی را مبتنی بر عقلانیت توصیف کرد و اضافه نمود: حجاب و عفاف نیز ریشه در فطرت و عقلانیت انسان دارد. زیرا انسان به لحاظ فطری پاک و معصوم است و حیا است که وی را از آلودگی‌ها دور نگه می‌دارد. در واقع حیا جزیی از عصمت است که البته عصمت نیز بر دوقسم است 1- عصمت تام که اختصاص به انبیاء و معصومین علیهم السلام دارد و 2- عصمت نسبی که در همه انسان‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عفت را همزاد و قل دیگر حیا توصیف کرد و اضافه نمود: انسانی که حیا دارد؛ زبانش، چشمش، گوشش و همه اعضاء و جوارحش از حیا بهره دارد. لذا به عنوان مثال می‌بینیم که حیا می‌کند با لباس خواب از منزل بیرون بیاید. هچنین باید اضافه کنم هرچه ارزش یک شی بیشتر باشد، بیشتر نیاز به پوشاندن و مراقبت دارد. به عنوان مثال جواهرات با ارزش را نه تنها در معرض دید همگان قرار نمی‌دهند، بلکه آن را در صندوق‌های مستحکم نگهداری و از چشم اغیار دور نگه می‌دارند. لذا حجاب که برای زن و مرد تعریف شده است، بدین معنا و منظور است که شخصیت انسانی فرد مصون بماند. در واقع از این منظر است که می‌توان گفت حجاب مصونیت است و نه محدودیت. البته ناگفته نماند که ممکن است برای بولهوسان و سارقین محدودیت ایجاد کند.

وی تصریح کرد: نقش شیطان و فرهنگ منحط غرب را در تضعیف ارزش‌های اسلامی نمی‌توان نادیده گرفت. زیرا همانگونه که قرآن می‌فرماید شیطان اعمال زشت شما را زیبا جلوه می‌دهد، غرب نیز از زنان استفاده ابزاری می‌کند و برای تضعیف حیاء جشنواره‌های بسیاری برپا می‌کند و زن نمونه سال را از میان زنانی انتخاب می‌کند که عریان‌ترند.

دکتر محمدیان با اشاره به تفاوت‌های منطقه‌ای و قومی اضافه کرد: باید اظهار داشت که حجاب محدود به چادر مشکی نیست و به اقتضای سر‌زمین‌های مختلف می‌تواند متنوع باشد. به عنوان مثال در نقاط گرمسیری که آفتاب داغ دارند، رنگ‌های روشن به طور طبیعی مناسب‌تر است.

شایان ذکر است که در ادامه نشست هریک از خبرنگاران سئوالات خود را مطرح و پاسخ مرتبط را دریافت نمودند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 19 تير, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.