سال 1402 اولین محصولات برنامه درسی ملی را مشاهده می‌کنیم

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، محی الدین بهرام محمدیان در سلسله نشست‌های بزم اندیشه به میزبانی موسسه جوانان آستانه قدس رضوی در سالن اجتماعات این موسسه در مشهد بیان داشت: سند بالادستی آموزش و پرورش به خوبی تبیین شده و یکی از این سندهای برنامه ملی درسی است که چند کلیدواژه اساسی در مورد آن وجود دارد که قابل بحث و گفت‌وگو است.

وی ادامه داد: در سند تحول و برنامه درسی هدف کلان دستیابی به موهبتی است به نام حیات طیبه که باید تلاش ما منجر به آن شود که مخاطبین ما بتوانند به این حیات دست پیدا کنند.

محمدیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی آموزش و پرورش بحث حیات طیبه را باز نموده‌اند گفت: حیات طیبه از دیدگاه رهبر انقلاب یعنی اینکه مردم زندگی فردی و اجتماعی مطلوبی داشته باشند که به تعبیری سبک زندگی اسلامی نیز بر آن عنوان شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد پنج عنصر اساسی در آموزش و پرورش و مراقبت از آنان هستیم گفت: ما تلاش می‌کنیم با پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل واخلاق چهار عرصه ارتباطی در آموزش و پرورش شکل بگیرد و موجب شود تا حیات طیبه برای مردم و جامعه ایجاد گردد.

محمدیان افزود: آنچه از نظر آموزش و پرورش امروز مطرح است ایجاد یک آموزش و پرورش اسلامی است که در چهار عرصه ارتباط با خود، ارتباط با دیگری، ارتباط با محیط گسترده و از همه مهم‌تر ارتباط با خالق و آفریننده هستی نقش‌آفرینی ‌کند.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متأسفانه در کتب آموزشی آموزش و پرورش ما کپی‌برداری از غرب صورت گرفته بود بیان داشت: ما در کتب دبستان خود می‌خواندیم بابا آمد، باران بارید، بابا نان داد ؛اما فاعل در اینجا که همان خداوند است نادیده گرفته شده بود زیرا خداوند در آموزش و پرورش غرب تنها در روزهای یکشنبه قابل دسترسی است.

محمدیان با بیان اینکه بسته‌های آموزشی ما اکنون تبدیل به حوزه‌های یادگیری جدید و قدیم شده‌اند افزود: ما اکنون در آموزش و پرورش دارای 11 حوزه هستیم که تلاش می‌کنیم خلاقیت و چگونه فکر کردن را به دانش‌آموز تعلیم دهد.

وی ادامه داد: حوزه اول تفکر و حکمت است که برای ایجاد آن بسیار تلاش کردیم و حوزه‌های دیگر به ترتیب قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و سبک زندگی خانواده، تربیت بدنی، بهداشت و سلامت و در نهایت آموزش زبان‌های خارجی است.

محمدیان با بیان اینکه دانش‌آموز در طول تحصیل خود در آموزش و پرورش باید به سه سوال چیست، چرا و چگونه پاسخ دهد بیان داشت: ما تلاش می‌کنیم تا تفکر و پژوهش در سه سال اول متوسطه و ششم ابتدایی و مبنای ایجاد گزینش و گزاره‌ را در طول تحصیل برای دانش‌آموز ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما کتاب‌های سال اول، سال دوم و سوم ابتدایی را براساس طرح ملی درسی تغییر داده‌ایم افزود: کتاب‌های سال چهارم را به صورت غیرمحسوس تغییراتی در آنها ایجاد کردیم؛ اما اصل واساس تغییر ما مطابق با برنامه‌های ملی درسی در سال‌های اول تا سوم ابتدایی ایجاد شده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: سال 1402 اولین محصولات برنامه ملی درسی را مشاهده می‌کنیم و در بازه زمانی حداکثر 8 ساله و حداقل شش ساله می‌توانیم نتیجه تلاش خود را در تغییر کتب درسی آموزشی مشاهده کنیم.

محمدیان در پایان با بیان اینکه ما تغییراتی در درس‌های ریاضیات، علوم اجتماعی و هدیه آسمانی راایجاد کرده‌ایم بیان داشت‌: با مراقبت‌های جدی و حضور صاحب‌نظران، مطمئن هستیم آنچه در آینده به دست می‌آید متفاوت از امروز خواهد بود.

تاریخ خبر: 
شنبه, 20 ارديبهشت, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.