رهایی آموزش و پرورش از چنبره محفوظات با تعریف ۱۱ حوزه یادگیری
وی افزود: شهید مطهری معلمی برای تمامی سنین جامعه بود، به گونهای که برای نخبگان جامعه اصول فلسفه و روش رئالیسم و برای کودکان کتاب داستان راستان را مینوشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر شخصیت انسان توسعه پیدا نکند، نعمتها باعث ایجاد طغیان میشود، گفت: ایجاد توسعه در شخصیت انسانها از طریق نظام تعلیم و تربیت و توسعه معلمان صورت میگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یادآور شد: در راستای تربیت نسل در تراز نظام جمهوری اسلامی مطابق با چشم انداز سال 1404، فرآیند تحول درآموزش و پرورش کشور از چند سال پیش کلید خورده است.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: پرورش نسل دارای کمالات اخلاقی، رسیدن به مرزهای دانش، افتخار نسلهای آینده به ایرانی بودن و به ایرانی خدمت کردن، پاک و خدمتگزار بودن از اهداف اصلی تدوین و اجرای این سند است.
محمدیان تصریح کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف دستیابی به مراتبی از حیات طیبه رقم خورده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه غرائز، ابعاد مشترک انسان و حیوان است، یادآور شد: فصل ممیز حیات انسانی از حیات حیوانی فطرت است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: براساس تعالیم اسلامی، دستیابی به حیات طیبه از طریق شکوفایی فطرت صورت میگیرد.
وی بیان داشت: در تعریف عملیاتی از سند تحول بنیادین، فطرت به پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق تقسیم بندی شده که نظام تعلیم و تربیت باید این 5 عنصر را تقویت و شکوفا کند.
محمدیان افزود: ارتقا و شکوفایی فطرت در ارتباط انسان با خود، جامعه، نظام آفرینش و خدا صورت میگیرد.
معاون وزیرآموزش و پرورش گفت: یکی از ایراداتی که به آموزش و پرورش میشود حافظه محور بودن است که برای رهایی از چنبره محفوظات، بحث تفکر و عقلانیت مطرح شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ابراز داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 11 حوزه، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، بهداشت و سلامت، تربیت بدنی، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی و خانواده و زبانهای خارجی برای بحث تفکر و عقلانیت تقسیم بندی شده است.
وی با بیان اینکه تراز فکری یک کشور با تراز فکری معلمان آن سنجیده میشود، گفت: کانونیترین نقطه در تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، معلم است.
محمدیان تصریح کرد: تعالی جایگاه معلم و بازگشت مرجعیت علمی و فرهنگی به معلمان یک ضرورت است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن تأکید دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت آموزش و پرورش رو به تعالی بوده ولی در چند سال اخیر شتاب بیشتری گرفته و جریان تحول با مجموعه فراز و نشیبها رو به جلو بوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزیآموزشی با اشاره به اینکه کاستی در همه دورانها وجود دارد، گفت: وزیرآموزش و پرورش به خوبی از نظرات کارشناسی استقبال میکند و در برابر نقد کارشناس اهل تحمل و صبر است.
وی با اشاره به این که ماه رجب ماه عبادت و بندگی و ریزش رحمت خداوند بر مسلمانها است، بیان داشت: سال عبادی مسلمانان با حلول ماه رجب آغاز میشود.
محمدیان گفت: علامه شفتی از علمای معروف اصفهان در باب اهمیت ماه رجب فرموده که هر کس به جایی رسید از برکت ماه رجب بوده است.
منبع خبر:
- 2287 مرتبه بازدید
نظر دهید