رهایی آموزش و پرورش از چنبره محفوظات با تعریف ۱۱ حوزه یادگیری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در‌ آئین تجلیل از معلمان نمونه استان اصفهان اظهار داشت: استاد شهید مطهری به عنوان معلم نمونه به دور از اندیشه‌های التقاطی بود و به دلیل دارا بودن وجدان علمی نسبت به آراء مخالف با تحمل و نقد منصفانه با آن‌ها برخورد می‌کرد.

وی افزود: شهید مطهری معلمی برای تمامی سنین جامعه بود، به گونه‌ای که برای نخبگان جامعه اصول فلسفه و روش رئالیسم و برای کودکان کتاب داستان راستان را می‌نوشت.

معاون وزیر‌ آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر شخصیت انسان توسعه پیدا نکند، نعمت‌ها باعث ایجاد طغیان می‌شود، گفت: ایجاد توسعه در شخصیت انسان‌ها از طریق نظام تعلیم و تربیت و توسعه معلمان صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: در راستای تربیت نسل در تراز نظام جمهوری اسلامی مطابق با چشم انداز سال 1404، فرآیند تحول در‌آموزش و پرورش کشور از چند سال پیش کلید خورده است.

وی با اشاره به این‌که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: پرورش نسل دارای کمالات اخلاقی، رسیدن به مرزهای دانش، افتخار نسل‌های آینده به ایرانی بودن و به ایرانی خدمت کردن، پاک و خدمتگزار بودن از اهداف اصلی تدوین و اجرای این سند است.

محمدیان تصریح کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف دستیابی به مراتبی از حیات طیبه رقم خورده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که غرائز، ابعاد مشترک انسان و حیوان است، یادآور شد: فصل ممیز حیات انسانی از حیات حیوانی فطرت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: براساس تعالیم اسلامی، دستیابی به حیات طیبه از طریق شکوفایی فطرت صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: در تعریف عملیاتی از سند تحول بنیادین، فطرت به پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق تقسیم بندی شده که نظام تعلیم و تربیت باید این 5 عنصر را تقویت و شکوفا کند.

محمدیان افزود: ارتقا و شکوفایی فطرت در ارتباط انسان با خود، جامعه، نظام آفرینش و خدا صورت می‌گیرد.

معاون وزیر‌آموزش و پرورش گفت: یکی از ایراداتی که به آموزش و پرورش می‌شود حافظه محور بودن است که برای رهایی از چنبره محفوظات، بحث تفکر و عقلانیت مطرح شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ابراز داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 11 حوزه، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، بهداشت و سلامت، تربیت بدنی، کار و فناوری، آداب و مهارت‌های زندگی و خانواده و زبان‌های خارجی برای بحث تفکر و عقلانیت تقسیم بندی شده است.

وی با بیان این‌که تراز فکری یک کشور با تراز فکری معلمان آن سنجیده می‌شود، گفت: کانونی‌ترین نقطه در تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، معلم است.

محمدیان تصریح کرد: تعالی جایگاه معلم و بازگشت مرجعیت علمی و فرهنگی به معلمان یک ضرورت است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن تأکید دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت آموزش و پرورش رو به تعالی بوده‌ ولی در چند سال اخیر شتاب بیشتری گرفته و جریان تحول با مجموعه فراز و نشیب‌ها رو به جلو بوده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی‌آموزشی با اشاره به اینکه کاستی در همه دوران‌ها وجود دارد، گفت: وزیر‌آموزش و پرورش به خوبی از نظرات کارشناسی استقبال می‌کند و در برابر نقد کارشناس اهل تحمل و صبر است.

وی با اشاره به این که ماه رجب ماه عبادت و بندگی و ریزش رحمت خداوند بر مسلمان‌ها است، بیان داشت: سال عبادی مسلمانان با حلول ماه رجب آغاز می‌شود.

محمدیان گفت: علامه شفتی از علمای معروف اصفهان در باب اهمیت ماه رجب فرموده که هر کس به جایی رسید از برکت ماه رجب بوده است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
شنبه, 13 ارديبهشت, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.