آثار شهید مطهری باید بازخوانی، بازفهمی و بازآفرینی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در همایش تجلیل از برگزیدگان طرح سبک زندگی در آرا و اندیشه‌های استاد مطهری که امروز در مرکز آموزش نیروی انسانی باقر‌العلوم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: شاید هیچ دستگاهی مثل دستگاه تعلیم و تربیت و هیچ شخصی مثل معلم در طراحی سبک زندگی تأثیر نداشته باشد.

وی به قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: خداوند می‌فرماید ما پیامبر را مبعوث کردیم و اولین وظیفه‌ای که او داشت این بود که آیات را برای مردم تلاوت کند و اولین وظیفه پیامبر تلاوت یعنی پشت سر هم خواندن است و اینکه بین آیات انقطاع نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: هم آیات تشریحی و هم آیات تکوینی داریم و یکی از آیه‌های بزرگ الهی خود انسان است و از کارهای بزرگ پیامبر (ص)، خواندن کتاب انسان برای خود اوست یعنی بیان می‌کند که ای انسان تو چیستی؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: شناختن خود مهمترین و اولی‌ترین موضوع شناخت است و پیامبران آمده‌اند تا بگویند فضل، قیمت و جایگاه انسان چیست و اگر انسان قدر خود را شناخت، تزکیه می‌کند و باید بدانیم انسان قیمتی بوده و انبیاء الهی به سراغ همه انسان‌ها می‌روند حتی انسان‌هایی که آلوده بوده‌اند و در این خصوص می‌گویند این افراد را باید پاک نمایید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان به اهمیت تربیت اشاره کرد و گفت: اگر قیمت انسان در مربی و متربی معلوم نشود، اثرش مشخص نمی‌شود و معلم و پیامبر کتاب و حکمت را یاد می‌دهند.

وی ادامه داد: حکمت، سبک، بایستگی و شایستگی‌های زندگی است و اینکه چه چیز‌هایی شایستگی مقام زندگی بوده و انبیاء آمده‌اند تا بگویند که ای انسان چگونه غریزه را سامان دهی تا در خدمت فطرت باشد و انسان چون زیبا‌گراست، سفره خود را زیبا کرده، مسکن و محل خوراکش نیز با حیوان تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه اسلام غریزه را رد نکرده است، گفت: سبک زندگی اسلامی این است که غریزه در خدمت فطرت قرار گیرد و می‌گوید در خلوت زندگی خود نیز نام خدا را بگویید و باید در آموزش و پرورش سبک زندگی اینگونه بوده و غریزه در خدمت فطرت باشد و رنگ الهی بگیرد اما در مقابل نباید تارک دنیا باشیم بلکه با خدا زندگی کنیم و شهد مطهری اینگونه بوده است.

وی با اشاره به کتاب فطرت شهید مطهری یادآور شد: تا فطرت شناخته نشود تعلیم و تربیت انجام نمی‌شود و هدف تعلیم و تربیت با رویکرد شکوفایی فطرت است که با تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق ارتباط دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شهید مطهری در اندیشه تعلیم و تربیت باقی بماند باید تعلیم و تربیت از اندیشه‌های آن شروع شود و کارهای فرهنگی کاری است که باید ذهن را قانع کرده دل با آن آرام گیرد و عمل را نیز تصحیح کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: امروز عمل صالح همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرموده‌اند و آن اقتصاد مقاومتی و فرهنگ است و کار فرهنگی خوب، کاری است که تولید فکر کند و باید آثار شهید مطهری بازخوانی، بازفهمی و بازآفرینی شود.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 9 ارديبهشت, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.