مجهز شدن مدارس به آموزش مفاهیم درسی در قالب فیلم/حمایت از بخش غیردولتی درجهت تولید کتب کار

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در هشتمین مراسم تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی اظهار داشت: امروز در آموزش و پرورش بین‌المللی ماده‌ای را تحت عنوان مهارت و سبک زندگی مطرح می‌کنیم که باید دید مهارت‌های زندگی چیست. در واقع مهارت‌های زندگی به این معناست که چگونه زندگی طبیعی و حیات مادی را اداره کرده و به فرزندان خود آموزش دهیم که «نه گفتن» را یاد گرفته و از رفتارهای پرخطر اجتناب کنند.

وی ادامه داد: امسال از سوی بهداشت جهانی شعار «نمک کم بخوریم» به معنای مهارت زندگی مطرح است که امروز در آموزش و پرورش افتخار می‌کنیم که سند تحول بنیادین هدف و دستیابی به حیات طیبه است که اگر موضوع خوردن و تولیدمثل باشد حیوان نیز این امر را انجام می‌دهد. بنابراین باید آموزش دیده و مهارت موضوعات مختلف را داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) شهید شد که همانند او زندگی کنیم و مانند او بمیریم. بنابراین ایشان یک الگوی مناسب هستند، گفت: چند سال است که در سازمان پژوهش سنت خوبی به عنوان تجلیل از مولفان، تولیدکنندگان، نویسندگان و آماده‌سازان برنامه‌های آموزشی در دستور کار است و ما در وسع خود و تا حدی که می‌توانسته‌ایم از آنها قدردانی کرده‌ایم و این برنامه را برای اینکه نشان دهیم که آنها را فراموش نکرده‌ایم، برگزار می‌کنیم.

محمدیان با بیان اینکه 9 عنوان کتاب جدید‌التالیف سوم ابتدایی، 11 عنوان کتاب جدید التالیف پایه اول متوسطه اول (پایه هفتم) و 21 عنوان کتاب راهنمای معلم تولید کرده‌ایم. همچنین در سال‌های اخیر کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پیش از شروع سال تحصیلی در اختیار معلمان قرار گرفت که این امر بسیار مهم است.

وی بیان کرد: «استفاده از بسته آموزشی» عنوانی است که در تولید آن موفق بودیم ولی موفقیت ما کامل نیست، همچنین باید بگویم امسال (سال 92-93) 13 فیلم آموزشی تولید کرده و همچنین 15 نرم‌افزار آموزشی در سراسر کشور تهیه شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اگر بتوانیم مفاهیم فلسفی و ریاضی را به صورت حسی در قالب فیلم به دانش‌آموزان ارائه کنیم این موضوع مفید خواهد بود. ولی تمام مباحث نمی‌تواند به این امکانات مجهز باشد ولی این برنامه و قالب را آغاز کرده‌ایم و تا پایان 1404 مدارس به این امکانات مجهز خواهند شد و آموزش و پرورش در مولفه برنامه درسی پیشتاز و در حوزه مدیریت و منابع انسانی به روز خواهد بود که این امر تا پایان 1404 صورت خواهد گرفت.

محمدیان با بیان اینکه تحول در حوزه فرهنگ امری تدریجی ولی مستمر است، گفت: مقام معظم رهبری مطرح کردند که کارها شتابنده صورت نگیرد، که ما در سال‌های گذشته در سازمان پژوهش مدارس هوشمند را توسعه داده و امکان اتصال مدارس به یک شبکه صورت گرفته است که باید آن شبکه را تقویت کنیم؛ ما قبول داریم کمبود و نقص داریم ولی گام‌های موثری برداشته شده است و تعداد زیادی از مدارس به شبکه ملی ایران رشد متصل شده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: برای آنکه بهانه دست کسانی که می‌گویند مطالب و محتوای کتاب را متوجه نمی‌شوند، ندهیم، 7 عنوان کتابنامه رشد که کتاب متناسب با دانش‌آموزان است با عناوین و پایه‌های مختلف انجام داده‌ایم که کتابخانه مدارس به آن تجویز شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: امسال دو شماره مجله رشد مربوط به سند تحول و پایه هفتم و سوم ابتدایی اختصاص یافته است که 60 عنوان کتاب کار نیز تولید کرده‌ایم؛ ما خود را به عنوان رقیب معرفی نکرده‌ایم و نمی‌خواهیم به عنوان رقیب به بازار بیاییم و اگر بخش غیردولتی در این عرصه وارد شود، ما از آنها پشتیبانی و حمایت می‌کنیم و خودمان تولید را تعطیل خواهیم کرد فقط باید بگوییم اگر این امر قرار است صورت گیرد استانداردها رعایت شود.

محمدیان گفت: 170 نفر از حاضران در این برنامه از مولفانی هستند که باید مورد تقدیر قرار بگیرند و در نشریه طوبی نیز این افراد معرفی شدند و در برخی موسسات کمک می‌کنند.

وی افزود: در برخی کتابها صفحات سفید وجود دارد تا با مقتضیات ملی، معلمان استان‌ها در آن راستا فعالیت کنند و مطالب را در آن درج کنند. باید بگوییم تولید کتاب درسی بسیار سنگین است و ما به شدت به حمایت نیاز داریم.

* تالیف کتاب پایه‌های سوم و هفتم نسبت به سالهای گذشته متفاوت است

در ادامه این مراسم جعفرآبادی، دبیر همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی اظهار داشت: برای 8 سال است که این تجلیل صورت می‌گیرد و باز هم قصه کتاب‌های تالیفی ادامه دارد؛ سال 1274، کتاب فیزیک، توسط میرزازکی مازندرانی نوشته شده و در تهران به چاپ سنگی رسید و همانطور ماجرا ادامه یافت تا امروز شاهد کتابهای متنوع هستیم.

وی با بیان اینکه امسال کتابهای پایه سوم و هفتم نسبت به سال گذشته تالیفش متفاوت است، افزود: نوآوری در مطالب و تقویت هویت اسلامی و سازماندهی محتوا و پرورش مهارت فکری، تقویت هویت ایرانی و الگوسازی شهدا و قرائت قرآن، ویژگی‌های کتاب‌های امسال است که این امر بسیار مهم است.

جعفرآبادی با اشاره به اینکه کتاب تفکر و سبک زندگی نگین دست‌هاست، اظهار داشت: اگر دانش‌آموز تبلت به دست وارد مدارس شود، باید به شکلی آموزش ببیند که مشخص شود آن دانش‌آموز برای ملت و امت ماست. همچنین کتاب کار و فناوری تهیه شده که امیدواریم روزی با گسترش کار و تولید شعار اقتصاد بدون نفت را سر دهیم.

دبیر همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: باید دانشگاه فرهنگیان مناسب داشته باشیم تا بتوانیم مولفان مناسب و خوب داشته باشیم.

تاریخ خبر: 
شنبه, 18 آبان, 1392

نظرات

تنظیم خبر در قسمت اول گزارش دقیق نیست ایشان از سبک زندگی و مهارتهای زندگی مورد نظر سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد ،ما که در جلسه بودیم از دکتر محمدیان نشنیدیم که به شعار یونیسیف مفتخر باشد.!

به نظر من در گزارش به شعار بهداشت جهانی انتقاد شده و به هدف سند تحول افتخار شده

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.