محمدیان: تدریس سبک زندگی با ویژگی دخترانه و پسرانه در دبیرستان‌ها از امسال

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محی الدین بهرام محمدیان امروز در روز پایانی سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را به عنوان هدف برای آموزش و پرورش تعیین کرده است.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین شکوفایی فطرت را در ارتقا و کمال 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباط با خدا، خود، خلق و خلقت برشمرده است و برای این کار 11 حوزه همکاری به عنوان بسترهای آموزشی و پرورشی تعیین کرده است.

محمدیان اضافه کرد: در برنامه درسی ملی نسبت به رویکرد تلفیقی در ارائه دروس، تغییر در نگاه به معلم و اینکه معلم کارمند نیست، تغییر در نگاه به مدیران آموزشی و تربیتی در مدارس، تغییر نگاه به دانش آموز و روش های یاددهی و یادگیری چرخش ایجاد شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویکرد تغییر کتب درسی گفت: در پایه اول، دوم و ششم ابتدایی بر اساس همسوسازی با برنامه درسی ملی تغییراتی ایجاد شده، به این صورت که در پایه ششم بر اساس مصوبه شواری عالی آموزش و پرورش، برای تکمیل و ترمیم کاستی های اهداف دوره ابتدایی کتب تغییر کرد.

وی اضافه کرد: در پایه هفتم نیز بر اساس برنامه درسی ملی برخی از کتاب ها جدید التالیف و برخی دیگر بهسازی شده به این شرط که مقدمات مبتنی بر دوره قبلی را رعایت کرده باشیم.

محمدیان گفت: در پایه سوم ابتدایی همه کتاب های درسی جدیدالتالیف هستند و معلمان و مربیان باید دوره های آموزشی لازم در این خصوص را بگذرانند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتاب مطالعات اجتماعی با رویکرد تلفیقی ارائه شده است، اظهار کرد: این کتاب مبتنی بر حوزه یادگیری مطالعات اجتماعی است که بر هویت دینی، ملی، قومی و انقلابی تاکید دارد و درس اول آن با عنوان خودشناسی پنج عنصر در چهار عرصه فوق را آموزش می دهد.

وی با اشاره به اینکه پنج کتاب متوسطه تغییر کرده و جدیدالتالیف هستند، اضافه کرد: با توجه به اینکه در هیچ یک از کشورهای عربی کتاب ها نه فقط مکالمه هستند و نه فقط صرف و نحوی، برای سال تحصیلی جدید کتاب عربی دوره متوسطه نیز با این رویکرد و اینکه چرا زبان عربی را می آموزیم ارائه می شود.

محمدیان زبان عربی را پلی برای فهم معارف دینی و قرآنی عنوان کرد و گفت: تغییرات در آموزش عربی و انگلیسی به دانش آموزان با این هدف صورت گرفته که از پایه هفتم بتوانند حداقل در پنج دقیقه به زبان عربی و انگلیسی خود را معرفی کند.

وی اضافه کرد: برای آموزش زبان دانش اموزان به طور کلی بسته آموزشی شامل CD، نوار کاست و فلش کارتها در نظر گرفته شده و تدریس به صورت تعاملی خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، کتاب های مطالعات اجتماعی با رویکرد هویتی،پژوهش و تفکر و سبک زندگی را سه کتاب دیگر جدید التالیف دوره متوسطه دانست و گفت: کتاب سبک زندگی برای دانش اموزان دختر و پسر به صورت جداگانه و متفاوت از یکدیگر تالیف شده است.

محمدیان در ادامه تصریح کرد: در کتاب سبک زندگی دختران دو فصل در خصوص بلوغ و بهداشت جنسی اضافه شده که ضروری است در کلاس های چندپایه برای تدریس این دو فصل تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.
17/4/92

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.