دكتر محمدیان: شبه پژوهش‌ها باعث ایجاد اشباع كاذب و ناكارآمدی تحقیق‌ها و پژوهش‌ها می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دكتر محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان در جمع اعضای هیئت علمی و كارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: شبه پژوهش‌ها كه توسط عناصر غیرپژوهشی انجام می‌شود، باعث ایجاد اشباع كاذب و ناكارآمدی تحقیق‌ها و پژوهش‌ها می‌گردد و باید مراقب بود تا آموزش و پرورش به پژوهش‌سازی،‌ كه یك آفت جهانی است مبتلا نگردد.
دكتر محمدیان با اشاره به آنكه باید تمام تصمیمات اتخاذ شده در آموزش و پرورش براساس نظر و نتایج پژوهشی پژوهشگاه انجام پذیرد افزود: لازم است پژوهشگاه مطالعات تمام مصوبات آموزش و پرورش را پشتیبانی علمی كند و زمینه‌های پژوهشی مناسب و مورد نیاز را فراهم نماید.
وی جایگاه پژوهشگاه را در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جایگاهی ارزشمند دانست و افزود: امید است سرعت انجام امور و فرایند كاری و برنامه‌ریزی در پژوهشگاه نسبت به گذشته افزایش یابد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، فعالیت‌های اساسی پژوهشگاه را در 3 سطح سازمان، وزارت آموزش و پرورش و سطح ملی معرفی كرد و افزود: لازم است از نتایج پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های كلان، برنامه‌ریزی آموزشی و ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش، بهره گرفت.
وی با اشاره به آنكه از 131 راهكار ارائه شده در سند تحول بنیادین، 93 عنوان آن مستقیم یا غیرمستقیم با حوزه تخصصی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مرتبط است افزود: لازم است پژوهشگاه نسبت به اجرایی شدن بندهای سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، پژوهش‌های لازم را ارائه نماید.
دكتر محمدیان بر جلوگیری از اتلاف منابع در حوزه پژوهش تأكید كرد در این حوزه، كلیه كارهای پژوهشی از جنس پژوهش باید زیر نظر پژوهشگاه انجام شود. معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بر ناظر بودن موضوعات پژوهشی بر مشكلات و مسائل تخصصی پیرامون سازمان پژوهش تأكید كرد و افزود: پژوهش پیرامون چگونگی اجرای مصوبات برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین از ضروریات است.
دكتر محمدیان به فرایند اعتباربخشی در تألیف كتب درسی پایه دوم و ششم ابتدایی اشاره كرد و افزود: انتظار داریم پژوهشگاه مطالعات با انجام پژوهش‌های علمی و سنجیده، فرایند اعتباربخشی در كتاب‌های جدید‌التألیف را ارائه نماید. وی هم‌چنین بر كاربست نتایج پژوهشی تأكید كرد و افزود: نتایج ارزیابی كتاب‌های جدیدالتألیف پایه دوم و ششم ابتدایی تا اسفندماه سال جاری ارائه گردد تا در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده، اصلاحات انجام پذیرد.
دكتر محمدیان در خاتمه از همكاران پژوهشگاه مطالعات درخواست كرد تا در انجام پژوهش‌ها و ارائه طرح‌های پژوهشی و نگارش مقالات علمی كوشا و فعال باشند.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.