پرسش، راهی برای رسیدن به کمال/ پرسیدن از خاستگاه علم برمیخیزد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، جلسه آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با موضوع “پرسش های اساسی زندگی و آینده ی ما” با سخنرانی حجت الاسلام و المسمین محمدیان مشاور ستاد اقامه نماز در امور برنامه ریزی و نماز نسل نو در روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه به صورت حضوری در تهران و وبینار در کشور برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در ابتدای جلسه ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس شهدا و تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت:جمله ای از یکی از مشاهیر کشورمان نقل است که به فرزندش نوشته بود بز اگر میخواهی در هیچ زمانی اسیر هیچ کسی نشوی فقط بخوان و بخوان و بخوان . و من اضافه می کنم بخوان و بنویس و عمل بکن. چرا که آگاهی بستر آزادی است.
مشاور ستاد اقامه نماز در امور برنامه ریزی و نماز نسل نو در ادامه با اشاره به موضوع بحث مبنی بر پرسش های اساسی زندگی و آینده ما، گفت: پرسش نیز از آگاهی آغاز می شود و از خاستگاه علم برمیخیزد، هرگز پرسش از جهل نشات نمیگیرد، بلکه از علم سرچشمه می گیرد.
وی افزود: کسی که می داند ، می پرسد و از چیزی می پرسد که علم آن را کامل کند . کسانی که خود را در مسیر شدن و کمال حس می کنند سوال می کنند.
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به ضرورت تفکر در پاسخ به سوالات گفت: برای تفکر از زوایای مختلف توسط صاحب نظران تعاریفی بیان شده است و از حیث روان شناسی ،اجتماعی و منطقی مورد بررسی قرار گرفته است . با توجه به روایت امیرالمومنین علی علیه السلام میتوان تفکر را حرکت به سمت دانستن و کشف حقایق تعریف کرد.
مشاور ستاد اقامه نماز در ادامه صحبتهای خود با اشاره به انواع تفکر گفت: سوال منشأ تفکر است و اگر تفکر داشته باشیم به معرفت میرسیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناخت انسان گفت: مهمترین سوال در مورد خودمان هست که به علم حضوری، هیچ چیز را نزدیکتر و دقیق تر از خودمان در دسترس نداریم، چرا که علم ما به مسائل دیگر علم حصولی و اکتسابی است و باید دیگران را ببینیم و بشناسیم اما نسبت به خودمان تردید نداریم.
محمدیان با اشاره به آیات قرآن گفت: خداوند در قرآن می فرماید اگر بخواهد کسی را مجازات کند کاری میکند که خود را فراموش کند، لذا سخت ترین مجازات برای انسان این است که خودش را گم کند و نداند کیست.
وی تاکید کرد: زمانی که انسان به سوال من کیستم جواب بدهد میتواند از فیض الهی و سایر معارف بهرهمند شود و داخل در در رحمت قرار بگیرد، چرا که انسان با شناخت خود خدا را میشناسد.
مشاور ستاد اقامه نماز در ادامه با اشاره به کلام شیخ شهابالدین سهروردی در خصوص شناخت انسان گفت: از انسان نمی توان به شکل جامع ارایهی تعریف کرد چرا که تعریف به حد است و یا به رسم و انسان در حال شدن مکرر. و صیرورت مداوم است و تحت حد و رسم محدود و مرتسم نمیشود. به اصطلاح جناب آقای قرائتی با گرفتن عکس از انسان نمی شود او را شناخت، لذا هیچ کس نمی تواند انسان را جدا از آسمان تعریف کند، اگر کسی انسان به غیر خدا معرفی کند به بیراهه رفته است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: وقتی فلاسفه و یا اندیشمندان اسلامی خواسته اند دربارهی انسان سخن بگویند همچون علامه طباطبایی، علامه مطهری و علامه جعفری از تعابیری مانند انسان در افق قرآن و انسان از دیدگاه اسلام یاد کرده اند، چون انسان مجموعهای از خصایص و خصلت هاست که به طور کامل نمی توان به آنهااحاطه پیدا کرد.
وی تدبر در قرآن را یکی از راه های شناخت انسان عنوان کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن انسان را به صورت یک نمای کلی در ابتدا به عنوان خلیفه الهی در زمین تعریف می کند و بعد به صورت جزئی به تعریف آن پرداخته است.
استاد محمدیان تعریف خداوند از انسان را نشان از ظرفیت بالای علمی انسان و توان درک مشهودات عنوان کرد و گفت: با تمام این تفاسیر طبق فرمایش خدای متعال انسان زمانی انسان است که بنده باشد و تواضع داشته باشد و خداوند وعده داده است کسی که بندگی می کند او مانند خودش قرار می دهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان نکاتی پیرامون اینکه انسان باید بداند مبدا کجاست و الان در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت گفت: جواب این سوالات در قرآن در آیه شریفه ۱۵۶ سوره بقره آمده است که می فرماید «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ» یعنی مبدا و مرجع و معاد همه ما خداوند متعال است.
این مقام مسئول با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا افزود: برای زندگی در دنیا نیازمند الگو هستیم تا تکلیف خود را بشناسیم و وقتی می گوییم «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی زندگی ما پیرو پیامبر و اهل بیت است و در زندگی باید آنها را الگوی عملی خود بدانیم و به آنها رجوع کنیم.
استاد محمدیان وعده خداوند در قرآن را که فرمود مستضعفان وارث زمین هستند را عنوان کرد و گفت: به فرموده قرآن مستضعفی سرانجام کار را در دست میگیرد که متقی باشد«وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ» و کسی باشد که صالح باشد «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» و زمانی که به این شکل باشد خداوند اراده می کند او از ائمه باشد و حکومت صالحان و پرهیزگاران را برپا کند.
وی افزود: مستضعف به حکومت می رسد نه برای تکرار چرخه معیوب مستکبرین، بلکه برای اقامه قسط و عدل و این به این معناست که قانون گرایی و رعایت قانون و عدم تبعیض و قرار دادن هر چیز در جای خودش در جامعه اسلامی مطلوب، از نظر منتظَر و موعود جامعهای همراه با صلح و عدل و قسط فراهم می شود.
- 914 مرتبه بازدید
نظرات
کاربر مهمان
24 آبان, 1401 - 22:28
لینک مستقیم
نظام آموزشی چقدر در پروش روحیهی پرسشگری و تفکر موفق است؟
نظام آموزشی چقدر در پروش روحیهی پرسشگری و تفکر موفق است؟ آیا فلسفه برای کودکان را میتوان برای این منظور بکار گرفت؟
کاربر مهمان
24 آبان, 1401 - 22:30
لینک مستقیم
فایل صوتی این سخنرانی را از کجا میتوان دریافت کرد؟
فایل صوتی این سخنرانی را از کجا میتوان دریافت کرد؟
نظر دهید