حاکمان جدید افغانستان در توقف کشتار شیعیان به مسئولیت خود عمل کنند

در ادامه واکنش‌های گسترده چهره‌ها، نهادها و سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال کشتارها و جنایت‌های تکان‌دهنده اخیر علیه نمازگزاران شیعه در افغانستان، رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این جنایات از حاکمان جدید افغانستان خواسته‌است به مسئولیت خود در توقف این کشتارها و مجازات عوامل آن عمل کنند.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) – تهران: محیی‌الدین محمدیان؛ رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت، روز شنبه (۲۴ میزان) با صدور بیانیه‌ای حملات اخیر علیه نمازگزاران شیعه در قندوز و قندهار را محکوم کرد و از حاکمان کنونی افغانستان، کشورهای اسلامی و جامعه بین‌المللی خواست در راستای توقف این جنایات اقدام کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: افغانستان امروز میدان زورآزمایی استکبار و وابستگان متحجّر آن با اراده‌، آزادی و استقلال یک ملت است که می‌خواهد بدون دخالت بیگانه متکی بر ایمان و فرهنگ‌و باور و هویت خود زندگی کند. این میدان، صحنه‌ آزمایش همه‌ مدعیان انسان دوستی، احترام به کرامت انسان و حقوق ملت‌هاست.

به گفته آقای محمدیان، امروز دامنه‌ قتل و جنایت به دست کسانی گسترده می‌شود که ایمان خود را در ترازوی پول و تعصب جاهلانه در قبال خونریزی از بی‌گناهان، تقدیم شیطان و شهوت وشیوخ نفتی می‌کنند.

وی تاکید کرده است که «امروز مردم بی‌گناه افغانستان عموماً و شیعیان خصوصاً تازیانه‌ باور خود را بر تن استقلال و کرامتش احساس می‌کند. آنهایی که می‌خواهند شیعه در معرکه بازار امریکا و داعش و پاکستان و طالبان در جانب یکی از اطراف باطل بیایستد و بر آتش کشتار بدمد و یا قربانی بدهد تا آنان خوان غنایم خود را راحت‌تر ببلعند».

رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت افزوده‌است: آنچه در مسجد فاطمیه‌ قندهار اتفاق افتاد یک جنایت هولناک و یک اقدام ضدبشری به معنای گسترده‌ی آن است . ما این جنایت وحشیانه را به شدت محکوم می‌کنیم.

یقیناً علمای اهل تشیع و شیعیان افغانستان با اتخاذ سیاست بی طرفی فعال برای فرو نشاندن شعله‌های خصومت و برادرکشی تلاش می‌کنند.

او از کسانی که قدرت را در میدان سیاست و اداره‌ کشور به دست گرفته‌اند خواسته‌است تا به مسئولیت و وظایف خود واقف باشند و بدانند که لازمه‌ پایداری در قدرت سیاسی و اداری، ایجاد امنیت برای تمام آحاد ملت افغانستان و پیروان تمام مذاهب است.

به باور آقای محمدیان، قطعاً مبارزان و مجاهدان شیعه، غیرت و قدرت دفاع از خود و نوامیس و مقدسات خود را دارند؛ ولی در این شرایط دوست نمی‌دارند افغانستان بیش از این مصاف قدرت نمایی بیگانکان و میدان درگیری اهل قبله باشد.

او در پایان تاکید کرده است که بر همه‌ مسلمانان و دولت های اسلامی به ویژه علمای مذاهب واجب است ضمن محکوم کردن این جنایات نسبت به احتراز از این قتل و کشتارها به مسئولیت شرعی و دینی خود عمل نمایند و حکمرانان جدید افغان با پذیرش مسئولیت خود در قبال شهروندان افغانستانی در تأمین امنیت و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه و مقابله با جنایتکاران اقدام عاجل به عمل آورند. همچنانکه دولت‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی علاوه بر محکومیت و از تأمین سلاح‌و‌پشتیبانی از گروه های تروریستی جلوگیری نمایند.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 25 مهر, 1400

نظرات

طالبان نسخه سفید داعش رو سیاه است،باور نکنید دعوای اینها برای انحصار قدرت است و گرنه صاحب یک تفکر هستند و در این کشتارها برای محبوب شدن پیش اربابان خودشان مسابقه می‌دهند.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.