خوب نخواندن علت خوب ننوشتن تحصیل‌کرده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌ محمدیان امروز در دومین همایش ملی آموزش زبان فارسی و زبان‌شناسی اظهار داشت: تضعیف مهارت‌های نوشتاری تحصیل‌کرده‌ها به دلیل خوب نخواندن است.

رئیس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: خوب نخواندن و خوب گوش ندادن باعث بد نوشتن می‌شود و با توجه به ایجاد رقیب برای زبان فارسی در رسانه‌ها، مشکلات خوب شنیدن و خوب خواندن دو چندان شده است.

تاکید بر لزوم درک یکپارچه متن بنابر انسجام منطقی آن و فهم پیام نوشتاری و خواندنی دیگر موضوعی بود که مورد اشاره محمدیان قرار گرفت و اینکه دانش‌آموزان به دلیل عدم تمرکز در صامت‌خوانی (خواندن با چشم) ضعیف شده‌اند.

چشم‌خوانی تمرکز را افزایش می‌دهد

محمدیان تصریح کرد: روش بلند‌خوانی با به کارگیری حس شنوایی علاوه بر بینایی، می‌تواند برای مطالعه آثار نظم و نثر مسجع که موزون هستند، مناسب باشد.

رئیس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: روش صامت‌خوانی یا خواندن با چشم علاوه با افزایش سرعت مطالعه، می‌تواند تمرکز خواننده را بیشتر معطوف محتوای متن کند و به این دلیل برای مطالعه آثار نثر و درک پیوستگی جریان آن مطلوب است.

وی ادامه داد: سعی بلیغ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در برابر‌سازی واژگان در میدان عمل پاسخ کافی نگرفته است چرا که سرعت ورود واژگان فناوری، علمی و فرهنگی در زمینه‌های مختلف و گسترش ابزارهای ارتباطی به این نابرابری واژگانی دامن می‌زند.

سرعت برابر‌سازی واژگان بیشتر شود

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: فرهنگستان و کسانی که در حوزه فرهنگ و زبان فارسی کار می‌کنند باید سرعت برابرسازی واژگانی را که در زندگی روزمره مردم کاربرد داشته باشد، افزایش دهند.

وی تصریح کرد: واژه‌های برابر شده باید آن چنان روان باشند که از معادل لاتین آن ساده‌تر به کار رود.

برنامه درسی قانون اساسی محتوای کتب

رئیس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه درسی ملی قانون اساسی محتوای تولید کتب درسی است.

محمدیان افزود: بر اساس سند تحول بنیادین هدف عمده آموزش و پرورش دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است.

وی بیان کرد: حیات طیبه به معنای حیات شایسته انسانی است که وجه تمایز بشر با سایر موجودات محسوب می‌شود.

محمدیان خاطرنشان کرد: دستیابی به این هدف در حوزه یادگیری با رویکرد شکوفایی فطرت رخ می‌دهد.

وی ابراز داشت: شکوفایی فطرت بنابر آنچه در برنامه درسی آمده با ارتقای پنج عنصر در ساحت‌های مختلف حیات و زیست انسان شکل می‌گیرد.

محمدیان این پنج عنصر را تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق ذکر و اضافه کرد: این عناصر در چهار عرصه ارتباطی، خدا، خلق،‌ خلقت و خود و 11 حوزه یادگیری شامل تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، ریاضیات، مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، کار و فناوری، زبان و ادبیات فارسی، علوم تجربی، بهداشت و سلامت، آداب و مهارت زندگی و خانواده و زبان‌های خارجه تعریف شده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم برنامه سند درسی ملی شایستگی‌های پایه است به این معنی که دانش‌آموزان فارغ از جنسیت، موقعیت، شغل پدر و مادر و محل زندگی، باید از مهارت‌ها بهره‌مند شوند تا دانش‌آموزی اهل فکر و خلاقیت تربیت شود.

به گفته وی، آنچه که این حلقه‌های یادگیری را به یکدیگر متصل کرده و بسته آموزشی هدف را تکمیل می‌کند، زبان و ادبیات فارسی است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: زبان فارسی در آموزش و پرورش نه تنها به عنوان زبان ملی در ایجاد ارتباط دارای اهمیت است بلکه زبان علمی و آموزشی نیز هست و در حوزه یادگیری هنر، معارف اسلامی و ... نیز کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش مراحل و سیر تطوری را پشت سر گذاشته و امروز زبان فارسی در اسلوب و سبکی جدید ارائه می‌شود.

به گفته محمدیان، امروز در آموزش زبان فارسی مهارت‌های چهارگانه زبان‌آموزی در لایه‌های مختلف در برنامه درسی مورد توجه است چنانکه همگام با آموزش مهارت‌های خواندنی و نوشتاری از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه، ادبیات فارسی، تاریخ ادبیات و دستور زبان فارسی نیز مطرح می‌شود.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 25 ارديبهشت, 1392

نظرات

سلام علیکم من در جلسه حضور داشتم، دکتر محمدیان مقایسه ی خوبی بین روش جدید آموزش زبان فارسی با روشهای پیشین انجام دادند لطفا برای استفاده همگان فایل صوتی یا تصویری آن را منتشر کنید.با تشکر

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.