مقاومت 3 گروه در برابر اجرای سند تحول / معدل علمی بدنه کارشناسی آموزش و پرورش از معلمان کمتر است

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست بررسی سند تحول بنیادین در پردیس شرافت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در مبانی اسلامی تعلیم و تربیت توجه به نظام توحیدی مبتنی بر داشتن یک مبدا مهم است و در علوم پایه‌ای که تدریس می‌کنیم هم باید این مبانی توحیدی وجود داشته باشد؛ برخی معتقدند که آموزش و پروش باید ایدئولوژیک باشد، اما به این موضوع توجه ندارند که این ادعا نشان از ایدئولوژیک بودن خودشان دارد که به افراد تحمیل می‌کنند، آموزش و پرورش نباید ایدئولوژیک باشد.

وی ادامه داد: آنچه آموزش و پرورش را جهت می‌دهد تعریف آموزش و پرورش از انسان است که سند تحول بنیادین به این موضوع توجه دارد.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه سه گروه با اجرای سند تحول بنیادین مخالف هستند، اظهار کرد: اولین گروه افرادی هستند که بقایای تفکر شاهنشاهی را دارند، گروه دیگر دارای اندیشه لیبرال دموکراسی هستند و علت مخالفتشان با سند به دلیل تزلزل ارزش‌های غربی است.

محمدیان افزود: این افراد به سند ۲۰۳۰ اعتقاد دارند و اجازه نمی‌دهند ارزش‌های سند تحول بنیادین در مدارس اجرا شود، علاوه بر این افراد گروه سومی هم هستند که به اسلام بدون ولایت فقیه اعتقاد دارند مانند برخی فرقه‌ها که اکنون هم می‌بینیم در برخی از شهر‌های کشور مانند اصفهان و مشهد گروهی از افراد نظام تعلیم و تربیت کشور را به رسمیت نمی‌شناسند و مدرسه را در مسجد برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما در برابر این رویکرد نقش انفعالی دارد، گفت: سند تحول بنیادین در معرض سه خطر تضعیف، تحمیل و تحریف قرار دارد، برخی معتقدند حرف‌های خوب سند ۲۰۳۰ در سند تحول بنیادین وجود دارد و برخی دیگر می‌گویند در کنار سند تحول باید مدرسه قرآنی داشته باشیم و این در حالی است که سند موضوعی جامع دارد و مدارس مبتنی بر سند باید به گونه‌ای یکپارچه باشند که تمامی مسائل مورد نیاز دانش آموز را پوشش دهند و حالا چنین اظهار نظر‌هایی درباره آن تحریف سند محسوب می‌شود.

برخی اصلا سند تحول را نمی‌شناسند

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت تصریح کرد: برخی اصلا سند تحول را نمی‌شناسند و یک روز از مدرسه محوری صحبت می‌کنند و روز دیگر به موضوع حذف مشق شب می‌پردازند، سوال اینجاست که اگر اختیار با معلم است چرا باید از مراجع بالاتر برای حذف مشق شبدستور بگیرد، معلم دانش آموز خود را می‌شناسد و می‌داند که کدام دانش‌آموز باید چطور مشق بنویسد.

محمدیان ادامه داد: وقتی برای تعیین تکلیف فعالیت معلم اظهار نظر می‌کنیم چگونه قرار است سیاست مدرسه محوری اجرا شود، اما این سیاست چگونه می‌تواند در مدرسه‌ای که اراده ندارد تا برنامه ویژه خودش را انتخاب کند اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون باید وضع موجود و مطلوب را بشناسیم و فاصله بین این دو را به گام‌هایی برای رسیدن تبدیل کنیم، برخی با وجود آنکه در حوزه مسئولیتشان است، اما سند را نمی‌شناسند این‌ها افراد ترجمه‌ای هستند که منظومه فکری ندارند.

معلمان سربازان گمنام انقلاب اسلامی هستند

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با تاکید بر اراده جدی برای اجرای سند تحول بنیادین گفت: معلمان سربازان گمنام انقلاب اسلامی هستند که باید آموزش و پرورش را حفظ کنند چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری اگر آموزش و پرورش را از دست بدهیم همه چیز را از دست می‌دهیم، اما با این وجود اکنون مشاهده می‌کنیم که معدل علمی بدنه کارشناسی آموزش و پرورش از معدل علمی معلمان پایین‌تر است.

محمدیان تاکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اراده معلمان استوار است و اگر معلم نخواهد هیچ مؤلفه دیگری هم تغییر نمی‌کند که امیدوار دانشگاه فرهنگیان خون تازه‌ای را به آموزش و پرورش تزریق کند، البته باید قرنطینه‌ای انجام دهیم تا معلمان جدید تحت تاثیر شرایط فعلی قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: صراحتاً باید بگویم در تدوین و اجرای سند تحول دستی در کار داشتم چرا که مسئولیتی در شورای معاونان آموزش و پرورش وجود داشت البته در مواردی مخالفت خود را هم با بخش‌هایی اعلام کردم، اما به هر طریق در اجرای این سند دخیل بودم.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت افزود: یکی از ضعف‌های ما در اجرای سند تحول پیش روی سند برنامه درسی بود هرچند مقرر شد تا معلمان همراه با تغییر کتاب‌ها آموزش ضمن خدمت ببینند، اما کتاب‌های درسی جلوتر از معلمان رفت و بسیاری از نرم‌افزار‌ها تولید نشد؛ فاز اول برنامه درسی ملی تطبیق بود نه هم‌سو سازی، اما در هر سال دو پایه کتاب درسی را عوض کردیم که هر چند سعی شد کم عیب و نقص باشد، اما حجم کار بسیار بالا بود و وقتی تعدادو حجم کتاب زیاد شد، دقت کاهش یافت.

منزلت اجتماعی به معیشت و حرفه‌ای بودن بستگی دارد

محمدیان اظهار کرد: امیدوارم تا سال ۱۴۰۰ که کتابی نونگاشت در آموزش و پرورش نداریم در مرحله بازنگری تطبیق لازم کتاب درسی با اهداف محقق شود و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کتاب حتی اگر قرآن باشد، ولی معلم لازم را نداشته باشیم پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنیم.

وی به اهمیت جایگاه معلم هم اشاره کرد و گفت: منزلت اجتماعی به معیشت و حرفه‌ای بودن بستگی دارد و معلم ما اگر این دو مؤلفه را داشت می‌تواند خود را در جامعه نشان دهد، امروز متأسفانه شاهد مخدوش شدن منزلت معلمان هستیم.

تاریخ خبر: 
جمعه, 27 ارديبهشت, 1398

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.