معلمان نسبت به کمبودها و مشکلات بردبارند اما تحمل تبعیض و وعده های سرخرمنی موجب ناراحتی است
نور خبر: معلمان نسبت به کمبودها و مشکلات صبور و بردبارند اما تحمل تبعیض و وعده های سرخرمنی موجب ناراحتی است.
نشست صبح جمعه ی حلقه ی فرهنگیان در مسجد نور با بزرگداشت میلاد امام حسین علیه السلام و تبریک اعیاد شعبانیه با جلسه ی پرسش و پاسخ در حضور استاد محمدیان صاحب نظر مسائل تعلیم و تربیت برگزار شد. این جلسه با صحبت دو تن از فرهنگیان سرکار خانم جلالوند و جناب آقای پیرهادی آغاز و گفتوگو با مشارکت حاضران درباره ی سند تحول، برنامه ی درسی ملی و موضوع نیروی انسانی ادامه یافت.
محمدیان در بخش پاسخگویی به سؤال ها اظهار کرد: جامعه ی معلمان و فرهنگیان عموماً نسبت به مسائل اجتماعی و انقلابی فعال و با نشاط هستند و در امور آموزشی و تربیتی علیرغم کاستی ها و کمبود ها بدون بروز جدی ناراحتی های خود وظایف و مأموریت های تربیتی و آموزشی خود را پی می گیرند. اما باید اذعان کرد هرچند معلمان نسبت به کمبودها و مشکلات صبور و بردبارند ولی تحمل تبعیض و وعده های سرخرمنی در مسائلی مانند رتبه بندی، پرداخت معوقات و افزایش ضریب پرداخت و یا افزایش مشارکت معلمان و توسعه ی اختیارات مدارس موجب ناراحتی و ایجاد حس بی اعتمادی می شود.
محمدیان توسعه ی دیوانسالاری در اموزش و پرورش و دخالت ستاد در تصمیمات درون مدرسه ای و حتی درون کلاسی را مغایر با شعار کاهش تمرکز و توسعه ی مشارکت دانست و گفت: در مدرسه ی معلم محور حداقل اختیار معلم تدریس با رعایت اقتضاء محیط و تعیین تکلیف درسی با توجه به نیاز و استعداد و علایق دانش آموزان است. ولی تمرکز گرایی و عقل کل دانستن ستاد باعث شده است برای تکلیف شب و روز و عید و هفته دستورالعمل وزارتی صادر شود. چرا؟ چون هنوز برخی معلم را باور نکرده اند و برخی دیگر این نوع تصمیم ها را نشان بلند نظری و تحول خواهی می دانند تا بِرند و لیسانس کار به نام آنان ثبت شود، چیزی شبیه تعطیلی روز پنجشنبه ها.
محمدیان در توضیح انتقاد از رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش اظهار کرد: من با بخشی از انتقاد شما همراهم، هنرستان های متناسب با رشته های مورد نیاز تجهیز نشده اند و برخی کارگاه های هنرستانی تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح شده در کتابهای جدید التألیف را ندارند. اما از سوی دیگر به شدت اعتقاد دارم یکی از راهکارهای غلبه بر بیکاری و افزایش کیفیت تولید ملی و افزایش بهره وری آموزش های مهارتی است و ضرورت دارد برنامه ی توسعه ی متوازن رشته ها متناسب بانیاز بازار کار عملیاتی شود. نگاه ما به آینده ی جوانان و نیازهای کشور باید طبیبانه و مشفقانه باشد. نمی توان جوان آینده را بدون شغل و ازدواج و مسکن به امیدهای واهی رها کرد و به سمت مقصدی هدایت کرد که فارغ التحصیلان آن بیکار و یا شغلی غیرمرتبط با تحصیل خود دارند.
محمدیان درباره ی سؤال از ادغام رشته های تحصیلی اظهار کرد: من اعتقاد داشتم والان نیز معتقدم در دبیرستان چهار رشته ی تحصیلی می تواند به دو رشته ی علوم انسانی و علوم پایه کاهش پیدا کندو شاخه فنی حرفه ای و کاردانش باعنوان فنی مهارتی در چهار زمینه: صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات سازماندهی شوند. مزیت این کار استفاده بهینه از امکانات هنرستانی و یکپارچگی مدیریت و رعایت استاندارد های بازار کار و آموزش و زمینه سازی برای صادرات نیروی کار مازاد به خارج خواهد بود.
دکتر محمدیان در پاسخ به این سؤال که این نظر شما چقدر امکان عملیاتی شدن دارد و چرا در بازنگری رشته ها و شاخه ها عملی نشد؟! اظهار کرد: برنامه ی عملیاتی این موضوع در سازمان پژوهش از سه قبل نهایی و اجرایی شده است و دو دفتر برنامه ریزی و تالیف عمومی و نظری و دفتر فنی و حرفه ای آمادگی این کار دارند و وزرای محترم پیشین جناب دکتر فانی و دکتر آشتیانی نسبت به موافقت کلی داشتند اما دلیل عدم تحقق این مهم به چند عامل مربوط می شود:
۱- در برابر تغییرات مقاومت می شود به ویژه اگر با اختیارات بخش ها و افراد تلاقی کند
به عنوان مثال ادغام دو دفتر کاردانش و فنی و حرفه ای مقاومت ایجاد کرد.
۲-نیازهای بازار کار و استاندارد های شغلی از سوی دستگاه های مربوط مثل وزارت کار و یا یک مرکز ملی تدوین نشده است. علیرغم پی گیری های زیاد آموزش و پرورش.
۳- ساماندهی جدید نیروی انسانی و آموزش آنان (هنر آموزان) برای آموزش و پرورش در گیر معضل بودجه سخت است.
۴- برای بعضی ادامه ی وضع موجود راحت تر است و تحول پایداری و اندیشه ی نو میخواهد.
این جلسه که به مدت دو ساعت به طول انجامید با مدیحه خوانی در وصف مولود امروز حسین بن علی علیهما السلام و تعیین دستور جلسه بعدی با موضوع «بررسی فرصت ها و تهدید های بازنشستگی سیصد هزار معلم در سه سال آینده با حضور کارشناسان موضوع» پایان پذیرفت.
منبع خبر:
- 4271 مرتبه بازدید
نظرات
جلیل نیاکی
31 فروردين, 1397 - 11:48
لینک مستقیم
آیا شرکت در این جلسات برای معلمان آزاد است؟
آیا شرکت در این جلسات برای معلمان آزاد است؟یا افراد خاصی می توانند شرکت کنند؟
کاربر مهمان
31 فروردين, 1397 - 13:18
لینک مستقیم
شرکت در جلسات
جناب جلیلی
شرکت در جلسات حلقه ی معلمان برای همه ی فرهنگیان آزاد است مشروط به حضور فعال و انجام تکالیف تعیین شده در جلسه.
کاربر مهمان
31 فروردين, 1397 - 11:54
لینک مستقیم
حالا که روز معلم نزدیک است
حالا که روز معلم نزدیک است منتظر باشید وزیر و وکیل و معاون اداری و مالی و مدیران کل استانهدمخصوصا آقای نوبخت هزارتا وعده خواهنداد ولی آخرش هیچ!
آقا مگه مریضید وعده دروغ میدین ، بلد نیستین و یا نمیتونین کنار بکشید و یا زبان لال ، لال بشید!
نظر دهید