معلمان نسبت به کمبودها و مشکلات بردبارند اما تحمل تبعیض و وعده های سرخرمنی موجب ناراحتی است

نور خبر: معلمان نسبت به کمبودها و مشکلات صبور و بردبارند اما تحمل تبعیض و وعده های سرخرمنی موجب ناراحتی است.

نشست صبح جمعه ی حلقه ی فرهنگیان در مسجد نور با بزرگداشت میلاد امام حسین علیه السلام و تبریک اعیاد شعبانیه با جلسه ی پرسش و پاسخ در حضور استاد محمدیان صاحب نظر مسائل تعلیم و تربیت برگزار شد. این جلسه با صحبت دو تن از فرهنگیان سرکار خانم جلالوند و جناب آقای پیرهادی آغاز و گفت‌وگو با مشارکت حاضران درباره ی سند تحول، برنامه ی درسی ملی و موضوع نیروی انسانی ادامه یافت.
محمدیان در بخش پاسخگویی به سؤال ها اظهار کرد: جامعه ی معلمان و فرهنگیان عموماً نسبت به مسائل اجتماعی و انقلابی فعال و با نشاط هستند و در امور آموزشی و تربیتی علیرغم کاستی ها و کمبود ها بدون بروز جدی ناراحتی های خود وظایف و مأموریت های تربیتی و آموزشی خود را پی می گیرند. اما باید اذعان کرد هرچند معلمان نسبت به کمبودها و مشکلات صبور و بردبارند ولی تحمل تبعیض و وعده های سرخرمنی در مسائلی مانند رتبه بندی، پرداخت معوقات و افزایش ضریب پرداخت و یا افزایش مشارکت معلمان و توسعه ی اختیارات مدارس موجب ناراحتی و ایجاد حس بی اعتمادی می شود.
محمدیان توسعه ی دیوانسالاری در اموزش و پرورش و دخالت ستاد در تصمیمات درون مدرسه ای و حتی درون کلاسی را مغایر با شعار کاهش تمرکز و توسعه ی مشارکت دانست و گفت: در مدرسه ی معلم محور حداقل اختیار معلم تدریس با رعایت اقتضاء محیط و تعیین تکلیف درسی با توجه به نیاز و استعداد و علایق دانش آموزان است. ولی تمرکز گرایی و عقل کل دانستن ستاد باعث شده است برای تکلیف شب و روز و عید و هفته دستورالعمل وزارتی صادر شود. چرا؟ چون هنوز برخی معلم را باور نکرده اند و برخی دیگر این نوع تصمیم ها را نشان بلند نظری و تحول خواهی می دانند تا بِرند و لیسانس کار به نام آنان ثبت شود، چیزی شبیه تعطیلی روز پنجشنبه ها.
محمدیان در توضیح انتقاد از رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش اظهار کرد: من با بخشی از انتقاد شما همراهم، هنرستان های متناسب با رشته های مورد نیاز تجهیز نشده اند و برخی کارگاه های هنرستانی تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح شده در کتابهای جدید التألیف را ندارند. اما از سوی دیگر به شدت اعتقاد دارم یکی از راهکارهای غلبه بر بیکاری و افزایش کیفیت تولید ملی و افزایش بهره وری آموزش های مهارتی است و ضرورت دارد برنامه ی توسعه ی متوازن رشته ها متناسب بانیاز بازار کار عملیاتی شود. نگاه ما به آینده ی جوانان و نیازهای کشور باید طبیبانه و مشفقانه باشد. نمی توان جوان آینده را بدون شغل و ازدواج و مسکن به امیدهای واهی رها کرد و به سمت مقصدی هدایت کرد که فارغ التحصیلان آن بیکار و یا شغلی غیرمرتبط با تحصیل خود دارند.
محمدیان درباره ی سؤال از ادغام رشته های تحصیلی اظهار کرد: من اعتقاد داشتم والان نیز معتقدم در دبیرستان چهار رشته ی تحصیلی می تواند به دو رشته ی علوم انسانی و علوم پایه کاهش پیدا کندو شاخه فنی حرفه ای و کاردانش باعنوان فنی مهارتی در چهار زمینه: صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات سازماندهی شوند. مزیت این کار استفاده بهینه از امکانات هنرستانی و یکپارچگی مدیریت و رعایت استاندارد های بازار کار و آموزش و زمینه سازی برای صادرات نیروی کار مازاد به خارج خواهد بود.
دکتر محمدیان در پاسخ به این سؤال که این نظر شما چقدر امکان عملیاتی شدن دارد و چرا در بازنگری رشته ها و شاخه ها عملی نشد؟! اظهار کرد: برنامه ی عملیاتی این موضوع در سازمان پژوهش از سه قبل نهایی و اجرایی شده است و دو دفتر برنامه ریزی و تالیف عمومی و نظری و دفتر فنی و حرفه ای آمادگی این کار دارند و وزرای محترم پیشین جناب دکتر فانی و دکتر آشتیانی نسبت به موافقت کلی داشتند اما دلیل عدم تحقق این مهم به چند عامل مربوط می شود:
۱- در برابر تغییرات مقاومت می شود به ویژه اگر با اختیارات بخش ها و افراد تلاقی کند
به عنوان مثال ادغام دو دفتر کاردانش و فنی و حرفه ای مقاومت ایجاد کرد.
۲-نیازهای بازار کار و استاندارد های شغلی از سوی دستگاه های مربوط مثل وزارت کار و یا یک مرکز ملی تدوین نشده است. علیرغم پی گیری های زیاد آموزش و پرورش.
۳- ساماندهی جدید نیروی انسانی و آموزش آنان (هنر آموزان) برای آموزش و پرورش در گیر معضل بودجه سخت است.
۴- برای بعضی ادامه ی وضع موجود راحت تر است و تحول پایداری و اندیشه ی نو میخواهد.
این جلسه که به مدت دو ساعت به طول انجامید با مدیحه خوانی در وصف مولود امروز حسین بن علی علیهما السلام و تعیین دستور جلسه بعدی با موضوع «بررسی فرصت ها و تهدید های بازنشستگی سیصد هزار معلم در سه سال آینده با حضور کارشناسان موضوع» پایان پذیرفت.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
جمعه, 31 فروردين, 1397

نظرات

آیا شرکت در این جلسات برای معلمان آزاد است؟یا افراد خاصی می توانند شرکت کنند؟

جناب جلیلی
شرکت در جلسات حلقه ی معلمان برای همه ی فرهنگیان آزاد است مشروط به حضور فعال و انجام تکالیف تعیین شده در جلسه.

حالا که روز معلم نزدیک است منتظر باشید وزیر و وکیل و معاون اداری و مالی و مدیران کل استانهدمخصوصا آقای نوبخت هزارتا وعده خواهنداد ولی آخرش هیچ!
آقا مگه مریضید وعده دروغ میدین ، بلد نیستین و یا نمیتونین کنار بکشید و یا زبان لال ، لال بشید!

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.