وظیفه آموزش و پرورش توسعه فکری دانش آموزان است

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: وظیفه آموزش و پرورش توسعه فکری دانش آموزان است، چرا که با توسعه فکرها انسان ها بزرگ شده و ظرفیت آنها افزایش می یابد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان، در نشست علمی معلمان پایه ششم ابتدایی فارس که با محوریت درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی برگزار شد، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز، نظام ساز و ملت ساز باید بتواند بر اساس وظایف خود که برگرفته از متن ایمان و فرهنگ ایرانی و اسلامی و مورد نیاز نسل آینده است تحول یابد.

وی با اشاره به شکل گیری آموزش و پرورش کشور در قبل از انقلاب بر اساس نظام کشورهای اروپایی گفت: در این شکل گیری سنت علمی مداس کشور ما که قدمت دیرین داشته و اشخاص بسیار بزرگ و اندیشمندان نامی در آن رشد یافته اند مورد غفلت واقع شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: پس از انقلاب، لزوم تحول در آموزش و پرورش موجب شد تا فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر باورهای اسلامی و فرهنگ ایرانی تدوین شود و بر اساس آن سند تحول بنیادین نوشته شود که یکی از زیرنظام های این سند، برنامه درس ملی است.

دکتر محمدیان تاکید کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، هدف نهایی در نظام تعلیم و تربیت دست یابی دانش آموزان و معلمان به مراتبی از حیات طیبه و زندگی شایسته و بایسته هر ایرانی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما در حیات طیبه به دنبال زندگی متعالی رو به کمال هستیم و آموزش و پرورش در این مقوله باید مسیری را به دانش آموزان یاد دهد تا بتوانند با بهبود موقعیت خود رشد و تعالی یابند.

وی گفت: در برنامه درس ملی، مسیر این دستیابی شکوفایی فطرت بیان شده که نیک خواهی، زیبایی گرایی، خرد ورزی، منفعت طلبی و خداشناسی از مقوله های مهم آن هستند.

دکتر محمدیان گفت: در درس ملی برای دستیابی به شکوفایی فطرت پنج مرحله عملیاتی تفکر و تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق، در چهار عرصه ارتباطی شامل ارتباط با خدا، ارتباط باخلق خدا، ارتباط با آفرینش خداوند و ارتباط با خود انسان تعریف شده است که در آن تفکر جایگاه ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه «ما باید به دانش آموزان مکانیزم اندیشیدن را یاد دهیم تا بتوانند به توسعه شخصیتی و دانشی دست یابند» افزود: بر همین اساس است که در پایه اول ابتدایی، موقیعیت های یاددهی و یادگیری را بر اساس تفکر در دسترس دانش آموز قرار می دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در این برنامه درسی معلم برنامه ریز و راهبر یاددهی و یادگیری است و کتاب مبنا و چهارچوب را مشخص می کند و یاد گیری بر اساس موقعیت های متنوع یاددهی و یادگیری دانش آموز در نظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در آموزش و پرورش توسعه فکری دانش آموزان است گفت: توسعه اجتماعی مرهون توسعه فکری انسان ها است و اگر فکرها توسعه یابند، انسان ها بزرگ شده وظرفیت آنها افزایش می یابد و این مهم تنها در آموزش و پرورش روی می دهد.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی یکی از عناوین جدید برنامه درس ملی است که بر اساس سند تحول بنیادین تدوین شده و در این درس دانش آموز با قوائد و روش های فکر کردن آشنا شده و آنرا در مراحل مختلف آموزشی و یادگیری و یاددهی به کارمی بندد.

محمدیان با بیان اینکه در پنج پایه اول ابتدایی آموزش تفکر و پژوهش به صورت تلفیقی برای کسب دانایی در حوزه تفکر و کسب مهارت های فکر ورزی انجام شده افزود: در دوره اول متوسطه درس تفکر و سبک زندگی و در دوره دوم متوسطه نیزدرس تفکر و پژوهش با هدف تربیت دانش آموز پژوهشگر طراحی شده است.

وی همچنین با اشاره به حذف آزمون های ورودی مدارس خاص دردوره ابتدایی گفت: حذف این آزمون ها بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و با توجه به اینکه این آزمون ها اهداف تربیتی دانش آموزان را مورد تهدید قرار می دهند و به سلامت روانی دانش آموزان و خانواده های آنها آسیب می رسانند انجام شده است. .

گفتنی است در ادامه این نشست، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، به همراه مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت و رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه، ضمن نقد و بررسی درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ گفتند.

تاریخ خبر: 
جمعه, 20 بهمن, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.