معلمان مولف و متعهد به تولید کتاب های استاندارد کمک آموزشی حمایت می شوند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه صدها انجمن علمی معلمان در سراسر کشور وجود دارد، گفت: تلاش می کنیم معلمان جست‌وجوگری که کتاب های مناسب و استاندارد کمک آموزشی را شناسایی، تالیف و یا معرفی کنند، مورد حمایت قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان روز شنبه و همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با حمایت از انجمن های علمی، معلمان مو‌لف و منتقد، آثار آموزشی و کمک آموزشی را نقد و بررسی کرده و کتاب‌های قوی و مفید را انتخاب و معرفی خواهیم کرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شمارگان کنونی کتاب‌های کمک آموزشی چندان قابل اعتنا و افتخار نیست زیرا این شمارگان دقیق کتاب‌های فرهنگی و آموزشی نیست، ادامه داد: اگر قرار باشد به این آمارها به عنوان تولید فرهنگی افتخار کنیم وزارت آموزش و پرورش به تنهایی، همه این آمار را جواب می‌دهد زیرا چاپ و انتشار کتاب های درسی‌ سالانه حدود 138 میلیون جلد است.
محمدیان با بیان اینکه سال آینده دوره‌های آموزش معلمان هر چند کوتاه مدت و پودمانی باید برگزار شود، خاطرنشان کرد: در این دوره‌های آموزشی که می‌تواند حضوری یا غیر حضوری باشد، معلمان با هنر تالیف و تشخیص کتاب کمک آموزشی مناسب و خوب، آشنا می‌شوند.
وی اضافه کرد: این معلمان همچنین می‌توانند کتاب‌های آموزشی را نقد کنند و خود نگاه انتقادی و تحلیلی نسبت به این کتاب‌ها داشته باشند و بتوانند کتاب‌های مفید، قوی و استاندارد را پیشنهاد دهند.

** حجم چاپ عناوین کتاب‌های آموزشی غیر استاندارد بسیار بالا است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه اکنون معلمان ما صرفا آموزش دهنده بوده و برنامه‌ریز آموزشی و پژوهنده نیستند، تصریح کرد: حجم تولید و چاپ عناوین کتاب‌های آموزشی غیر استاندارد بسیار بالاست در حالی که این آثار فقط در مقام ساده سازی مفاهیم کتاب‌های درسی تلاش می کنند و این کار صرفا فکر و ذهن دانش آموزان را تنبل و تخریب می ‌سازد.
محمدیان با بیان اینکه حتی کتاب‌های استاندارد کمک آموزشی نیز به نوعی دانش آموزان را راحت طلب و تنبل بار می‌آورند، اظهار کرد: این در حالیست که باید روش آموزشی به گونه ای باشد که بچه ها خود اقدام به حل مساله کنند زیرا مراجعه زیاد به این گونه کتاب‌ها مضر بوده و همانند آن است که فرد به جای غذای مفید اصلی، مدام از مکمل‌ها استفاده کند.
وی با بیان اینکه در مرحله جدید فعالیت‌های خود در زمینه تولید کتاب های کمک آموزشی استاندارد باید به ناشران و تولید کنندگان و مولفان پیشنهاد دهیم به سمت تولید آثار علمی و توسعه دهنده دانش بروند، افزود: همچنین باید شرایطی فراهم شود تا معلمان بتوانند برای کتاب‌های درسی «طرح درس» بنویسند، نه آنکه به جای ارائه طرح درس، کتاب‌های یک موسسه را مطالعه کرده و مفاهیم آن را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: اکنون کتاب‌های درسی صرفا با رویکرد حل مساله و نگاه انتقادی تدوین می‌ شود تا دانش آموزان نیز با نگاه انتقادی به متن توجه کنند این در حالیست که کتاب کمک آموزشی اجازه نمی‌دهد دانش آموز فرایند تجربه را عملی و مشاهده کرده و مراحل حل مساله و تدوین پروژه را یک به یک تجربه کنند.
محمدیان ادامه داد: سند تحول نظام آموزشی ارزشیابی تکوینی - توصیفی و شایستگی محور را هدف قرار داده است، حال آنکه ‌ما با نوعی ارزشیابی‌های دوپینگی و فست‌فودی روبه رو هستیم .
وی با بیان اینکه برخی رسانه ها از جمله صدا وسیما برای رفع تنگناهای مادی خود، به جریان انتشار کتاب‌های آموزشی غیر استاندارد دامن می زنند، خاطرنشان کرد: ناظر، مجری و مسئول آثاری که به مدرسه وارد می‌شود سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است اما در ارتباط با آثاری که در جامعه ارائه می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دارد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش راه اندازی «پخش مدرسه» را یکی از راه های دسترسی آسان معلمان و دانش‌آموزان به کتاب‌های استاندارد آموزشی برشمرد و گفت: این اقدام به ویژه برای ناشرانی که توزیع سراسری ندارند و افرادی که به دنبال یک کتاب خاص هستند بسیار راهگشا خواهد بود زیرا می توانیم از طریق الکترونیکی و پستی کتاب مورد نظر را برای آنها تهیه و ارسال کنیم.
محمدیان افزود: برای فعال شدن این بخش نیازمند کمک و حمایت ناشران و تقبل قسمتی از هزینه های این کار هستیم زیرا هدف آموزش و پرورش سود آوری نیست بلکه قصد دارد کتاب خوب و مناسب را در دسترس معلم و دانش آموز قرار دهد.
پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد با هدف معرفی کتاب‌های الگو برای ناشران، تجلیل از مؤلفان و ناشران کتاب‌های خوب و ترویج خواندن به شکل غیر مستقیم، تدارک یافته است و مراسم اختتامیه آن، یازدهم دی ماه در مدرسه دارالفنون برگزار می شود.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 10 دى, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.