انجمن علمی معلمان فعال و حمایت ‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره کتاب‌ رشد در گفت و گو با ما عنوان کرد و افزود: صدها انجمن علمی موجود معلمان را در سراسر کشور فعال و تقویت خواهیم کرد تا معلمان پرتلاش و جست‌وجوگر، با ملاک‌ها و معیارهایی که در اختیارشان قرار گرفته، کتاب‌های مناسب را تالیف کرده یا شناسایی و معرفی کنند هم از آن ها حمایت کنیم. وی با اشاره به این ‌که از معلمان مولف و متعهد در زمینه تولید و چاپ کتاب‌های استاندارد حمایت مادی و معنوی خواهیم کرد، متذکر شد: شمارگان کنونی کتاب‌های کمک اموزشی از نظر امار تولیدات فرهنگی قابل اعتنا و افتخار نیست. این شمارگان منطقی کتاب‌های فرهنگی و آموزشی نیست. اگر قرار باشد به این آمارها به عنوان تولید فرهنگی افتخار کنیم وزارت آموزش و پرورش به تنهایی، همه این آمار را جواب می‌دهد چون چاپ و انتشار کتاب های درسی‌اش 138 میلیون جلد کتاب است.

وی با بیان اینکه معتقدم سال آینده، دوره‌های آموزش معلمان، ولو به صورت کوتاه مدت و پودمانی باید برگزار شود، خاطرنشان کرد: در این دوره‌های آموزشی که می‌تواند حضوری یا غیر حضوری برگزار شود، معلمان هم با هنر تألیف و هم با هنر تشخیص کتاب خوب، آشنا می‌شوند.آنها همچنین می‌توانند کتاب‌های آموزشی را نقد کنند و خودشان نگاه انتقادی و تحلیلی نسبت به این کتاب‌ها داشته باشند و بتوانند کتاب‌های مفید، قوی و استاندارد را پیشنهاد کنند.

وی با تاکید براین که هم اکنون معلمان ما فقط آموزش دهنده هستند و عمدتا برنامه‌ریز آموزشی و پژوهنده نیستند، تصریح کرد: حجم تولید و چاپ عناوین کتاب‌های اموزشی غیر استاندارد بسیار بالاست در حالی که این آثار فقط در مقام ساده سازی مفاهیم کتاب‌های درسی هستند و متاسفانه فکر و ذهن دانش آموزان را تنبل می‌سازند.

دکتر محمدیان با اشاره به این که تولید کنندگان کتاب‌های کمک آموزشی غیر استاندارد، ذهن و فکر دانش آموزان را تخریب می‌کنند و حتی کتاب‌های استاندارد آنها نیز، به نوعی، دانش آموزان را راحت طلب و تنبل بار می‌آورند خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم تا بچه‌ها خودشان زحمت بکشند و به حل مساله اقدام کنند. مراجعه زیاد به این گونه کتاب‌ها مضر و همانند آن است که فرد به جای غذای مفید اصلی، مدام از مکمل‌ها استفاده کند.

دکتر محمدیان، با بیان اینکه درمرحله جدید فعالیت‌های خود باید هم به ناشران و تولید کنندگان کتاب‌های آموزشی و هم به مولفان و ناشران مجموعه خود، پیشنهاد دهیم به سمت تولید آثار علمی و توسعه دهنده دانش بروند، افزود: باید شرایطی فراهم سازیم تا معلمان ما بتوانند برای کتاب‌های درسی طرح درس بنویسند، نه آن که به جای ارائه طرح درس، کتاب‌های فلان موسسه را بخوانند و آن مفاهیم را به جای طرح درس ارائه دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: ما هم اکنون کتاب‌های درسی را با رویکرد حل مساله و نگاه انتقادی تدوین می‌کنیم تا دانش آموزان نیز با نگاه انتقادی به متن توجه کنند و با رویکرد حل مساله به موضوعات بپردازند؛ این در حالی است که کتاب کمک آموزشی اجازه نمی‌دهد دانش آموز فرایند تجربه را عملی ساخته، مشاهده کرده و مراحل حل مسئله و تدوین پروژه را یک به یک تجربه کنند.

محمدیان با تاکید بر این باید و نباید شبه کنکور را در آموزش و پرورش رواج دهیم گفت سند تحول ارزشیابی تکوینی – توصیفی و همچنین ارزشیابی شایستگی محور را هدف قرار داده است، در حالی که در ارتباط با جریان و موج کتاب‌های آموزشی،‌ما با نوعی ارزشیابی‌های دوپینگی و فست‌فودی روبه رو شده‌ایم . وی خاطر نشان کرد: در این راستا باید نظام جامع ارزشیابی را به صورتی دقیق و گسترده اجرا کنیم

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که متأسفانه برخی رسانه ها از جمله رسانه ملی به جهت رفع تنگناهای مادی خود، به جریان انتشار کتاب‌های آموزشی غیر استاندارد سرویس و خدمت ارائه می‌کنند،‌تصریح کرد: ناظر، مجری و مسئول آثاری که به مدرسه وارد می‌شود سازمان پژوهش است ولی در ارتباط با آثاری که در جامعه ارائه می‌شود مسئول ان وزارت ارشاد می‌باشد. در این زمینه خلاءهایی وجود دارد و وزارت ارشاد می‌تواند نشان‌های استاندارد و ملاک هایی را که مورد توجه و عمل ما است، ‌در مورد این کتاب‌ها اعمال کند و حتی ممکن است کار و هدف این جشنواره را آنها انجام دهند تا ما به کارهای دیگر خود برسیم.

دکترمحمدیان در زمینه پخش مدرسه نیز گفت:" پخش مدرسه" را با هدف دسترسی آسان معلم و دانش‌آموز به کتاب‌های استاندارد آموزشی اجرا می‌کنیم به ویژه در رابطه با ناشرانی که توزیع سراسری ندارند افراد در هر منطقه‌ای که کتابی را پیدا نکردند آن را از طریق الکترونیکی و پستی برایشان تهیه می‌کنیم این سیستم باید فعال شود و ناشران هم کمک و حمایت کنند و هزینه های مرتبط با خود را متقبل شوند، چون در این کار هدف ما سود آوری نیست و می‌خواهیم کتاب خوب و مناسب در دسترس معلم و دانش آموز قرار گیرد.

وی در پایان خواستار به روز شدن برنامه معرفی آثار و استاندارد و تولید کنندگان موفق در آخر هر کتاب درسی شد و گفت: معرفی یک اثر و یک معلم نباید برای همیشه باشد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 28 آذر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.