برای آموزش آسیب های اجتماعی در مدارس محدودیت داریم/ خانواده ها هوشیار باشند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش یک نهاد جمعی است و در ارائه آموزش نسبت به آسیب های اجتماعی در چارچوبی مشخص و محدود عمل می کند. این درحالی است که بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند حادثه پارس آباد خارج از گروه سنی دانش آموزان اتفاق می افتد.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان، در خصوص نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: امروزه یکی از دغدغه‌های مهم جامعه ما آسیب‌های اجتماعی است که بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است؛ بنابراین آموزش و پرورش با ارائه دروسی، چون مطالعات اجتماعی در مقاطع تحصیلی فرصت‌ها، تهدید‌ها و موقعیت‌های مثبت و منفی را که در جامعه وجود دارد، بیان می‌کند.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی می‌تواند هم سطح تهدیدی داشته باشد و هم از لحاظ جمعی گروهی را درگیر مشکلات کند؛ بنابراین اصول لازم براساس سن دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی طبقه‌بندی شده و در سیستم آموزشی مدارس ارائه می‌َشود. این در حالی است که آموزش و پرورش خود را مقید می‌داند که برخی از محدودیت‌ها، صلاحیت‌ها و یا فرهنگی اجتماعی را رعایت کند در حالی‌که بسیاری از کشور‌های دیگر این نوع مسائل را به نوعی دیگر در سیستم آموزشی خود مطرح کرده و چارچوب‌های مورد نظر در کشور ما را رعایت نمی‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی از نکات آموزشی لازم در پوشش‌های اخلاقی در سیستم آموزشی مدارس مطرح شده و برخی دیگر در چارچوب توصیه‌های اخلاقی و تذکرات به دانش‌آموزان هشدار داده می‌شود.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش عملاً نسبت به خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها در بحث بهداشت و تغذیه برخی از موانع مانند مواد مخدر و یا مشروبات الکلی را برای دانش‌آموزان مطرح می‌کنند و در مباحث بهداشت فردی و جنسی به آسیب‌ها و رفتار‌های مخاطره‌امیز و پرخطری که می‌تواند دامن دانش‌اموزان را بگیرد اشاره می‌شود؛ و توجیهات لازم نسبت به آگاهی در برابر مخاطرات اجتماعی ارائه می‌گردد.

محمدیان اذعان داشت: در کتاب تفکر و سبک زندگی در پایه هفتم و هشتم به صورت دوره سالیانه ویژه‌نامه مختص دختران و پسران ارائه شده و نکات لازم در این زمینه توسط معلمان هم‌جنس به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود علاوه بر این با همکاری اداره کل آسیب‌های اجتماعی معاونت تربیت بدنی و بهداشت و سلامت در قالب فعالیت‌های فوق برنامه‌ای و مجلاتی، چون رشد آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم به دانش‌آموزان ارائه شده و سطح آگاهی آن‌ها را افزایش می‌دهیم. برخی از آموزش‌ها خارج از کتب درسی در سیستم آموزش و پرورش به دانش‌آموزان داده می‌شود. در این راستا می‌توان به فعالیت‌های دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معاونت تربیت بدنی و بهداشت و سلامت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی و جمعی است و جامعه و خانواده نباید انتظار داشته باشند که در کلاس‌های درس به‌طور واضح نسبت به همه آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه به دانش‌آموزان آموزش ارائه شود. چرا که در کلاس‌های چند دانش‌آموزی برخی از مشکلات مخصوص به یک نفر بوده و روند درمان و آموزش نسبت به اینگونه مشکلات باید توسط مشاوران به‌طور تخصصی بررسی و درمان شود؛ و بخشی دیگر از آموزش‌ها مربوط به خانواده است براین اساس والدین باید با فرزندان خود گفت‌وگو کرده و مهارت‌های لازم در جهت هشدار نسبت به خطر‌های موجود در جامعه به آن‌ها یاد داده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی از آسیب‌های اجتماعی خارج از گروه سنی دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد که به علت عدم دقت والدین نسبت به اعتماد برخی از افراد اتفاق می‌افتد که می‌توان به حادثه پارس‌آباد اشاره کرد که این امر خارج از اراده و مسئولیت‌های آموزش و پرورش تلقی می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش تلاش می‌کند به بچه‌ها توانایی نه گفتن را آموزش دهد و جرأت و شهامت آن‌ها را در مقابله با پیشنهاد‌های مخاطره‌آمیز تقویت کرده و تسلیم در قبال اینگونه رفتار‌های پرخطر را به حداقل رساند. اینگونه موارد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم متناسب با سن و جنسیت دانش‌آموزان در مباحث آموزشی مدارس ارائه شده و نسبت به آن تأکید می‌شود.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: سیستم آموزش و پرورش نسبت به آموزش در قبال آسیب‌های اجتماعی محدودیت‌های بسیاری دارد بنابراین خانواده‌ها باید نسبت به این امر هوشیارانه‌تر برخورد کرده و آموزش‌های لازم و ترفند‌های مهارتی مقابله با حوادث احتمالی در جامعه را به فرزندان خود یاد دهند.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 19 آذر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.