برخی کتاب‌ها با مُهر جعلی سازمان پژوهش وارد مدارس می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش تهران اظهار داشت: در فرایند یک تحول جدی در آموزش و پرورش قرار داریم و پیوست پژوهشی برای قدم به قدم مسیر این تحول، لازم است.

وی افزود: هرجا پژوهش صورت گرفت، گام موفق برداشته شد و هرکجا بدون پژوهش برنامه‌ای را پیش بردیم، قدم در وادی ابهام نهادیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: پژوهش راه درمان آسیب‌ها را نشان می‌دهد و در دستگاه عظیم آموزش و پرورش، پژوهش یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و مدیران موفق باید وقت و منابع خود را صرف پژوهش واقعی و نه دکوراسیونی و فانتزی کنند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: پژوهش‌هایی که ناظر به مسئله باشد و بتواند مدیران اجرایی را در کاربست پژوهش‌ها یاری کند، یک پژوهش موفق است.

وی با بیان اینکه پژوهشی مفید است که بر مبنای مسئله واقعی باشد، خاطر نشان کرد: معلمان باید اقدام پژوهی و درس پژوهی را بر مبنای مسائل کلاس انجام دهند اما دو سال است که داریم راه را در معلم‌پژوهی به اشتباه می‌رویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: معلم پژوهی بر مبنای مشاهدات بالینی یک معلم اتفاق می‌افتد و از یک مسئله به همراه ارائه راهکار تشکیل می‌شود و در واقع تجربه نگاری است که در کشور توسط معلمان کم به آن پرداخته می‌شود.

وی بیان داشت: اگر در سال تنها 30 هزار تجربه نگاری مفید معلمان داشته باشیم منبع غنی و مفیدی برای سایر معلمان خواهد شد که بین یک میلیون معلم متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش باید رونق بگیرد و به جامعه منتقل شود، گفت: اکنون به دلیل افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، خبر نقش مهمی دارد و خبرها توسط افراد به هم ارسال می‌شود؛ در حالی که راجع به آن تعقل و تحقیق نمی‌شود.

وی عنوان کرد: معلم باید دانش‌آموز را به فکر کردن وادار کند و تنها انتقال دهنده صرف دانش نباشد اما برخی معلمان دانش‌آموز را به اشتباه به کتب کمک درسی ارجاع می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: ما باید دانش‌آموز را برای زندگی تربیت کنیم و نه برای کنکور.

وی اظهار داشت: برخی کتاب‌ها با مُهر جعلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مدارس بین دانش‌آموزان پخش می‌شود؛ در حالی که به کلی دعوت به استفاده از کتب کمک درسی فکر کردن بین دانش‌آموزان را متوقف می‌کند؛ باید به دانش‌آموزان میدان سوال پرسیدن داده شود تا درس‌ها را بهتر یاد بگیرند.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 22 آذر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.