بانک ربوی مایه ی تباهی اقتصاد ملی، از رونق افتادن کسب و کار و اشتغال مفید است

استاد محمدیان در سخنرانی هفتگی مسجد نور اظهار کرد: یکی از علت های سقوط بنی اسرائیل از نگاه قران کریم، آلوده شدن به حرام خواری و رباخواری است. کلید واژه هایی مانند اخذ ربا، اکل سحت، اکل اموال بالباطل، از آلودگی های قوم بنی اسرائیل است که موجب ذلٰت و مسکنت تاریخی آنان شد و قومی که روزی مفتخر به بشارت "انّی فٓضّلـتُکُم عٓلٓی الْعٰالَمینَ" بودند، با خبر توبیخ "ضُرِبَتْ علیٓهِم الذِّلّةُ وٓالْمَسْکٓنَة" مواجه می شوند.
وی ادامه داد: رباخواری به تعبیر قران کریم اعلان جنگ با خداست و خدای متعال از اخذ ربا منع کرده و آن را مصداق اکل مال بالباطل دانسته است. از نگاه قران نه تنها ربا موجب رشد اقتصادی و رفاه عمومی نمی شود بلکه شخصیت حقیقی و حقوقی افراد و جامعه ربا خوار نیز دچار باژگونگی می شود. در عرف اقتصادی قران ربا به هیچ شکل از معاملات شرعی نزدیک نیست و کسانی که ربا خواری و تنزیل را از معاملات و گونه ای از بیع می دانند، مغالطه می کنند چرا که نتیجه ی خرید و فروش سود و منفعت دو جانبه ی خریدار و مشتری است ولی ربا رشد اقتصادی ایجاد نمی کند بلکه با متضرر شدن یک طرف معامله و بدون انجام هیچ کاری طرف مقابل به سود و یا سرمایه نامشروع می رسد.
وی افزود: امروز آنچه در بانکها خارج از عقود شرعی مانند جعاله یا مضاربه و یا وکالت انجام می پذیرد و باتعیین سود قطعی با مشتری عمل می کنند و یا با وام های ربوی و تنزیل و روز شمارنسبت به اصل وام سود می گیرند و جریمه ی دیرکرد اخذ می کنند، خارج از مصادیق معاملات شرعی است و فعل حرام است.
امام مسجد نور با اظهار تأسف از رفتار های غیر شرعی بانکهای دولتی و غیر دولتی از شورای فقهی بانک مرکزی خواست مطابق فتوای مراجع عظام گردش کار بانکها را اصلاح کنند.
محمدیان هشدار داد چنین رفتارهای اقتصادی و تجاری نه تنها رونق و گشایش اقتصادی در کشور ایجاد نمی کند بلکه به خاک سیاه نشاندن مردم عادی و اضمحلال اقتصاد ملی را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
جمعه, 5 آبان, 1396

نظرات

اگر بانکها ربایی کار می کنند پس چرا جلو بانک ها را نمی گیرند؟ آدم هایی که اندک سرمایه ای دارند، پس کجا میتونند سرمایه گذاری کنند از سود آن بهره مند بشن؟

حاج آقا واقعا وام های بانک ها جایز نیست؟ در این صورت پولی که از به عوان از بانک می گیریم ،آیا می توانیم در آن تصرف کنیم؟

کو گوش شنوا؟! آقایان مراجع تقلید علنا حرمت جریمه ی دیر کرد را اعلام کردند، آیةالله جوادی آملی، آیةالله نوری همدانی. بانکی ها در جواب گفتند شما متخصص اقتصاد نیستید!

لقمه حرام خانه برانداز است.فرق نمی کند این لقمه را یک نفر بانکی بخورد و یا به واسطه بانک دیگران از آن بهره مند شوند.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.