از «سلطنت» کتاب درسی به «جمهوریت» برنامه تربیتی رسیده‌ایم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز در همایش تجلیل از مؤلفان کتب درسی پایه یازدهم که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با اشاره به روند تدریجی تغییرات کتب درسی، اظهار داشت: این تغییرات اکنون به پایه یازدهم رسیده است.

وی از تولید محتواهای کتاب‌های پایه دوازدهم از هفته گذشته خبر داد و گفت: زمانی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اگر قرار بود کتب جدیدالتألیف ارائه شود، تعداد آن از انگشتان درس تجاوز نمی‌کرد؛ برای نمونه در سال 89 کتاب ریاضی را بعد از 30 سال و کتاب علوم بعد از 17 سال دچار تغییرات شده و عوض شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: در دهه 80 بحث تدوین سند تحول آموزش و پرورش مطرح شد، ضمن اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش وقتی سند برنامه درسی ملی ابلاغ شد، سازمان پژوهش و برنامه آموزشی را موظف کردند در هر سال دو پایه از کتاب‌های درسی را تغییر دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه نزدیک به یک‌هزار عنوان کتاب درسی وجود دارد، ابراز داشت: علاوه بر استفاده از کارشناسان دفتر تألیف، از دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه، معلمان باتجربه و صاحبان حرفه‌ها و صنعت در تألیف کتب درسی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد مؤلفان کتب درسی بیش از یک‌هزار نفر هستند، افزود: در این سال‌ها از سلطنت کتاب درسی به جمهوریت برنامه تربیتی رسیده‌ایم، ضمن اینکه در کنار برنامه درسی، رسانه‌های دیگر آموزشی مانند فیلم، چندرسانه‌ای، مجله و کتاب گویا نیز وجود دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه علاوه بر رسانه‌های متنوع آموزشی و تربیتی، محیط های یادگیری و یاددهی نیز متنوع شده‌اند، خاطرنشان کرد: علاوه بر کلاس درسی، رسانه‌های مجازی، نمازخانه، کتابخانه، کارگاه و موزه نیز محیط یادگیری هستند که البته این موارد بستگی به شرایط آنها متغییر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، ابراز داشت: این پژوهشگاه وظیفه دارد در پایان هر چهار سال، کتب درسی را ارزشیابی کند و باید بدانیم کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست بلکه عمر مفید آن پنج سال است.

وی افزود: اجازه دهید کارشناسان و مؤلفان کتب درسی با توجه به نیازسنجی، مطالعات تطبیقی و تغییرات در حوزه فناوری نسبت به اصلاح کتب درسی اقدام کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه حذف مطلب و یا جایگزینی تصویر در کتب درسی به معنای حذف آن مطلب نیست، گفت: مقدسات در کشور کم نیست و در هر دوره نسبت به شرایط زمان و موضوعی که متناسب با ارزش‌هاست، اقدام می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: اگر فشارهای بیرونی بخواهد از چیزی دفاع کند که زمان آن گذشته است، نمی‌شود کتاب درسی را به روزآوری کرد.

وی افزود: بخشی از منتقدان بدون اینکه به پشت پرده کتاب و اهداف ثانویه برنامه درسی توجه داشته باشند، ظاهر کتب درسی را می‌بینند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات پیش روی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم امسال کتب درسی پایه دوازدهم را در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ثمر برسانیم و بعد از آن نیز بازنگری کتب درسی در پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی شروع می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از نظرات سایر دستگاه‌ها در تألیف کتب درسی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای به دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی و وزارتخانه‌ها نوشته است تا آنها نیازهای ملی خود را به ما اعلام کنند، اما کتاب درسی را آگهی تبلیغاتی و صفحه نیازمندی روزنامه نمی‌دانیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: امسال حدود 300 عنوان کتاب درسی جدید تألیف شده است.

به گزارش فارس، در این مراسم از جمعی از نمایندگان مؤلفان کتب درسی پایه یازدهم با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 30 مهر, 1396

نظرات

شما چرا اینقدر با سلطنت و شاهان بدید؟! یک روز سلطنتشان را از کتاب درسی برمی دارید و یک روز شاهان را سرنگون می کنید!

جناب مظاهری عزیز این یک تشبیه است یعنی آموزش و یادگیری منحصر به کتاب درسی نیست بلکه سایر اجزای آموزشی نیز در جغرافیای یاددهی و یادگیری سهم دارند. مینو امام جمعه زاده

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.