770 نفر از مولفین کتاب های درسی پایه 11 روز یکشنبه تجلیل می شوند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز حجت الاسلام بهرام محمدیان در نشست خبری با اعضای رسانه در سالن سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهارکرد: کتاب‌های جدید التالیف با برنامه درس ملی همسو است.

وی از استقرارپایه یازدهم با کتاب‌های جدید در سال تحصیلی 97-96 خبرداد و افزود: در هفته آینده از770 نفر از مولفان کتاب‌های درسی پایه یازدهم تجلیل می‌شود و نمایشگاهی نیز در حاشیه مراسم تجلیل از کتاب‌های جدید التالیف سال‌های اخیر و همچنین دستاوردهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در دارالفنون برگزار می‌شود.

محمدیان گفت: با استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی 98- 97 روند انتشار کتاب‌های جدید التالیف متوقف می‌شود اما فرآیند بازنگری کتاب‌های درسی که پس از 5 سال صورت می‌گیرد همچنان ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: درفرآیند بازنگری کتاب‌های درسی براساس سه مقوله 1- اسناد بالادستی 2- تحقیقات و پژوهش های انجام شده درخصوص محتوای کتاب های مذکور و 3- مطالعات بین المللی و مطالعات تکمیلی، عمل می شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: آموزش و پرورش از همه دستگاه‌ها و نهادها خواسته است نیازهای ملی خود را جهت گنجاندن در کتاب های درسی ارائه کنند که البته پیشنهادات آنان تحت شرایطی از جمله نیاز ملی بودن موثر واقع می شود.

وی از تالیف درس مدیریت و سلوک خانواده برای پایه دوازدهم در سال آینده خبرداد و خاطر نشان کرد: آموزش خانواده ، ازدواج، سئوالات و مشکلات مربوط به دوره نوجوانانی از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته می شود.

محمدیان اظهارکرد: برای تعالی مدرسه، کتاب درسی شرط لازم است اما شرط کافی نیست زیرا باید زیر ساخت‌های مورد نیاز فراهم شود بنابراین ضروری است همزمان با تغییر کتاب‌های درسی، برنامه های حرفه‌ای معلمان نیز ارتقا یابد و تمهیدات لازم نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: در دوره ابتدایی مهم ترین رکن علاوه بر کتاب‌های درسی، تجهیزات، منابع و نیروی انسانی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی عنوان کرد: در سال های اخیر، ارتقای نیروهای ابتدایی رو به تحلیل رفته است و جذب نیروهای جدید الورود نه براساس شایستگی ها بلکه براساس تصمیمات اقتضایی صورت می گیردو با ادامه این رویه، دوره ابتدایی بهسازی نمی شود.

وی افزود: با توجه به حساس بودن دوره ابتدایی باید بهترین نیروها در این دوره جذب شوند و تنها فارغ التحصیلانی در این مقطع به کار گرفته شوند که در دانشگاه‌های تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان دوره‌های تخصصی را گذرانده باشند.

محمدیان تصریح کرد: برخی دوره ابتدایی را دوره کارآموزی می پندارند درصورتی که چنین نیست اگر دراین دوره از نیروهای شایسته تری بهره مند شویم دانش آموزان دارای مهارت بیشتری وارد دوره متوسطه می شود و نرخ ماندگاری دانش آموزان در دوره متوسطه افزایش می یابد چرا که دانش آموزان و والدینشان در دوره ابتدایی سرخورده نمی شوند.

وی جلوگیری از ورود نیروهای ناکارآمد به دوره ابتدایی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: اگر درجذب نیرو مخصوصا در دوره ابتدایی دقت بیشتری شود تکرار پایه کمتری را خواهیم داشت و هزینه کمتری را نیز متحمل می شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش گفت: برای تقویت خلاقیت ها، مهارت ها، فرصت های یادگیری برای دانش آموزان نیازمند تفویض اختیار به مدیران مدرسه هستیم تا آنها بخشی از برنامه هایشان را خودشان تولید کنند.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 26 مهر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.