توزیع 128 میلیون جلد کتاب درسی/ تکذیب ماجرای «محل زندگی و یاران امام زمان(عج)» در کتب درسی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امسال با همه کاستی‌ها و مشکلات، کتاب‌های پایه یازدهم در شاخه های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش را تولید، منتشر و توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه 128 میلیون جلد کتاب درسی را توزیع کردیم، گفت: 138 میلیون جلد کتاب را تولید کردیم که 128 میلیون آن بین دانش‌آموزان و مدارس توزیع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: حدود 10 میلیون کتاب را اضافه چاپ کردیم تا اگر مشکلی در مسیر توزیع پیش آمد، کتاب برای دانش آموزان وجود داشته باشد؛ البته این کتاب‌های اضافه اکثرا تثبیت شده است و برای سال آینده هم استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی اجزا مانند سی دی و کتاب‌های گویا تا آخر مهر ماه تولید شده و تا 15 آبان ماه توزیع می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال همانند سال گذشته علاوه بر کتاب درسی، کتاب‌های جدید التألیف را برای معلمان آن درس‌ها توزیع کردیم و مرکز آموزش نیروی انسانی به معلمان آموزش می‌دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند متن کتاب‌های درسی و روش‌ها را در سایت دفتر تألیف ببینند، گفت: تنها سایت معتبر کتاب درسی، سامانه اداره تدوین، چاپ و توزیع کتب درسی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: مراسم تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی 30 مهر ماه در دارالفنون برگزار می‌شود و نمایشگاهی از سیر تدوین کتب درسی هم برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه روزانه 500 تا 600 هزار کتاب چاپ و صحافی می‌شود، گفت: دو چاپخانه کتاب درسی داریم که چاپخانه افست مخصوص کتاب‌های ابتدایی و مجلات رشد و چاپخانه چاپ و نشر مخصوص کتاب های متوسطه، فنی و حرفه ای و کاردانش است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه کتاب‌های درسی یکبار برای همیشه تولید نمی‌شود، اظهار داشت: عمر مفید کتاب‌های درسی 5 سال است که تغییرات تابع برنامه است و بر اساس برنامه، تغییرات جزیی یا کلی دارند یا کتاب جدیدی تألیف می‌شود.

وی درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان (عج) در کتاب درسی دینی، افزود: می دانیم که بر اساس روایات اصحاب امام زمان(عج) 313 نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا بر می خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متأسفانه برخی بی اخلاق و بی انصاف هستند که نمی خواهند آنچه واقعیت است منعکس شود. آنچه در بیرون منتشر شده متعلق به ما نیست و بیرون باید پاسخگو باشد. اخباری درباره کتاب لک لکی در کار نیست هم چند ماه پیش مطرح شد که مربوط به ما نبود. ما مسئولیت مواردی را می پذیریم که خودمان آن را تولید کرده باشیم.

وی در خصوص تغییرات کتب درسی اظهار داشت: اگر تاریخ مصرف کتابی تمام شود از نو تالیف می‌شود. آموزش و پرورش زمانی گرفتار یک تأخیر تاریخی شده بود. کتب ریاضیات ما سال 89 تغییر کرد، اما 30 سال قبل از آن تغییر نکرده بود. همان زمان همه گفتند کتاب مشکل است و علت این بود که اولیا و معلمان با همان کتاب قدیمی درس خوانده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با تأکید بر اینکه کتب درسی باید منطبق سند تحول بنیادین باشد، گفت: تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهاست و این نیازها سلیقه ای نیست و در مراجع قانونی تعیین می شود که از جمله آنها می توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. مواردی چون وحدت ملی و کمبود آب نمونه این سیاست هاست که وارد کتب درسی شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: منبع دوم، نظر کارشناسان و منبع سوم، علائق و نیازهای دانش آموزان و منبع چهارم، نیازسنجی از بازار کار و اقتصاد است. باید این نیازها را طبقه بندی و به زبان برنامه درسی ترجمه کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه دهها درخواست داریم برای آنکه مفاهیمی وارد کتب درسی شوند اما باید همه اینها را متناسب سازی کرد و طبق برنامه درسی در کتب گنجاند اظهار کرد: نمی توانیم به همه درخواست ها جواب بدهیم. کتاب درسی محل درج آگهی و صفحه نیازمندی روزنامه نیست. هر مفهومی که قرار است وارد کتب درسی شود باید جزو نیاز ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد و به هنجار سازی ها کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه کتب درسی یک نسخه برای کل کشور است که ممکن است پاسخگوی همه نیازها و سلایق نباشد، عنوان کرد: نقدهای خوب را با خضوع کامل قبول می کنیم. رسالت این است که عیب ها را مشفقانه و دلسوزانه مطرح کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به سیاست چندتالیفی کتب درسی، گفت:11عنوان حوزه یادگیری داریم. لازمه چندتالیفی در حوزه علوم انسانی این است که به چند قاعده چون نقشه علمی و مهندسی کشور و سند تحول پایبند باشیم. نوشتن کتاب درسی کار سهل و ساده ای نیست. برای پیاده سازی سیاست چند تالیفی باید مولف به اندازه کافی داشته باشیم تا بتوانیم زمینه های لازم را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تا زمانی که کنکور را داریم باید کتاب واحد داشته باشیم. اگر روزی بساط کنکور را جمع کردیم یک گام به سمت سیاست چندتالیفی نزدیک شده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به نواقص و ایراداتی به نظام آموزشی از جمله کیفیت پایین تدریس و فضای آموزشی در مدارس گفت: کلاس چهل نفره و حیاط صد متری با 300 دانش آموز دیگر فضای جولان و بازی و کودکی کردن نمی گذارد. کودک باید بدود و بازی کند. مدرسه باید در زنگ تفریح سرشار از شور و نشاط و انرژی باشد.

وی ادامه داد: زنگ درسی باید 45 دقیقه باشد. ادغام دو زنگ با همدیگر یعنی خراب کردن سیستم اعصاب دانش آموز. همه اینها نوعی فشار به دانش آموز است و نتیجه آن بی انگیزگی و بی میلی به مدرسه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر معلم دوره حرفه ای نگذرانده باشد نمی تواند از عهده تدریس مفاهیم جدید بر بیاید، اظهار داشت: باید شرایط لازم برای آموزش و پرورش کیفی فراهم شود. فراهم شدن این زمینه ها همگی در دست آموزش و پرورش نیست و باید از بیرون کمک شود.

وی ادامه داد: معلم باید در صدر باشد. اگر معلمی در یک جامعه عزیز باشد و جایگاه داشته باشد حکایت از فرهنگ دوستی مردم آن جامعه دارد. البته نیازمند معلم حرفه ای هستیم که به صورت حرفه ای رتبه بندی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تاکید کرد: نیازمند معلم حرفه ای هستیم، اگر این رویه اصلاح و تقویت شد همه مشکلات حل می‌شود. معلمان کنونی تلاش می کنند اما دو مشکل دارند. در برخی موارد مهارت پایین است و در برخی موارد انگیزه کاهش یافته است.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 11 مهر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.