آموزش و پرورش در تولید کتابهای درسی نباید واپس گرا باشد

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وظایف این وزارتخانه ناظر به آینده است و نباید در تولید کتابهای درسی واپس گرا باشیم، گفت: سخنان رئیس جمهوری مبنی بر تربیت دانش آموزان برای آینده کاملا درست است زیرا ما باید نسل را برای 20 سال بعد تربیت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد ابعاد مختلف سخنان رئیس جمهوری درباره تغییر محتوای کتابهای درسی را فهم کرده و الزامات انجام آن را مهیا کنیم، ادامه داد: برنامه ریزی های فعلی تا افق 1404 طراحی شده و شاید در این زمینه نقایصی وجود داشته باشد که باید جبران شود.
وی در خصوص انتقاد رئیس جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی از قدیمی بودن محتوای کتابهای درسی نیز بیان داشت: فعالیت های انجام شده در رابطه با تغییر محتوای کتاب های درسی در قالب گزارش مفصلی در اختیار وی قرار داده می شود و به طور قطع پس از ارائه این گزارش، دریافت نظرات دکتر روحانی برای آموزش و پرورش بسیار راهگشا خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: تمایل رئیس جمهوری برای رسیدن آموزش و پرورش به تراز مطلوب بین المللی، تربیت نسلی اخلاق مدار، متکی بر هویت اسلامی، ملی و ایرانی و با اعتماد به نفس و توانمند کردن دانش آموزان به منظور ارائه پاسخ های مبتکرانه و مبتنی بر خلاقیت از جمله خواسته های رئیس جمهوری و نشان از عزم جدی وی برای رفع تنگناهای این وزارتخانه است.
محمدیان اظهار کرد: آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تذکرات و فرمایشات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی می داند.
وی تصریح کرد: تربیت دانش آموز گفت و گو محور یکی از موارد تاکید شده دکتر روحانی در سالهای گذشته بوده که در این رابطه اکنون در کتاب های دوره ابتدایی و متوسطه اول فعالیت هایی به نام گفت و گو و نقد و نظر گنجانده شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به این مطلب که اکنون کتاب انشاء و نگارش (موضوعات مورد تاکید رئیس جمهوری) در تمامی دوره های تحصیلی تدریس می شود، ادامه داد: آموزش و پرورش موضوع آب و محیط زیست را به عنوان یکی از دغدغه های دکتر روحانی مدنظر قرار داده و در این رابطه کتاب انسان و محیط زیست طراحی شده است.
محمدیان یادآور شد: اهتمام وزارت آموزش و پرورش در پرداختن به مساله محیط زیست موجب شد سازمان محیط زیست جایزه اول خود را به این وزارتخانه بدهد، همچنین در حوزه فضای مجازی نیز به منظور توانمند کردن دانش آموزان برای مراقبت خود از آسیب های این فضا، کتاب تفکر و سواد رسانه ای طراحی شد.
وی با یادآوری این نکته که کتاب معیشت در سلوک خانواده و کتاب مطالعات فرهنگی نیز برای دانش آموزان طراحی شده است، گفت: فرمایشات رئیس جمهوری در اول مهرماه هر سال فرصتی برای برطرف کردن کاستی ها و طرح مطالبات این وزارتخانه از سایر دستگاه ها است تا دانش آموزانی توانمند برای آینده تربیت شوند.
وی با بیان اینکه سخنان رئیس جمهوری برای اینکه آینده دانش آموزان مدنظر قرار گیرد، کاملا به حق است اما این مساله که کتابهای درسی، آینده دانش آموزان را تضمین می کند یا نه یک کار کارشناسی است، اضافه کرد: ما معتقدیم محتوای کتابها تغییر یافته است در دهه های 40 و 50 انقلاب سفید بود و اکنون در کتاب ها انقلاب اسلامی داریم، قبلا 28 مرداد را روز نجات ملی می خواندیم و امروز کودتا می گوییم، آن زمان بحث دموکراسی نبود اما اکنون مردم را برای رای دادن، شایسته سالاری و مردم سالاری دینی آماده می کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآور شد: آموزش و پرورش همه حرفهای خوب را در کتابهای درسی نزده است و دیگر سازمان ها و دستگاه ها نیز وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی 97-1396 با انتقاد از محتوای قدیمی کتابهای درسی گفت: «کتابهای درسی ما، دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند، فردا هیچ، و نحوه تدریس و سوال و اداره کلاس توسط معلمان نیازمند تحول جدید است و در پایان کار معلوم می شود که من معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده است و در پایان 12 سال معلوم می شود که انسان جوان، مسئول، خلاق و علاقه مند تحویل جامعه دادیم یا دانش آموز حفظیات را حفظ کرده و بعد از مدتی از یادش می رود.
در دهه 30 و 40، کتاب های درسی ما با امروز به غیر از آنکه جلد آن عکس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییرکرده، چقدر تغییر کرده است.»

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 9 مهر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.