دیدار حجت‌الاسلام محمدیان با استاد مجید رشیدپور

به گزارش خبرنگار پانا، حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آستانه سال تحصیلی 96-97 با استاد مجید رشیدپور مولف کتاب های مختلف در حوزه تربیت اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

استاد رشید پور ضمن اظهار تشکر از این دیدار با اشاره به عوامل موثر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: بدون تردید اگر محیط زندگی آلوده باشد، در ایجاد محیط اخلاقی به دو عامل دیگر یعنی توارث و تربیت نمی‏ توان زیاد اتکا کرد، زیرا تأثیرات محیط بد همه آن‏ها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. اگر نهال گل زیبایی را در محیط نامناسب (لجن‏زار) بکارند و در پرورش آن سعی بلیغ هم نمایند، تأثیرات محیطی پس از مدتی شادابی را از آن نهال باز خواهد گرفت.

وی افزود: بدون تردید محیط اجتماعی‏ که سعدی علیه‏ الرحمه به آن اشاره کرده است «پسر نوح با بدان بنشست* خاندان نبوتش گم شد»، امروزه براثر پیشرفت فناوری و علوم، به صورت یک دهکده جهانی درآمده‏ است. به عبارت دیگر امروزه دیگر نیازی نیست که جوان از خانه قدم بیرون گذارد، با بدان خلط و اختلاط پیدا کند تا همانند پسر نوح فاسد شود.جوان در دوره ما نیاز به بیرون آمدن از خانه ندارد، بلکه با استفاده از اینترنت و کامپیوتر می‏تواند با همه فساد و تباهیی که در بیرون از خانه وجود دارد آشنایی پیدا کند و دیگر احتیاجی به خروج از منزل ندارد.

با دقت و امعان‏ نظر می ‏توان ادعا کرد که شرایط محیطی گسترش یافته و به داخل خانه‏ ها راه پیدا کرده است. اولین الگوهای رفتاری کودکان والدین و در درجه بعدی معلمان هستند. والدین و معلمین باید با رفتار مناسب شیوه زندگی درست را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.

ناگفته نماند که تأثیرگذاری محیط در داخل خانه ارتباط مستقیم با شرایط خانه دارد. برخی از خانواده ‏ها با اجرای اصول تربیتی صحیح و دوری جستن از تحمیل و زور و الگو بودن عملی برای فرزندان، بنابر ضرورت علمی و تحصیلی وسایلی مانند کامپیوتر را به خانه وارد می ‏کنند و فرزندان آنان به عنوان ابزار علمی از آنها استفاده می‏ کنند بدون این‏که از جنبه‏ های بدآموز این وسایل به کم‏ترین مقدار بهره بگیرند. خانواده ‏هایی هم وجود دارند که اساسا اصول صحیح تربیتی در خانه آن‏ها راه ندارد و پدران و مادران فاقد نقش الگویی‏ اند. اولیای چنین خانواده‏ هایی از ماهواره بهره می‏ گیرند و فرزندان خود را در دیدن برنامه‏ های بدآموز مشارکت می‏ دهند. از آن‏جا که در این‏گونه خانواده‏ ها از تربیت و سازندگی اثری دیده نمی ‏شود، وقتی اینترنت و کامپوتر وارد چنین خانواده‏ هایی می ‏شود، ضمن استفاده علمی، از برنامه‏ های بدآموز این وسایل نیز استفاده می شود و تابع شرایط آلوده محیطی می گردند که این کار همانند تیغ دادن به کف زنگی مست است.

به طور خلاصه این‏که آلودگی‏ های محیطی خانواده ‏هایی راه پیدا می کند که اصول تربیتی در آنها راه نیافته و هرج ‏ومرج در آن‏ها حاکم بوده است.به عبارت دیگر زلزله خانه ‏ای را ویران می سازد که از استحکام و استواری به دور باشد.اگر خانه ‏ها بر اساس اصول علمی ساخته باشند زلزله به آن‏ها لطمه‏ ای وارد نمی ‏سازد، زیرا شالوده آنها از استحکام برخوردار است.

شایان ذکر است: استاد مجید(عبدالمجید) رشید پور متولد 1303 و از بنیان گذاران انجمن اولیاء و مربیان است که در دوران عمر با برکت خود علاوه بر سخنرانی های پرشمار، ده ها جلد کتاب ازجمله مراحل ازدواج در اسلام، روش های تربیتی، پرورشهای اخلاقی، مبانی اخلاق اسلامی، رشد عقلی، چرا رنج می بریم؟ شامل بخش، تربیت و پرورش، رمز موفقیت و پیروزی، ناهمواریها، لغزشها، عقده حقارت، تعادل و استحکام خانواده، آموزش خانواده: آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر روشها، راه تربیت، دیباچه ای بر مدیریت اسلامی، تربیت کودک از دیدگاه اسلام، رشد اجتماعی از نظر اسلام، چگونه میتوان تربیت کرد؟، چرا رنج می بریم؟، چگونه باید تربیت کرد؟، تربیت کودک از نظر اسلام و صدها مقاله در زمبنه تعلیم و تربیت به رشته تحریر در آورده اند که در مجلات پیوند و رشد اولیاء و مربیان به چاپ رسیده است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 2 مهر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.