ششمین کرسی قرائت و تفسیر قرآن کریم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان با تلاوت آیه (یسئل ایان یوم القیمه) گفت: (لا اقسم) روی هم کلمه سوگند است، می‌فرماید: قسم به روز قیامت و قسم به نفس ملامت گر که همان نفس مؤمن است و همواره در دنیا او را به خاطر گناهانش و کوتاهی در اطاعت خدا سرزنش می‌کند و در روز قیامت به او سود می رساند و گفته شده مراد از آن نفس انسانیست که اعم از نفس مؤمن صالح و کافر فاجر است و بعضی هم گفته اند که مراد از آن فقط نفس کافر است. در ادامه می فرماید: آیا انسان گمان کرده که او را بعد از مرگ زنده نمی کنیم و استخوان‌های پوسیده او را جمع آوری نمی‌نمائیم‌، بله‌، ما آن را جمع می کنیم در حالیکه قادریم حتی سرانگشتان او را همانطور که بر حسب خلقت اول داشت، دوباره صورتگری کنیم و اینکه از میان همه اعضای بدن، خصوص سرانگشتان را ذکر کرد، شاید بواسطه خلقت ظریف و متنوع آن در بین انسانها و حرکات و اعمال دقیق آن باشد.در ادامه می فرماید: بلکه انسان می خواهد در تمام طول عمری که در پیش دارد، مرتکب گناه شود و حریم و پرده دیانت را بدرد و کسی مانع و جلوگیر او نگردد تا هرعملی که خواست انجام دهد، به همین دلیل هم منکر قیامت است و با استهزاء می‌گوید: روز قیامت چه زمانی است؟ و این چنین است که به جای اینکه وقتی به سوی ایمان و تقوی دعوت می شود و به چنین خبر عظیمی تهدید می گردد و آیات و بینات را مشاهده می کند، به آن ایمان بیاورد و از چنین خطری خود را برحذر بدارد و خود را به ایمان و تقوی مجهز کند، با تکذیب و استهزاء از زمان وقوع قیامت پرسش می کند.

وی در ادامه با تلاوت آیه (و لو القی معاذیره) با اشاره به اینکه این آیه در توصیف قیامت و بیان نشانه‌های آن است بیان کرد: آن روز دیده‌ها از تحیر و دهشت خیره می ماند و ماه بی نور می شود و ماه و خورشید جمع می گردند. آن وقت انسان از شدت هراس و بیچارگی می گوید: کجاست گریزگاه؟ و باوجود اینکه سلطنت الهی ظهور یافته و هر انسانی می داند که پناهگاهی جز خدا نیست، از باب ظهور ملکات نفسانی همانطور که در دنیا همواره دنبال راه فرار و نجات از مهلکه بود درآخرت نیز بدنبال راه فرار می گردد. سپس خداوند خطاب به رسول خود می‌فرماید: نه هرگز پناهگاه و ملجائی نیست و تنها پناهگاه و محل استقرار، درگاه پروردگار توست و جز او، پناهگاه و مستقری که از آنها دفاع کند وجود ندارد، شاید هم مراد این باشد که زمام امر در سعادت یا شقاوت انسان به دست خداست و تنها حکم خدا در آنها نافذ است. در آن روز انسان به خوبیها و بدیهایی که در ابتدای عمر و نیز خوبیها و بدیهایی که در اواخر عمر مرتکب شده، آگاهی داده می شود و یا از همه اعمالی که در طول عمرش کرده و آثار خیر یا شری که پس از او از اعمالش در بین مردم باقی مانده، خبردار می‌گردد و نه تنها خبرداده می شود، بلکه او دارای ادراک و بصیرت نفسانی است و خود را بهتر از هر کس می شناسد، اگر چه که عذرها و بهانه‌هایی می آورد و از خود دفاع می کند و پرده‌هایی بر چشم بصیرت خود می افکند تا عذاب را از خود باز گرداند.

در ادامه این کرسی که با اجرای حسین عربی همراه بود، مهدی عادلی، قاری بین‌المللی آیاتی از سوره مبارکه قیامت را تلاوت کرد. در پایان حجت الاسلام دکتر محمدیان ضمن پاسخگویی به سوالات مطرح شده، به پنج نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا گردید.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 6 شهريور, 1396

نظرات

با تشکر از حاج آقای محمدیان و استاد بنیادی ،جلسات بسیار خوب و سودمندی است ولی متاسفانه اطلاع رسانی آن ضعیف است ،باید کاری کرد تا از رادیو قران و شبکه قران و معارف پخش و خبر هایش پخش شود.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.