توسعه عدالت هدف ماست ولی تنها با تولید محتوا اشاعه پیدا نمی کند

محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: توسعه عدالت هدف ماست ولی تنها با تولید محتوا این امر اشاعه نمی شود، به طور مثال ما یک برنامه آموزشی آنلاین در سیستم رشدمان داشته باشیم و بهترین معلم را هم بگذاریم و بگوییم مدارس سیستمی داشته باشند که از آن استفاده کنند، تنها مدارس منطقه 1 تهران می توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که در نشست ضرورت ورود انیمیشن به مباحث درسی دانش آموزان حضور پیدا کرد، درباره ورود انیمیشن به مباحث درسی دانش آموزان، گفت: این پیشنهاد کار درستی است و در بحث برنامه درسی ملی پیش بینی ما نیز این بوده که از رسانه ها و فضاهای متنوع برای یادگیری استفاده کنیم، تنها رسانه آموزشی ما الان کتاب نیست و تنها فضای یادگیری ما هم تنها کلاس نیست، هم فضاها را متنوع کرده ایم و هم رسانه ها را، از اینرو هم فیلم آموزشی داریم و هم از مجله و کتاب استفاده می کنیم و از محیط های متنوع یادگیری چون کتابخانه، کارگاه، آزمایشگاه، مسجد محل، حیاط مدرسه، فضای مجازی و ... نیز استفاده می بریم.

وی افزود: ما امروز شبکه ملی مدارس ایران را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین شامل مطالب آموزشی قرار داده ایم و برای همکاران معلم مان نیز یکی از اقداماتی که چند سال است اتفاق افتاده طراحی نرم افزاری بوده با عنوان «بر فراز آسمان» که هم روش های تدریس را ارائه می دهد و هم منابع حاشیه ای تدریس را و در برخی از کتاب های مان از انیمیشن نیز استفاده کرده ایم؛ کتاب علوم اول و دوم ابتدایی یک نمادی دارد به نام فندق که یک شخصیت کارتونی است که به صورت انیمیشن ساخته شده و مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: ما اساسا رشته پویانمایی و انیمیشن را به عنوان یک رشته تحصیلی در کار و دانش و فنی حرفه ای ارائه کرده ایم و کتاب درسی برای پویانمایی و انیمیشن ارائه شده است. اجزایی که به پویا نمایی منجر می شود و مقدمات کار هستند مثل تصویرگری برای کودک، نقاشی متحرک و ... نیز جزو آموزش هایی قرار گرفته که در هنرستان ها برای دانش آموزان ارائه می شود، یعنی منابع آموزشی هنرستان ها مثل هنرستان هایی که وابسته به وزارت ارشاد یا صداوسیما هستند محتوای شان همان چیزهایی است که در سازمان تولید می شود، لذا این فرصت وجود دارد دوستانی که آمادگی تولید دارند و ایده جدیدی داشته باشند در خدمتشان هستیم.

وی عنوان کرد: تجربه نشان می دهد ما باید به جای یک فیلم آموزشی یکپارچه بیاییم اجزای آموزشی تولید کنیم چراکه کتاب یک فصلش تغییر می کند ولی ما نمی توانیم فیلم را تغییر دهیم از اینرو اگر اجزای آموزشی در دسترس باشد بخش بخش می توان استفاده کرد و اگر یک فصل از کتاب را هم حذف کردیم باز می تواند دیگر بخش ها مورد استفاده قرار بگیرد. ما زمانی که «توتول و راز صندوقچه» را ساختیم آن چه می خواستیم در تدوین اتفاق نیفتاد و ناظر تربیتی دقت نکرده بود که ما فقط درس یاد نمی دهیم، آموزش و پرورش تنها آموزش نیست ما در کنار آموزش مباحث دیگر را هم مدنظر داریم.

محمدیان افزود: در همین کتاب ریاضی پایه اول هدف درس آموزش شمارش است ولی در همان درس 21 هدف در هم تنیده وجود دارد، آنجا را به شکل یک آشپزخانه طراحی کردیم بشقاب ها 5 عدد است، قابلمه خالیست، نان تست و حجیم است، عکسی که روی دیوار است سنتی است، تعداد فرزندان سه تاست که همه اینها از روی فکر آمده، اینکه اصراف نمی کنیم، نان مان دور ریز ندارد، لامپ کم مصرف است، در این خانواده هم دختر و هم پسر داریم و در قفسه کتاب وجود دارد، تعداد کتاب ها 5 تاست، یکی از کتاب ها قرآن است، یکی حافظ است و وقتی کودک توانست بخواند این تصویر را می بیند و خیلی چیزها از طریق آن به دانش آموز آموزش داده می شود. این اهداف همه تعریف شده اند و برای معلم هم این راهنما گذاشته شده که چگونه از درس بهترین بهره را ببرد.

وی درباره بحث ایجاد عدالت آموزشی در آموزش و پرورش، گفت: موضوع عدالت امروز یک شعار است چون ما در موضوع توزیع امکانات توسعه نداریم، اگر سی دی تولید کنیم در یه سری مدارس دستگاه پخش آن وجود ندارد، ما در خیلی جاها حتی کامپیوتر هم نداریم همین فندق که به آن اشاره کردم در تمامی کتاب ها هست و لوح فشرده آن در کتاب وجود دارد ولی همه جا نمی توانند از آن استفاده کنند. لذا اینکه گفته می شود ما کاری کنیم در همه جا سیستم آموزشی یکسان باشد فکر خوبی است ولی هنوز امکان پذیر نشده است. توسعه عدالت هدف ماست ولی تنها با تولید محتوا اشاعه نمی شود، به طور مثال ما یک برنامه اموزشی آنلاین در سیستم رشدمان داشته باشیم و بهترین معلم را هم بگذاریم و بگوییم مدارس سیستمی داشته باشند که از آن استفاده کنند، تنها مدارس منطقه 1 تهران می توانند از آن استفاده کنند. در آذربایجان شهر تبریز می گیرد و شهر هایی که این امکان را داشته باشند، چنین چیزی در خیلی مناطق فیبر نوری می خواهد که وجود ندارد.

این مدیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر تولید فرهنگی آموزشی که صورت بگیرد می توان در آموزش و پرورش اشاعه داد؛ ما دفتری داریم با عنوان دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی که هر رسانه ای که بخواهد در آموزش و پرورش ارائه شود باید مجوز بگیرد و استاندارد شود. شما می توانید آن جا محصول فرهنگی تان را ارائه کنید بعد از اینکه استاندارد سازی شد خودتان تولید کنید، ما اگر سرمایه و منابع داشته باشیم برخی چیزها را خودمان می خریم و ارائه می دهیم اما هزمانی که برای خریدن پول نداریم می گوییم شما خودتان تولید کنید، ما بر روی محصول هولوگرام می زنیم و در مدارس عرضه می کنیم. الان در شورای عالی فضای مجازی هم به پروتکلی رسیدیم که هرکسی می خواهد متن اموزشی ای ارائه کند باید آن پروتکل را امضا کند و با یک نظارتی آن محتوا ارائه شود، دیگر اینگونه نیست که یک آپاراتی برای آموزش و پرورش قرار دهیم که هرکس هر محتوا و مطلبی خواست در آن ارائه کند.

وی خاطر نشان کرد: ازجمله کالاهایی که در فضای مجازی ارائه شده است، آزمایشگاه رایانه ای است که سه بعدی و انیمیشن است و از اساتید دانشگاه تربیت مدرس هم برای ساخت آن استفاده شده است از این راه بخشی از مطالب کتاب ها نیز به صورت انیمیشن درآمده است و به دانش آموزان ارائه می شود.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 30 مرداد, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.