محتوای کتب درسی برای انطباق کامل با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش فاصله دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان ظهر چهارشنبه در همایش آموزگاران، دبیران و هنرآموزان خراسان شمالی که در بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه اولین حوزه‌ای که دانش آموزان در آموزش‌وپرورش باید آن را فرابگیرند، تفکر و فلسفه است، اظهار کرد: در تمام مجموعه درسی دانش آموزان باید این مسئله موردتوجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام محمدیان بابیان اینکه برنامه جدید کتب درسی نیز بر همین اساس نوشته‌شده است، تصریح کرد: آموزش‌وپرورش تماماً محتوا نیست، بلکه چندین مؤلفه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا امر تعلیم و تربیت به شکل موفق انجام شود.

وی افزود: علاوه بر فضای فیزیکی و تجهیزات، قوانین و مقررات و غیره، یکی از مهم‌ترین ملزومات اجرایی شدن برنامه درسی به شکل موفق، معلم است.

وی عنوان کرد: در فرایند اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، برنامه‌ها به‌صورت صفرتا صد اجرا نشده است و محتواهایی که طراحی کرده‌ایم،برای انطباق کامل باسند تحول و برنامه ی درسی ملی با مطلوبی که در نظر داشتیم فاصله دارد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: محتوا با برنامه درسی ملی همسو است اما منطبق نیست که باید در این زمینه عواملی هماهنگ با یکدیگر اجرایی شود تا به اهدافی که در سند تحول بنیادین ترسیم‌شده است، دست‌یابیم.

حجت‌الاسلام محمدیان از تدوین درس ICT و گنجاندن آن در برنامه‌های درسی پیش‌دبستان تا آخر متوسطه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اهداف، راهکارها و مبانی نظری که در امر تعلیم و تربیت در آموزش‌وپرورش بکار گرفته می‌شود باید مبتنی بر شرایط و نیازهای روز باشد.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش عاریتی بودن آن است، گفت: سند تحول بنیادین، سند کارآمدی است که اگر به‌صورت کامل اجرایی شود، دانش آموزان پس از ۱۲ سال تحصیل به حیات طیبه و حیات شایسته هر فرد ایرانی خواهند رسید.

وی با اشاره به تغییر محتوای کتب درسی و تدریس کتاب‌های جدید التالیف در مدارس کشور، تصریح کرد: برخی مدیران مدارس خلاف قوانین عمل می‌کنند و گاهی ساعت برخی دروس همانند تاریخ را کاهش داده و به دروسی دیگر اختصاص می‌دهند که نباید این امر صورت بگیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه رویکرد در تألیف کتب درسی، رویکردی فعال است، خواستار بازنگری معلمان در عملکرد خود شد و افزود: نباید ساعات رسمی که برای یک درس اختصاص پیداکرده است برای کتاب‌های کمک‌آموزشی و غیره صرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این همایش، کتاب «حقوق شهروندی و جامعه مدنی» با حضور حجت‌الاسلام محمدیان رونمایی شد.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 29 تير, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.