معاون وزیر آموزش و پرورش: مشکلات نظام آموزشی به علت عاریتی بودن آن است

به گزارش ایرنا حجت الاسلام بهرام محمدیان روز چهارشنبه در همایش آموزگاران، دبیران و هنرآموزان خراسان شمالی اظهار کرد: نظام عاریتی مثل این است که برخی از گیاهان را از سایر کشور ها به کشورمان وارد می کنیم، سبز می‌شود اما محصولی با کیفیت نخواهیم داشت زیراکه با شرایط آب و هوایی سازوگاری ندارند.
وی افزود: به علت اینکه در آموزش و پرورش نوع تفکر ما نیز تقلیدی بوده است هم اکنون در حوزه های مختلف دچار مشکل شده ایم که اساتید به این نتیجه رسیده اند که آموزش و پرورش را باید نجات بدهیم و به همین خاطر با اجماع کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شد.
وی با بیان اینکه این سند کارآمدی دارد افزود: اگر تمامی بخش های آن به طور کامل اجرا شود کارآمد است.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش و پرورش موفقی نداشته ایم گفت: معلمان، پدر و مادر و حتی مسئولان از کودکان و نوجوانان کنونی راضی نیستند این نشان می دهد آموزش و پرورش موفقی نداشته ایم.
محمدیان افزود: مسئولان وقتی از کنار مدرسه می گذرند بعضا می گویند که چرا بچه ها این گونه تربیت شده است، در جایی از کار مشکل وجود دارد، این امر باید مطالعه شود که البته از حدود 15 سال پیش نیز مطالعه در این خصوص اتفاق افتاد که مبانی نظری در خصوص مولفه های تعلیم و تربیت نوشته شده است.
وی اشاره ای به سند تحول بنیادین کرد و افزود: برای نوشتن این کتاب تعداد زیادی از فرهنگیان زحمت کشیده اند که مبتنی بر نیاز کشورمان باشد.
محمدیان همچنین در خصوص تدوین برنامه درس ملی نیز گفت: هدف کلی از این کتاب این است که دانش آموزان را بتوانیم بعد از 12 سال تحصیل به مراتبی از حیات طیبه برسانیم که رهبری نیز در این خصوص از این امر به عنوان حیات شایسته هر فرد یاد کرده اند، دانش آموزان باید یاد بگیرند که به عنوان یک شهروند ایرانی چگونه زندگی کنند.
وی اظهار کرد: دانش آموزان باید پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در ارتباط با خود، دیگران و خدا بیاموزند که در 11 حوزه یادگیری شامل حوزه ادبیات فارسی، عربی، قرآن معارف اسلامی، ریاضی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی و ... به آنان تعلیم داده می شود تا تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد.
وی بر تولید محتوای کتاب ها تاکید کرد و افزود: اما معلم ها مهم تر از محتوا هستند زیرا که معلم به کتاب جان می دهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون همسو سازی با برنامه درس ملی داریم افزود: در زمان اجرا نواقص برطرف خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به جز آموزش و پرورشی ها کسی آموزش و پرورش را درک نخواهد کرد افزود: دانشگاه و غیر دانسگاه می توانند به این حوزه کمک کنند.
این مسئول با بیان نقطه نظرات معلمان در خصوص سنگین بودن محتوای کتاب ها و ساعت کم تدریس افزود: در کتاب درسی پیش بینی کتاب های کمک آموزشی همانند گاج و ... نکرده بودیم، هم اکنون برخی ساعات درسی رسمی کلاس به حل مسئله هایی برای تیزهوشان صرف می شود که زمان از کتاب اصلی می گیرد.
این همایش یک روزه با حضور آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در سالن بانک ملی استان خراسان شمالی برگزار شد.
تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 29 تير, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.