هر کتاب درسی یک شورای تالیف متشکل از 15 تا 20 عضو دارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست مشترک مولفان کتاب های درسی نظری، فنی حرفه ای و کاردانش که عصر روز سه شنبه 2 خردادماه 96 در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک حماسه آفرینی ملت غیور ایران در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، اضافه کرد: یاد شهدای آزادی خرمشهر را گرامی می داریم و به روح آنان درود می فرستیم که همه برای احیاء و حفظ ارزش های گرانسنگ انقلاب اسلامی، عزیزترین گوهر وجود، یعنی جان خود را فدا کردند.

وی اضافه کرد: افراد حاضر در جلسه مدیران کل دفاتر تالیف کتب درسی، معاونان و مولفان کتاب های درسی هستند که وظیفه برنامه ریزی، تولید، تدوین، تالیف، چاپ و توزیع کتاب های درسی و پشتیبانی آنها را بر عهده دارند.

دکتر محمدیان با اشاره به فرایند تدوین سند تحول بنیادین، افزود: پس از تصویب سند تحول، برنامه درسی ملی نیز به عنوان یکی از زیر نظام های سند تهیه شد و با توجه به استقرار نظام جدید آموزشی، مقرر گردید هر سال کتاب های درسی دو پایه تحصیلی در راستای سند تحول اصلاح و یا تغییر یابد که تغییرات ایجاد شده تا امروز مدیون تلاش این عزیزان است.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی کتاب های نو پدید در سال اول، ا ضافه کرد: یکی از عواملی که طی مسیر را دشوار می نمود. این بود که علاوه بر تالیف کتابها، کار اعتباربخشی و ارزیابی آنها نیز انجام می پذیرفت. سال اول تالیف کتاب های پایه اول و ششم انجام شد و سال بعد کتاب های پایه دوم و پنجم تا سال 95 که به پایه دهم رسیدیم و قریب 200 جلد کتاب جدیدالتالیف را آماده کردیم و برای آن که ارتباط منطقی بین مطالب محفوظ بماند و آیندگان در دولت جدید دغدغه کمتری داشته باشند، امسال تالیف کتاب های درسی دو پایه 11 و دوازدهم نیز در دستور کار قرار گرفت.

دکتر محمدیان با بیان این مطلب که هنوز برخی سند های زیرنظام سند تحول آماده نشده و پاسخگوی شایستگی های طراحی شده نیست، افزود: شوراهای برنامه ریزی برای هریک از کتاب های درسی فعال شده اند که هر شورا بین 15 تا 20 نفر عضو دارد. بعلاوه بمنظور استفاده از ظرفیت استانی، گروه های اعتبار بخشی در استان ها راه اندازی شده و همزمان با تدوین و آماده سازی هر کتاب برای اعتبار بخشی در اختیار گروه های استانی قرار می گیرد.

همچنین برای نظارت و افزایش دقت در کار، یک گروه خبرگانی نیز تشکیل شده است. دوستان در شاخه فنی- حرفه ای و کاردانش با دعوت از گروه های متخصص، نیازسنجی کشوری و منطقه ای اقدام به تدوین شاخص هایی در تراز ملی و جهانی نموده اند که مدارک فارغ التحصیلان هنرستان های ما در سایر کشورها نیز معتبر باشد.

البته تعدد و تنوع متولیان فنی و حرفه ای (آموزش و پرورش، وزارت کار، سازمان فنی حرفه ای و...)، تربیت نیروی انسانی لازم را با مشکل مواجه می سازد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز برای رشته های نظری معلم تربیت می کند که مناسب رشته های فنی و حرفه ای نیستند.

وی نوع نگاه به رشته ها فنی و حرفه ای که فارغ التحصیل رشته های نظری را یقه سفید و فنی و حرفه ای را یقه آبی با لباس کار ببینند نیز به مشکلات افزوده است.

دکتر محمدیان عدم هماهنگی بین بخش های مختلف، عدم توجه به آمایش سرزمین و توزیع نامتوازن رشته های فنی و حرفه ای را از دیگر مشکلات این بخش عنوان و اضافه نمود: در عین نیازمندی بعضی مناطق به نیروی ماهر، در برخی مناطق تورم نیرو وجود دارد.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 3 خرداد, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.