کتاب مناسب در زمینه فهم و تدبر قرآن بسیار کم داریم

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جشنواره چهاردهم کتاب‌های آموزشی ویژه کتب‌ قرآنی، اظهار داشت: قرآن، بیش از هر چیز قانون زندگی است، لذا باید آن را آموخت و به‌کار بست. قرآن نباید فقط لقلقة زبان ما باشد، بلکه برکت آن در به‌کار بستن در زندگی ماست.

وی با بیان اینکه برکت قرآن در استفاده از آن در همه ابعاد زندگی است، خاطرنشان کرد: قرآن باید مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نظام زیستی ما باشد؛ به همین جهت است که می‌گویم بالاترین درجه مهجوریت قرآن این است که قرآن فعلاً در کشور ما مبنای برنامه‌ریزی‌های اساسی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و آموزشی قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: اگر برنامه‌های ما در عرصه‌های مختلف زندگی در جامعه رنگ و صبغه‌ای از مفاهیم و آموزه‌های قرآنی داشت، نتایج درخشان‌تر و مؤثرتری در اداره اجتماع خود می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه بزرگان قرآن‌شناس باید کاری کنند که قرآن در فهم انسان‌ها بگنجد، ادامه داد: خداوند متعال قرآن را فرستاده است تا ما آن را بفهمیم، تدبر کنیم و بکار بندیم؛ از طرف دیگر هم ما باید دریچه دل‌هایمان را بگشاییم تا قرآن بر آن وارد شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه باید برای فهم قرآن در نظام زندگی و تعلیم و تربیت خودمان هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم، متذکر شد: به این خاطر است که در برنامه‌ درسی ملی، یک حوزه یادگیری مستقل با عنوان حوزه قرآن و معارف اسلامی داریم، یعنی قرآن برای ما مستقلاً موضوعیت دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چون قرآن ناظر به همه شئون زندگی است، باید در تمامی حوزه‌های یاددهی، یادگیری به صورت تلفیقی به آن پرداخته شود. معتقدم حتی پس از برپایی جشنواره، سمیناری از افراد صاحب‌نظر برگزار شود و در آن، کاستی‌های جشنواره مورد بحث و تبادل نظر و کار کارشناسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در زمینه فهم و تدبر قرآن، کتاب مناسب بسیار کم داریم،‌ خواستار جبران این کمبود و خلأ شد و افزود: در زمینه روش برداشت از قرآن نیز باید به بچه‌‌های‌مان بگوییم که چگونه از قرآن استفاده کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با اشاره به اینکه باید حوزه نفوذ قرآن را گسترش دهیم، تصریح کرد: قرآن باید کتاب همراه همیشگی ما باشد. باید هر روز به قرآن مراجعه کنیم و این معنا به زندگی و همه شئون حیات ما وارد شود و انس با قرآن معنایش این است.

وی در پایان، با تأکید بر ضرورت تهیه متون ساده برای فهم قرآن در نزد دانش‌آموزان، تصریح کرد: در این صورت، می‌توان از این ظرفیت عظیم برای اهداف و برنامه‌های درسی نیز استفاده کنیم؛ ضمن اینکه با استفاده درست و اصولی از امکانات و ابزارهای تکنولوژیک و رایانه‌ای که مورد علاقه و توجه نوجوانان و جوانان است، گام‌های بزرگی در مسیر انس با قرآن می‌توان برداشت.

تاریخ خبر: 
شنبه, 26 فروردين, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.