تالیف دو کتاب برای مدارس سفارتخانه‌ها در ایران

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نخستین نشست عمومی کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تولید کتاب های مدارس خاص، مدارس بین الملل و استعدادهای درخشان را مدنظر داریم و البته قرار است امسال برای مدارس سفارتخانه ها دو نوع کتاب تالیف کنیم که تاکنون در این باره غفلت کرده بودیم. در سال 96 کتاب زبان فارسی و مطالعات اجتماعی را برای مدارس خارج از کشور تولید می کنیم.
محتوای جدید برای زبانهای خارجی
وی افزود: پیرو تذکر رهبری مبنی بر عدم تمرکز صرف بر آموزش زبان انگلیسی، تنوع در تولید محتوای زبان های خارجی را شروع کردیم. در همین راستا برای آموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی تولید محتوای جدیدی خواهیم داشت.
اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی
محمدیان گفت: یکی دیگر از برنامه های ما تولید سیر مطالعاتی از اسناد لانه جاسوسی و دشمن شناسی است که نقش منفی آمریکا نشان می دهد و قصد داریم بخشی از محتوای مناسب این اسناد را در کتب درسی بگنجانیم. همچنین درس آمادگی دفاعی را با رویکرد جدید انجام می دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در سال گذشته 34 عنوان کتاب جدید در شاخه نظری و 99 عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفه‌ای تولید شد اظهار کرد: استفاده از روش های نوین در سازمان پژوهش مدنظر است و یکی از روش های جدیدی که مورد استفاده قرار گرفت مشارکت جویی معلمان در تولید محتوای آموزشی جدید بود در همین راستا سامانه نظر سنجی از معلمان را راه اندازی کردیم که امسال این روش را توسعه خواهیم داد.
وی افزود: اشاعه برنامه درسی همزمان با آموزش مدرسان نیز از دیگر برنامه های ما در سال گذشته بود و دو هزار نفر ساعت به مدرسان ارشد استان ها آموزش دادیم.
توزیع24 میلوین لوح فشرده به صورت رایگان بین دانش آموزان
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در سال گذشته طرح چند تالیفی در حوزه کتاب های فتی و حرفه ای را اجرا کردیم گفت: امسال این طرح را گسترش خواهیم داد. در سال 95، 24 میلیون لوح فشرده به همراه کتاب های درسی ارائه شد که با توجه به توسعه شبکه رشد قصد داریم تولید لوح های فشرده را محدود کنیم و محتوای آن را به صورت برخط بر روی شبکه رشد قرار دهیم.
پاسخ به انتقادات در مورد حجم کتب درسی
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه حجم کتاب های درسی سنگین است، گفت: در این باره نظرات مختلفی مطرح است. برخی می گویند حجم کتاب ها کم است؛ برخی معتقدند معلمان خوب تدریس نمی کنند و یا از ساعات آموزشی به درستی استفاده نمی کنند. برای بررسی علمی این موضوع، پروژه تحقیقاتی توسط پژوهشگاه را شروع کردیم که به منظور تجدید نظر در برنامه های درسی انجام خواهد شد.
محمدیان ادامه داد: نشست های نقد و بررسی کتب درسی جدید نیز از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار می گیرد. در زمینه تولید کتاب های تلفیقی نیز یک کار آزمایشی را به صورت پایلوت در سه سال اول ابتدایی در دستورکار داریم. قصد داریم به عنوان مثال پنج کتاب را در دو کتاب به صورت کتب تلفیقی داشته باشیم. البته باید در کلاس درس ایستگاههای مهارت آموزی دایر کنیم و از حالت حفظ محوری دروس خارج شویم.
بازسازی دارالفنون در برنامه
وی در ادامه با بیان اینکه دارالفنون آبروی نظام آموزشی کشور است اظهار کرد: دارالفنون که پس از انحلال تربیت معلم به شکل مخروبه درآمده بود، با پیگیری سازمان و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، اکنون به محل بازدید عموم به ویژه تروریستی تبدیل شده است. اما هنوز بخش هایی از آن باید تکمیل شود که امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و همراهی وزیر محترم ارتباطات بتوانیم گام های موثری در راه توسعه و بهسازی آن برداریم.
تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 16 فروردين, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.