آموزش‌های «امروز» باید پاسخگوی نیاز «فردا» باشند

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین ششمین همایش سالانه بنیاد ICDL ایران با حضور محی‌ الدین‌ بهرام‌ محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی، اسفندیار چهار بند رییس سازمان تأمین نیروی انسانی، سلطانی‌فرد مدیر بنیاد ICDL ایران و جمعی از مسئولان مربوطه در مدرسه دارالفنون برگزارشد.

در این همایش محمدیان با بیان اینکه نیازهای اصلی ما را به سمت ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای سوق می‌دهد، گفت: باید فرزندان‌مان را متناسب با اقتضا زمان تربیت کنیم.

وی ادامه داد: اگر دستگاه تعلیم و تربیت نیازهای فردای جامعه را شناسایی نکند دستگاهی فرسوده به شمار می‌رود بر این اساس آموزش و پرورش باید پاسخگوی نیازهای فردا باشند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: اکنون برخی از مطالب درسی کتاب‌های سال‌های گذشته حذف شده و افرادی نسبت به آن اعتراض دارند که چنین مسئله‌ای پذیرفته شده نیست چراکه برخی از این داستان‌ها برای نسل حاضر جاذبه‌ای نداشته و صرفا حس نوستالژیک برای نسل‌های قبل دارد.

محمدیان اظهار داشت: عاملی که موجب اعتراض این تغییرات شده چسبندگی به لایه‌های فکری و ذهنی گذشته است که باید بر این مسئله غلبه کنیم و این مقاومت در برابر تغییرات را از بین ببریم.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند تحول و شجاعت در برنامه‌ریزی هستیم اظهار داشت: باید در عین ریسک‌پذیری عاقلانه برای آینده طرح‌ریزی داشته باشیم و دانشی مبتنی بر نیازهای فردا در نظر بگیریم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: البته برخی دانش‌ها، دانش مادر محسوب می‌شوند و باید ضمن توجه به آنها لایه‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر آن را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

محمدیان بیان کرد: امروز به طور رسمی در پایه ششم ابتدایی درس کار و فناوری ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان با پیشرفت‌های عصر حاضر و آینده آشنا شوند البته باید برنامه‌ریزی بر مبنای فناوری اطلاعات ( IT) و (ICT) را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بنیاد ICDL می‌تواند گام‌های موثری در این زمینه بردارد گفت: نگاه ما به این بنیاد بومی کردن دانش فناوری اطلاعات بوده تا توان دستیابی به سواد ملی رسانه‌ای را داشته باشیم و آموزش‌ها باید به سطحی برسد که پیام‌های انقلاب در بستر تکنولوژی جدید تبیین شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: بنیاد ICDL را مرکز سوادآموزی ایران برای اشاعه سواد فناوری اطلاعات می‌دانم و بر این اساس برای برخی از افراد که فضای آموزش فناوری اطلاعات فراهم نبوده فرصتی ایجاد کرده تا با این دانش آشنا شوند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
شنبه, 30 بهمن, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.