آموزشهای «امروز» باید پاسخگوی نیاز «فردا» باشند
در این همایش محمدیان با بیان اینکه نیازهای اصلی ما را به سمت ضرورت آموزش سواد رسانهای سوق میدهد، گفت: باید فرزندانمان را متناسب با اقتضا زمان تربیت کنیم.
وی ادامه داد: اگر دستگاه تعلیم و تربیت نیازهای فردای جامعه را شناسایی نکند دستگاهی فرسوده به شمار میرود بر این اساس آموزش و پرورش باید پاسخگوی نیازهای فردا باشند.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: اکنون برخی از مطالب درسی کتابهای سالهای گذشته حذف شده و افرادی نسبت به آن اعتراض دارند که چنین مسئلهای پذیرفته شده نیست چراکه برخی از این داستانها برای نسل حاضر جاذبهای نداشته و صرفا حس نوستالژیک برای نسلهای قبل دارد.
محمدیان اظهار داشت: عاملی که موجب اعتراض این تغییرات شده چسبندگی به لایههای فکری و ذهنی گذشته است که باید بر این مسئله غلبه کنیم و این مقاومت در برابر تغییرات را از بین ببریم.
وی با تأکید بر اینکه نیازمند تحول و شجاعت در برنامهریزی هستیم اظهار داشت: باید در عین ریسکپذیری عاقلانه برای آینده طرحریزی داشته باشیم و دانشی مبتنی بر نیازهای فردا در نظر بگیریم.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: البته برخی دانشها، دانش مادر محسوب میشوند و باید ضمن توجه به آنها لایههای پیچیدهتر و پیشرفتهتر آن را در اختیار نسلهای آینده قرار دهیم.
محمدیان بیان کرد: امروز به طور رسمی در پایه ششم ابتدایی درس کار و فناوری ارائه میشود تا دانشآموزان با پیشرفتهای عصر حاضر و آینده آشنا شوند البته باید برنامهریزی بر مبنای فناوری اطلاعات ( IT) و (ICT) را مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه بنیاد ICDL میتواند گامهای موثری در این زمینه بردارد گفت: نگاه ما به این بنیاد بومی کردن دانش فناوری اطلاعات بوده تا توان دستیابی به سواد ملی رسانهای را داشته باشیم و آموزشها باید به سطحی برسد که پیامهای انقلاب در بستر تکنولوژی جدید تبیین شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: بنیاد ICDL را مرکز سوادآموزی ایران برای اشاعه سواد فناوری اطلاعات میدانم و بر این اساس برای برخی از افراد که فضای آموزش فناوری اطلاعات فراهم نبوده فرصتی ایجاد کرده تا با این دانش آشنا شوند.
منبع خبر:
- 2047 مرتبه بازدید
نظر دهید