استفاده از تکنولوژی لازم است، اما مرعوب تکنولوژی نباید شد

به گزارش خبرگزاری پانا حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان امروز چهارشنبه 27 بهمن 95 در ششمین همایش سراسری سالیانه بنیاد ICDL با اشاره به اهمیت تکنولوژی در تعلیم و تربیت امروز اظهار داشت: آنچه ما را امروز وادار می کند به حوزه تکنولوژی های جدید و سواد رسانه ای توجه کنیم نیازهای ماست. ما باید فرزندانمان را برای زمان خودشان تربیت کنیم .حضرت علی (ع) می فرمایند" جامعه ای خوشبخت می شود که فرزندانش را برای فردا تربیت کند."

برخی فرزندان ما به روش دیروز تربیت می شوند

وی افزود: دستگاه تعلیم و تربیت اگر نیازهای فردا را شناسایی نکند و آینده نگری و آینده نگاری نکند دستگاه فرسوده ای خواهد بود. متاسفانه بعضی فرزندان ما نه حتی با روش امروز که با روش دیروز تربیت می شوند و در کتابها به دنبال "حسنک کجایی" می گردند. قصه پسری که از مدرسه برمی گردد و مشتی علف جلوی گاو خود می گذارد در حالی که امروز دامداری مکانیزه شده و در میان بازیهای رایانه ای جایی برای این حرفها نمانده است؛اما بعضی ها به دیروز چسبیده اند و حرکت نمی کنند .

نیازمند بی باکی هستیم

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص راه های رسیدن به تربیتی روزآمد گفت: لایحه های مقاومت و چسبندگی های ذهنی به باورهای گذشته و صفحات کتابهای گذشته نشان می دهد که این افراد آینده را نمی شناسند. ما امروز نیازمند تهور و بی باکی هستیم تا ریسک را بپزیریم و برای آینده برنامه ریزی کنیم. لذا دانش ما باید دانش فردا باشد.

اعتراف معاون پژوهشی وزیر

وی ادامه داد: سواد خواندن و نوشتن کتابی گرچه سواد مادر است ولی نباید محدود به این باشیم. امروز ما به سواد رسانه ای توجه کردیم ولی من به عنوان مدیر دستگاه برنامه ریزی آموزشی اقرار می کنم که دیر جنبیدیم؛ تفکر و سواد رسانه ای برای سال دهم دیر است همانطور که تفکر رایانه ای برای دوره دوم متوسطه دیر است.

طراحی نظام جامع آموزش فناوری، گام بعدی تربیت دانش آموزان

محمدیان به طراحی نظام جامعی برای آموزش فناوری به عنوان گام بعدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: همچنین درسهای موجود ما باید بر مبنای دانش فناورانه ارائه شوند. ما معتقدیم بنیاد ICDL باید دانش فناورانه را در کشور بومی کند. باید این آموزش ها به سطحی از استاندارد ملی برسد تا بتواند پیام های انقلاب اسلامی را در این بستر منتقل کند. چنانچه افرادی در آموزش و پرورش رسمی فرصت یادگیری دانش فناورانه را نداشتند این مرکز باید در این زمینه وارد شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که فناوری زندگی را تسخیر کرده است باید بتوانیم درک درستی از آن ارائه دهیم. شما لایه های عمیق فناوری را درک میکنید و سیاست های پشت پرده آن را می بینید. انتظاری که از شما داریم این است که درک عمیق از فناوری را به جامعه ارائه دهید.

مرعوب تکنولوژی نشویم

وی افزود: فردای تکنولوژی در دست انسان هایی است که در این حوزه قدرقدرت باشند ولی بازهم قدرت در دست انسان است یعنی مواظب باشیم مرعوب تکنولوژی نشویم و تفکر تکنولوژی پرور و تکنولوژی ساز را در درون خودمان توسعه دهیم.کسانیکه از این فرصت بهره می گیرند بدانند این میدان میدان فراخی است اما باید قاعده بازی را بشناسیم. اگر نشناسیم و فقط بازیکن باشیم و دیگران کارگردانی کنند شکست می خوریم و مصرف کننده ای بیش نخواهیم بود.

ششمین همایش سالیانه بنیاد ICDL با حضور مدیران سازمان پژوهش از جمله محمدیان رئیس این سازمان، ناصری رئیس دفتر انتشارات و تکنولوژی، عصاره مدیر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و همچنین با شرکت اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی، آموزش منابع انسانی و فناوری اطلاعات، نمایندگانی از نهضت سوادآموزی و مدیران مراکز ICDL سراسر کشور امروز چهارشنبه 27 بهمن 95 در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 27 بهمن, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.