کتاب و کتابت به عنوان بنیان فرهنگ و مدنیت در جهان شناخته می شود

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان در در دیدار با کارکنان کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که در دومین روز از هفته کتاب و کتابخوانی انجام شد، ضمن تبریک هفته کتاب، اظهار کرد: اساسا کتاب و کتابت به عنوان بنیان فرهنگ و مدنیت در جهان شناخته می شود و یکی از شاخص های مهم تمدن و فرهنگ، میزان تولیدات علمی و کتاب است.

وی با بیان این مطلب که مدنیت توحیدی نیز با کتاب اتفاق افتاد، افزود: هریک از انبیاء پیشین که دارای کتاب بودند، تمدن ساز شدند و آن ها هم که کتاب نداشتند، فرهنگ ساز بودند. لذا باید از کتاب به عنوان غنایم و ذخایر ارزشمند کشور صیانت کرد.

دکتر محمدیان با اشاره به برخی رویکردهای نادرست و کوته بینانه مبنی بر سیاسی کردن فرهنگ، تصریح کرد: فرهنگ بر بستر عقول و اندیشه ها به تدریج شکل گرفته و نهادینه می شود. یک کار فیزیکی نیست که به راحتی بتوان آن را جا بجا کرد و یا به جامعه تزریق نمود. لذا عقلای قوم و آدم های فرهنگی تلاش می کنند «سیاست و امنیت فرهنگی» را جایگزین «فرهنگ امنیتی»کنند. زیرا «امنیت فرهنگی» زمینه شکوفایی و بالندگی استعدادها را فراهم می سازد.

معاون پژوهشی وزیر با بیان خاطره ای از دوران نوجوانی و جوانی خود، اضافه کرد: همیشه آرزو داشتم یک کتابدار باشم و الان هم بیشتر وقت خود را صرف مطالعه کتاب می کنم و محل کار و استراحت خود را در نزدیک ترین نقطه به کتابخانه انتخاب می کنم تا به سهولت به کتاب دسترسی داشته باشم و از این که وقت خود را با کتاب و کتابخوانی سپری کنم هرگز خسته نمی شوم.

وی با اشاره به وجود نُسَخِ قدیمی برخی از کتب در کتابخانه شخصی خود، افزود: بزرگترین دغدغه من آن است که کتابی مورد بی حرمتی و یا کم توجهی قرار گیرد.

دکتر محمدیان با اشاره به برخی اظهار نظرهای نادرست در خصوص نقشه های جغرافیایی در کتب درسی، ریشه آن را در عدم مطالعه و کمی اطلاع آنان دانست و توصیه کرد: این عزیزان به جای اظهار نظرهای نا صواب، به منابع و اسناد تاریخی مراجعه نمایند تا تردیدهای ذهنی آنان برطرف گردد.

در ادامه هریک از حاضران به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در خاتمه دکتر محمدیان با اعطاء لوح از آنان تقدیر نمود.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 26 آبان, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.